Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Marokko

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Marokko

Ik vertrek binnen een tien dagen naar Marokko. Eerst blijven we enkele dagen in Marrakesh vervolgens gaan we (door het Atlas gebergte) naar Taroudant, daarna nog een beetje zuidwaarts naar Tafraoute om daarna via Essaouira (kust) terug naar Marrakesh te gaan.

Benodigdheden:
    • Toestel
    • Ga 18-200 lens kopen
    • Extra geheugen: Hoeveel? (heb nu maar 1 GB), werkt een SanDisk SD Extreme III 4 GB in de D50?
    • Polarisatiefilter ? Ben ik daar iets mee in Marokko?
    • Extra batterij of kan ik oplader meenemen?
    • Vergeet ik nog iets?

Wat ik me ook afvraag is de kans op diefstal groot? En hoe loop je met je toestel rond, hang je dat rond je hals en "show" je daar mee (ik doe dit in België ook al niet).

Het is de eerste keer dat ik reis met mijn fototoestel dus alle tips zijn welkom.
    Alvast bedankt
    Last edited by inv; 15 juli 2007, 15:32.
    ... see the ART not the TOOL ...

Re: Maroko

Zeer mooi land Marokko (is met 2 k's).
    Veel variatie: woestijn, bergen, kust, cultuur, architectuur...
    Let wel: het zal in het binnenland bakkend heet zijn (Marrakech).

Je materiaalkeuze is zeer goed. Een Sandisk III 4GB zal normaal geen probleem zijn.
    De oplader kan je zeker meenemen; een D50 verbruikt nog zoveel niet en de stopcontacten zijn dezelfde als bij ons.
    Investeer in een LowePro rugzakje - bvb Minitrekker.
    Zeer handig en handen vrij.
    Voor diefstal moet je niet echt bang zijn. Draag zorg voor je gerief en wees niet te nonchalant, dan zal je niets kwijtraken.

Je zal je amuseren in Marokko!
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ikzelf ben ook opstap geweest in Marokko (wel in de winter).
      Kijk gerust eens op m'n site.

4gb zou ik niet aanraden. Ik zou opteren voor bv 2 van 1gb of 2gb.
      =< deze werken sneller en als er iets mee gebeurd heb je nog altijd wel 1 over.

In Marrakesh en Cassablanca hou je best een allweather cover over u rugzak.
      dan kunnen ze u gerief niet zien laat staan "stelen"

ivm lenzen een stevige allround lens (in mijn geval was dit de tamron 28-75) staat er voor een 95% op.
      Een breedhoek zou ik nog aanraden maar een tele? Hoe minder gewicht op reis voor mij hoe beter.

Nog iets dat je moet weten:
      de mensen daar worden niet graag gefotografeerd, indien je dit doet of wilt doen zullen ze zagen en blijven zagen achter geld...
      en bedelen kunnen ze als geen ander, van klein tot groot...

een polar filter zou je kunnen meenemen want tijdens de dag is er echt "VEEL" licht... en dit om de kleuren wat mooier te krijgen...
      Last edited by Jeroen_te_doen; 15 juli 2007, 14:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
        De oplader kan je zeker meenemen; een D50 verbruikt nog zoveel niet en de stopcontacten zijn dezelfde als bij ons.
        Investeer in een LowePro rugzakje - bvb Minitrekker.
        Zeer handig en handen vrij.
        Voor diefstal moet je niet echt bang zijn. Draag zorg voor je gerief en wees niet te nonchalant, dan zal je niets kwijtraken.
        Ik vroeg me ook af of de stopcontacten er hetzelfde waren. Dat is dus ook al een probleem minder. Ik heb een grote zijzak die ik niet ga meenemen maar heb ook nog zo'n klein Lowepro zakje waar body en lens net inkunnen dit is denk ik de gepaste zak.

4gb zou ik niet aanraden. Ik zou opteren voor bv 2 van 1gb of 2gb.
        =< deze werken sneller en als er iets mee gebeurd heb je nog altijd wel 1 over...

...een polar filter zou je kunnen meenemen want tijdens de dag is er echt "VEEL" licht... en dit om de kleuren wat mooier te krijgen...
        Misschien is het dus wel veiliger om 2x 2GB kaartjes te kopen uit voorzorg. De kostprijs is niet veel hoger.

De foto's die ik al heb gezien van Marokko en dan zeker de steden, zien er redelijk kleurloos uit vandaar dat ik ook dacht dat een polarisatie filter zou helpen. Te weinig licht zal overdag geen probleem zijn. Maar heb er wel geen ervaring mee.
        Als ik ergens een tegen betaalbare prijs op de kop kan tikken zal ik het niet laten.

