Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schotland - Flits gebruiken bij natuur & landschappen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Schotland - Flits gebruiken bij natuur & landschappen ?

Hello,
    Binnen 10 dagen vertrek ik naar Schotland. Ik trek vnl foto's van landschappen, natuur en (soms) dieren / flora.
    Vorig jaar (ook in Schotland) had ik nog geen flits en dus bij gebrek eraan ook niet gebruikt behalve dan de ingebouwde op het toestel. Het was in die periode uitzonderlijk goed weer (eind juli, 10 dagen zon en lang licht)

Nu vraag ik me af of het de moeite is om een flits aan te kopen (ik denk een Canon 430EX, een 580EX vind ik te duur en het richtgetal van 50 denk ik niet nodig te hebben). Mogelijk is het weer ginder dit keer minder gunstig en wanneer ik een pol filter steek verlies ik ook algauw een paar stops.

Vraag: zijn er mensen die natuur - landschapsfotografie beoefenen en aanraden om toch nog rap een flits een te schaffen ?

Mijn huidige set bestaat uit: Canon 350D + 17-85 IS USM + 70-300 IS USM + UV filter ofwel pol. filter. Geen echt lichtsterke lenzen dus + tel er het weer in Schotland bij ...

Graag jullie mening,
    Fuji X-T1 en glassware

Re: Schotland - Flits gebruiken bij natuur & landschappen ?

Als het slecht weer is zal je die pola filter niet zo vandoen hebben denk ik, maar soit . Volgens mij moet je gewoon een statief meepakken. Een flits voor landschappen is daarentegen weer heel origineel ... doet me denken aan die toeristen die vanuit de Eiffeltoren de Parijse skyline uitflitsen met hun compactje .
    Succes ermee, Schotland is prachtig hé (ook in uw glas ).
    Kris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
      Als het slecht weer is zal je die pola filter niet zo vandoen hebben denk ik, maar soit . Volgens mij moet je gewoon een statief meepakken. Een flits voor landschappen is daarentegen weer heel origineel ... doet me denken aan die toeristen die vanuit de Eiffeltoren de Parijse skyline uitflitsen met hun compactje .
      Succes ermee, Schotland is prachtig hé (ook in uw glas ).
      Kris
      Ah ja, was 't vergeten: ik heb ook een monopod mee, Manfrotto 680B.
      Uiteraard heb ik niet de bedoeling om landschappen te 'flitsen' maar misschien om de voorgrond wat 'bij' te belichten ?!
      Fuji X-T1 en glassware

Comment

Voor landschappen heb je geen flits nodig.

Als er een persoon (of een voorwerp) in de voorgrond zit, en er is tegenlicht, dan kan je de flitser gebruiken om ervoor te zorgen dat de voorgrond bijgelicht wordt.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Het enige wat in je lijstje mankeerd is een degelijk statief en eventueel een groothoeklens voor de landschappen.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            Het enige wat in je lijstje mankeerd is een degelijk statief en eventueel een groothoeklens voor de landschappen.
            Weet ik, maar ik zie erop tegen om een 'echt' statief mee te zeulen. Vandaar de monopod, verder heb ik nog een beanbag mee om vanop de wagen foto's te nemen. Ik dacht dat mijn 17-85 voldoende groothoek zou bevatten? Ik denk toch een flits aan te kopen al was het maar om binnen kastelen of ruïnes foto's te nemen of in dennenbossen.
            Fuji X-T1 en glassware

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flash44 Bekijk bericht
              Weet ik, maar ik zie erop tegen om een 'echt' statief mee te zeulen. Vandaar de monopod, verder heb ik nog een beanbag mee om vanop de wagen foto's te nemen. Ik dacht dat mijn 17-85 voldoende groothoek zou bevatten? Ik denk toch een flits aan te kopen al was het maar om binnen kastelen of ruïnes foto's te nemen of in dennenbossen.
              Misschien zie je nu het nut niet in om vanop een statief te werken en vertrouw je eerder op je IS-lensjes ,een monopod en hopelijk goeie lichtomstandigheden. Hoe het ook zij....veel succes met de trip en de foto's.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

flitsen in kastelen??? Nou ik wens je veel succes want veel zal je er niet nemen als er toezicht is. Iso hoger zetteen en klein tafelstatiefje 10-12cm) of schroefstatiefje zullen je dan meer vaan nut zijn.
                Sony RX10 Mark IV
                nog een fijne dag verder!
                Guido

