Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kenia: ik neem mee...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kenia: ik neem mee...

Dag bd'ers,

ik vertrek 1 augustus op reis naar Kenia, de laatste reis met het hele gezin samen. Ik besef dat hier nog enkele threads te vinden zijn over het onderwerp, die heb ik al gelezen, maar ik had toch graag enkele meningen gehoord over wat ik al dan niet meeneem, want ik twijfel nog...

Het worden 10 dagen strandvakantie aan Mombasa, en 4 dagen safari in nabijliggende national parks (Taita Hills, Amboseli, Tsavo West) waarbij we in lodges overnachten (ik reken max 2 dagen zonder elektriciteit).

Dit neem ik zeker mee:
    • D70 + extra batterij + 5Gb verdeeld over 5 kaartjes
    • 80-400 VR + Canon 500D closeup filter
    • Bean bag
    • Lensdoekjes, plastieken zakken etc ter bescherming in de rugzak (Lowepro mini AW)
    • Panasonic TZ3 met 2Gb opslaggeheugen (met het oog op landschappen tijdens de safari)

Twijfel:
    • 18-70mm (D70 kitlens) + pola: Misschien van nut tijdens de strandvakantie?
    • 60mm macro: In principe vangt de 500D op m'n telezoom dit op.

Waarschijnlijk niet mee:
    • Statief: te zwaar/lomp
    • Flitser

Wat denken jullie? Nog wat geheugen bijkopen? Ik ben niet van plan 100% RAW te trekken, en ik wil ook niet de hele reis door m'n lens gezien hebben. Tijdens de safari-ritten wil ik liever niet van lens verwisselen, maar ik denk dat het compactje en de D70 elkaar goed kunnen aanvullen. Macro- en kitlens wegen eigenlijk niet veel, misschien toch meenemen? Zie ik nog iets over het hoofd? Als hier nog mensen ervaringen/tips zouden hebben ivm de opgenoemde parken en Mombasa als vakantieoord zijn die uiteraard héél welkom.

Alvast bedankt voor eventueel advies of opmerkingen.
    Thierry
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Re: Kenia: ik neem mee...

Veel te weinig geheugen. Op safari mag je gerust rekenen op minimum 300 beelden per dag.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik zou een polar filter meenemen.
      Koop een digital wallet en fotografeer in RAW
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

Comment

wij zijn 5 jaar geleden (wel in juli dan) ook in Kenia geweest en hebben toen onder andere ook Amboseli en Tsavo West gedaan.
        Die laatste vonden we wel het minst interessant, maar dat kan misschien ook wel zijn omdat we daarvoor serieus verwend waren geweest.

Ik zou je toch aanraden om de 18-70 mee te nemen voor 's avonds in de lodge. Tenzij je daarvoor natuurlijk ook de TZ3 zou gebruiken... Hangt een beetje van de eigen 'goesting' af, maar voor portretjes op het terras buiten en zo...

Van die 80-400 zal je zeker geen spijt hebben. Kaartjes en batterij heb ik geen idee van, maar een extra kaartje kan natuurlijk nooit kwaad.
        Voor batterij: het durft in die lodges soms wel eens gebeuren dat in de 'kamers' zelf 's nachts geen electriciteit is.

Veel plezier in ieder geval!

Comment

April ll. naar Tanzania geweest en een dagje safari kunnen doen. Het was de eerste keer dat ik met reflexcamera mee had en heb tijdens de rit door de Ngorongoro vallei lensen verwisseld.
          Bij thuiskomst dus gezien dat ik dat beter niet gedaan had . Het is niet aan te raden lensen te wisselen tijdens een safaririt.
          In het algemeen is het heel stoffig en moet je dus al je randapparatuur beschermen tegen stof en vuil.

En ik zou het dus ook niet meer op safari gaan zonder imagetank, het is een onmisbaar stukje gereedschap tenzij je meer kaartjes koopt maar het is idd geen eigenaardigheid om +300 foto's te nemen op 1 dag.

Comment

Ok, bedankt alvast voor de reacties.

Er komt zeker nog wat geheugen bij, of dat een image-tank wordt weet ik niet. Hangt er vanaf hoe gemakkelijk ik eentje vind, en de prijs voor geheugen valt ook goed mee.

De 18-70 gaat hoogstwaarschijnlijk toch mee, voor in/rond de lodges.

Comment

Afhankelijk van de kwaliteit van je compact zou ik de 18-70 overwegen.
              Voor de rest lijkt je uitrusting meer dan genoeg. Met meer dan 5gb zou ik ook niet vertrekken, want ik heb geen zin noch tijd om na m'n vakantie 2 maanden continu foto's te gaan bewerken.