Comment

Ik kom net terug (1 maand geleden) van Marokko. Een beetje een gelijkaardig parcours.. Atlas (beklimming Toebkal), Essaouira en Marrakech.

Ik heb de 17-85mm IS USM meegenomen (op een 1.6 crop) en heb de extra zoom van een evt 18-200mm niet gemist. Het enige wat ik evt wel nog zou additioneel overwegen is een macro-lens. Weegt niet noodzakelijk zo veel (gewicht is een bepalende factor, neem ik aan), en zou ik terplekke wel meermaals gebruikt hebben. Minder groothoek zou ik echt wel niet gewild hebben.

Met stopcontacten eveneens geen probleem gehad. Qua geheugenkaartjes: 2 x 2Gb is inderdaad beter dan 1 x 4Gb zoals eerder vermeld, maar da's een algemene wetmatigheid voor de fotograferende reiziger (heeft niet noodzakelijk met Marokko te maken, bedoel ik). Diefstal ook niet echt een probleem aangezien zo'n dSLR nogal groot en zwaar is, gaan ze 't niet (kunnen) pikken, maar anderzijds is dat ook een nadeel want als je daar mee bezig bent, zijn ze ondertussen misschien wél iets anders aan het pikken. Oplossing: steek je paspoort en geld in je foto-tas. Dan moet je maar op één ding tegelijk letten. Maar al bij al: de enige plek waar je eigenlijk écht moet opletten is Essaouira: da's een toeristische badstad en dat trekt uiteraard zakkenrollers aan. (hou vooral de gastjes van 6 à 7 jaar in het oog!)

Nog een tip: vergeet je blaasborsteltje niet!! of althans iets om zowel je lens als je camera af en toe een een stevige poetsbeurt te geven. Het zand kruipt overal!

Veel plezier!
          equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

Wow je gaat een mooie tijd tegemoet !Voor diefstal hoef je niet bang te zijn hoogstens een afgunstige blik.Steeds vragen of je de mensen mag fotograferen, sommigen reageren geprikkeld of (meestal) ze vragen geld.
            Een tip, als je de mogelijkheid hebt, doe zeker vanuit Marrakech de JEEPSAFARI die het midden en hoge atlasgebergte aandoet en daar aan een berbermarkt halt houdt. Daar loop je met een gids en kan je fotograferen zoveel je wil, de gids leidt je er wel doorheen.Onvergetelijk. Zelf was ik de eerste dagen veel te onzeker om te veel foto's te nemen,en daar heb je achteraf echt wel spijt van.Soms zijn de luchten wat te flauw voora opvallend in Essaouira en Agadir een filter kan uitkomst bieden. ENJOY
            Last edited by alfa159; 19 juli 2007, 20:29.
            **Website** 'you can't depend on your eyes if your imagination is out of focus'

Comment

Alfa - ik begrijp niet goed waarom je met een gids meteen wél naar believen foto's zou mogen maken van iedereen die je tegenkomt?

Nu - iedereen reist zoals hij/zij wil natuurlijk. Ik kan me echter heel goed inbeelden waarom sommige mensen in de landen die ik inmiddels al bezocht heb (zoals o.a. Marokko) niet willen gefotografeerd worden. Ik zou het immers ook niet bepaald respectvol vinden mocht hier in mijn thuisstad (Antwerpen) plots een Japanner voor me opduiken en volle bak foto's zit te maken van mij terwijl ik ergens passer op weg naar de winkel.

Vragen is steeds de boodschap. Zelfs indien men het toelaat in ruil voor geld, doe ik het gewoonlijk niet (niet dat het geld me kan schelen, want vaak vragen ze omgerekend niet meer dan 10 Eurocent), maar het is niet bepaald 'duurzaam' reizen. Niet erg respectvol tov die mensen. Want je dwingt ze bijna tot zichzelf verkopen. Men spreekt hier wel vaak van hoe men respectvol omgaat met de natuur op safari's, maar dit zou feitelijk evenzeer mogen gelden voor de lokale bevolking.. hoe mooi sommige van die foto's van lokale bevolkingsgroepen in die magazine ook wel mogen zijn. Wat niet betekent dat ik niet soms ook wel eens vloek.