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                  flitsen in kastelen??? Nou ik wens je veel succes want veel zal je er niet nemen als er toezicht is. Iso hoger zetteen en klein tafelstatiefje 10-12cm) of schroefstatiefje zullen je dan meer vaan nut zijn.
                  En je tafelstatiefje plaatsen op het kasteelmeubilair?
                  Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                    Moest ik naar Schotland vertrekken zou daar ook mijn prioriteiten liggen ipv een flits.
                    Goeie landschapslens als de Tokina 12-24 bv. met zijn constante F4.
                    fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                      Moest ik naar Schotland vertrekken zou daar ook mijn prioriteiten liggen ipv een flits.
                      Goeie landschapslens als de Tokina 12-24 bv. met zijn constante F4.
                      Klopt. Ik ben zelf net terug uit Schotland, en heb vooral gebruik gemaakt van mijn 10-20, en mijn statief kwam ook zeker van pas! Monopod heb je niet veel aan. Ik zou dus echt wat meer groothoek meenemen als ik jou was.
                      http://www.ijsregen.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eline Bekijk bericht
                        Klopt. Ik ben zelf net terug uit Schotland, en heb vooral gebruik gemaakt van mijn 10-20, en mijn statief kwam ook zeker van pas! Monopod heb je niet veel aan. Ik zou dus echt wat meer groothoek meenemen als ik jou was.
                        Hallo, bedankt allemaal voor de suggesties. Ik ben ondertussen ook terug van Schotland, en inderdaad meer groothoek en tripod zou beter geweest zijn. Voor de volgende trip dan maar. In elk geval blijft het landschap boeien en zeker het weer is ginder goed meegevallen, wel wat frisjes maar om te stappen of rond te wandelen is dit zeker een voordeel. De flits heb ik dan toch wel aangeschaft aangezien ik hem hier in de wintermaanden wel zal gebruiken (Kerst en Nieuwjaar). Ginder wel gebruikt in donkere (naaldbos) omgevingen en bij wegen overgroeid met rododendron struiken.
                        Fuji X-T1 en glassware

Comment

En zouden we enkele foto's mogen zien? (k vertrek nml ook in september naar schotland ) (zo kan k mij al wat inleven.

groetjes,

Nonkeltjen
                          Mijn foto's op : http://nonkelmil.zenfolio.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nonkelmil Bekijk bericht
                            En zouden we enkele foto's mogen zien? (k vertrek nml ook in september naar schotland ) (zo kan k mij al wat inleven.

groetjes,

Nonkeltjen
                            Hallo nonkelmil,
                            de foto's van dit jaar zijn nog in pré-processing maw ik heb nog heel wat opkuiswerk te doen, dat duurt nog wel een kleine maand ... of twee want ik ben terug aan 't werk
                            Maar om je een voorsmaakje te geven van wat je in Schotland zoal mag verwachten: hierbij mijn link met voorbeelden (Noorden van Schotland, Durness en zo). http://users.fulladsl.be/spb17766/ww...als/index.html
                            Ook de site is nog in opbouw ...
                            Veel plezier en shoot-genot ginder !
                            Fuji X-T1 en glassware

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flash44 Bekijk bericht
                              Ook ik zou eerder een degelijk statief meenemen dan een flits. Binnen in de kastelen ginder is het bijna overal verboden foto's te nemen, dus met een flits gaat dat echt wel opvallen

Groeten,

Mark
                              http://markwijnants.zenfolio.com/
                              Canon EOS 5D MarkIII & EOS 7D + EF 50 F1.8 II + EF 16-35L F4 IS USM + EF 24-105L F4 IS USM + EF 100-400L F4.5-5.6 IS USM + GP-E2 GPS Logger + Speedlite 580EX + MacBook Air 13'

Comment

Working...
                              X