Success

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                Met meer dan 5gb zou ik ook niet vertrekken, want ik heb geen zin noch tijd om na m'n vakantie 2 maanden continu foto's te gaan bewerken.
                Als je al je foto's moet gaan bewerken dan heb je tijdens het nemen van de foto's toch iets fout gedaan, of je kunt geen keuze maken. Maar dat geheel terzijde.

Tijdens m'n laatste vakantie naar Oeganda heb ik het volgende bij me gehad:

- D200 + D70
                - Sigma 18-50/2.8, Nikon 80-400VR
                - totaal 18Gb aan CF kaartjes
                - 80Gb image tank
                - en nog een heleboel ander spul

In 3 weken tijd in totaal 34Gb (zo'n 4000 foto's) geschoten, wel allemaal in RAW. Thuis na een 1ste selectie zo'n 500 overgehouden, daarvan na een 2de selectie nog zo'n 300 over. Ik heb nog zo'n 30 shots die ik nog nader wil bewerken en eventueel laten afdrukken op een groter formaat. De 1ste en 2de selectie hebben ongeveer een week gekost met nog een extra week om de boel om te zetten.
                Bodies: Nikon D700, D200
                Zoom: Nikkor AF-S 18-70, AF-S 24-120VR, AF-S 70-200/2.8, Tokina 12-24
                Primes: Nikkor AF-D 50/1.8, AF-D 85/1.8, AF-S 300/4, Sigma 150/2.8 EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Halfje-Bruin Bekijk bericht
                  Als je al je foto's moet gaan bewerken dan heb je tijdens het nemen van de foto's toch iets fout gedaan, of je kunt geen keuze maken. Maar dat geheel terzijde.

Tijdens m'n laatste vakantie naar Oeganda heb ik het volgende bij me gehad:

- D200 + D70
                  - Sigma 18-50/2.8, Nikon 80-400VR
                  - totaal 18Gb aan CF kaartjes
                  - 80Gb image tank
                  - en nog een heleboel ander spul

In 3 weken tijd in totaal 34Gb (zo'n 4000 foto's) geschoten, wel allemaal in RAW. Thuis na een 1ste selectie zo'n 500 overgehouden, daarvan na een 2de selectie nog zo'n 300 over. Ik heb nog zo'n 30 shots die ik nog nader wil bewerken en eventueel laten afdrukken op een groter formaat. De 1ste en 2de selectie hebben ongeveer een week gekost met nog een extra week om de boel om te zetten.
                  Akkoord, ik bedoelde niet 5gb bewerken (want ik neem nauwelijks RAW foto's op vakantie). 2gb foto's selecteren na een vakantie (dit is wanneer ik terug werk ) gaat nog net. Daar een selectie uit bewerken wordt echt tijdrovend.

Bij bovenstaand voorbeeld stel ik toch wel vragen hoor. Afgezien van het feit dat je Uganda wellicht alleen door je zoeker gezien hebt (wat de starter van deze topic duidelijk niet wil), vraag ik me af waarom je zoveel foto's neemt. Je houdt 8% van je foto's over na selectie ! Zo kan je ook 200Gb meenemen en 1% overhouden.
                  Wat bedoel je met 'een week gekost' ? In een week zijn 168 uur, maar je hebt wellicht ook geslapen

Comment

http://www.luminous-landscape.com/es...ari-Tips.shtml

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                      Handige site - maar een 600/4 meenemen zal voor de gemiddelde fotograaf eerder wat hoog gegrepen zijn. Persoonlijk vond ik een 300 mm en een 1.4 TC voldoende voor mijn reis in Namibië.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                        Handige site - maar een 600/4 meenemen zal voor de gemiddelde fotograaf eerder wat hoog gegrepen zijn. Persoonlijk vond ik een 300 mm en een 1.4 TC voldoende voor mijn reis in Namibië.
                        Het is waarschijnlijk een pro
                        Zijn tips over de beanbags, schroeven draaiers, dominostekkers en opslagcapacitieit zijn wel OK
                        Last edited by JePe; 19 juli 2007, 18:59.
                        BD0497BE : Nikon body + glas
                        www.RudyVerrijt.info

Comment

Bedankt, deze neem ik zeker door.

Comment

Neem zeker nog wat batterijen mee, zorg dat je er ongeveer 6 hebt voor je camera, dan kom je wel toe !
                            Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
                            Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

Tips zijn altijd welkom en heb er enkele interessante uitgehaald maar hell, wie kan dat allemaal betalen? Zoals die 600mm f4, een slordige €10.000 en het liefst 3 body's.
                              Maar zoals gezegd, er is zeer goede info op te vinden en met wat relativeren een top site

Comment

Working...
                              X