Maar ik herhaal: iedereen gaat natuurlijk op reis zoals hij/zij wil. Ik vond bovenvermelde stelling met een 'vanzelfsprekend' geponeerd, dat ik wel effe wou reageren om een ander perspectief te belichten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
                ... Ik zou het immers ook niet bepaald respectvol vinden mocht hier in mijn thuisstad (Antwerpen) plots een Japanner voor me opduiken en volle bak foto's zit te maken van mij terwijl ik ergens passer op weg naar de winkel. ...
                Ik zou er geen probleem mee hebben. Maar iedere mens is anders hé?
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

vergeet je zonnekap niet !
                  Licht kan er loeihard zijn

Anders prachtig land, heb zelf marrakech, midden-atlas , tot in ouarzazate en begin van sahara gedaan.
                  Ook safraanroute is een aanrader !

Enjoy

Comment

Fotograferen van een plaatselijke bevolking is vaak een moeilijke kwestie. Maar ik ben nu ook niet het type dat alles en iedereen gaat staan fotograferen. Ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden met hun cultuur en hun gewoonten.
                    Als zij naar hier komen zouden ze zich moeten aanpassen, maar als wij naar daar gaan mogen we gewoon ons zin doen?...

Hebben jullie voor de rest nog enkele technische tips:
                    • Witbalans: zonnig, automatisch?
                    • Diafragma zo hoog mogelijk in verhouding met sluitertijd ? Om zoveel mogelijk uit de lens te halen.
                    • ISO 200

(deze zijn natuurlijk allemaal afhankelijk van de weersomstandigheden, maar aangezien deze redelijk stabiel zijn)

Of zijn er nog speciale tips waarmee ik rekening moet houden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht
                      Hebben jullie voor de rest nog enkele technische tips:
                      • Witbalans: zonnig, automatisch?
                      • Diafragma zo hoog mogelijk in verhouding met sluitertijd ? Om zoveel mogelijk uit de lens te halen.
                      • ISO 200

(deze zijn natuurlijk allemaal afhankelijk van de weersomstandigheden, maar aangezien deze redelijk stabiel zijn)

Of zijn er nog speciale tips waarmee ik rekening moet houden.

je diagrama dient niet enkel om sluitertijden te bepalen maar ook voor je DOF. Alles hangt af hoe je het onderwerp wil gefotografeerd zien.
                      Ik heb trouwens in 1 van de laatste magazines die ik gekocht heb een fotoreportage gezien van een topfotograaf die graag mensen in de souks fotografeerd. Hij gebruikte de Canon 85 1.2 lens
                      De lens is niet alles natuurlijk maar door de grote lensopening was hij in staat in de donkere souks toch prachtbeelden te schieten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                        je diagrama dient niet enkel om sluitertijden te bepalen maar ook voor je DOF. Alles hangt af hoe je het onderwerp wil gefotografeerd zien.
                        Ik heb trouwens in 1 van de laatste magazines die ik gekocht heb een fotoreportage gezien van een topfotograaf die graag mensen in de souks fotografeerd. Hij gebruikte de Canon 85 1.2 lens
                        De lens is niet alles natuurlijk maar door de grote lensopening was hij in staat in de donkere souks toch prachtbeelden te schieten.

Ja weet ik, maar er is overdag voldoende licht zodat je daar wel wat kan mee spelen. Maar kan mij voorstellen als je die souks en dan vooral s'avond wil fotograferen dat die 85 1.2 wel leuk werken is en zal zeker mooie resultaten opleveren.

Comment

Re: Marokko

denk dat die 85mm miss wat ver zal zijn voor in souks, nee? ..

Comment

Seasquid.. Ik denk dat je mijn woorden een beetje een andere draai geeft, allezins anders dan ik ze bedoeld heb.Ik heb toch niet gezegd dat je schaamteloos iedereen kan fotograferen !? Maar op zo'n berbermarkt kan je echt wel prachtige sfeerbeelden maken zonder dat er specifiek mensen op hoeven te staan. Van alle 200 foto's over gans de reis zijn er welgeteld 5 bij waar het specifiek om de persoon op de foto te doen is.Tapijtverkoper, waterdrager, vrouw die hennatattoo zet, slangenbezweerder en in hotel man die muntthee schenkt .
                            **Website** 'you can't depend on your eyes if your imagination is out of focus'

Comment

Ik denk nu net nog aan een probleem, denk niet dat het een probleem zal zijn, maar op de luchthaven wordt de handbagage gecontroleerd door zo'n ...scan. Is dit niet schadelijk voor een fototoestel en of het geheugen?

Comment

Working...
                              X