Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor Nepal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tips voor Nepal

In november trek ik voor een maand door Nepal. De bedoeling is om allerlei activiteiten te doen, maar geen trektocht van 2 à 3 weken.
    Hebben jullie tips waar mooie foto's genomen kunnen worden en welke plaatsen ik zeker moet bezoeken? En welke lens het meest nuttig is voor Nepal, want ik heb momenteel enkel de kitlens en de 50mm 1.8 voor de 400D.
    Zou dus graag nog zeker 1 lens bij willen dit jaar.

thx

Re: Tips voor Nepal

Ik ben enkele keren in Nepal geweest met een Canon 350D en 17-85 lens. Deze lens voldoet op vakantie meestal goed als walk-around lens. Ik heb betere L lenzen maar op vakantie vind ik het wisselen bezwaarlijk en kies ik voor 5x zoom.
    Nepal is een prachtig land met vele mooi plekjes:
    - Kathmandu: Durbar square , stupa van swayambunath, Pashupatinath (lijkverbranding)
    - Bodnath, Pokhara, Sarankot,Royal Chitwan national park, Nagarkot, Bhatapur (een must: bakstenen stad)

Comment

Een maand in Nepal zonder trekking, is zoals Kenia zonder safari. Zonde! (maar je zal je redenen wel hebben denk ik) Misschien kan je er toch eentje doen van een week? 't Is hier dat je de mensen in een ontspannen sfeer kunt fotograferen. Alhoewel een tempel op de achtergrond ook mooi staat.
      Ik ben een fervent raftingliefhebber, en Nepal bezit heel wat rivieren die in het Top 10 lijstje staan. Aangezien ik steeds 'in' het raft zit, heb ik dus (zelf) geen foto's van de actiemomenten. Misschien een ideetje voor jou?
      Paragladen is ook een mogelijkheid om de omgeving vanuit de lucht te fotograferen. Nadeel is dat je niet stil hangt en dat het na een half uurtje weer voorbij is.
      De zonsondergang op de besneeuwde bergen levert mooie effecten. De Fishtail is een dankbare berg wat dit betreft. Vanuit Pokhara kan je met een brommer wel een goed viewpoint vinden.
      Voorgaande poster gaf de bezienswaardigheden al rondom Kathmandu (waarvan je de meeste per fiets kan doen). Een goede zoomlens is onmisbaar om bvb vanaf de tempel de sadhu's te fotograferen (anders vragen ze geld), of de bedelkinderen die graag voor je poseren voor een bonbon. Maar ook voor de natuur (neushoorns e.d.) in Chitwan. Voor die neushoorns moet je het echter niet doen, ga dan liever naar Afrika. Een zoomlens is ook nuttig bij de crematie's, alhoewel ik het niet echt passend vind daar foto's van te nemen. Doe dat ook niet frontaal bij badende mensen. Wij komen toch ook niet in uw badkamer foto's maken?
      Respect voor de mensen, een babbeltje vooraf, een snoepje in je hand ... en je komt al heel ver. Zo heb ik eens de yoga houdingen van een sadhu proberen na te doen (eentje die ergens in z'n eentje zat), wat resulteerde in hilarische toestanden ... en gewillige foto's achteraf.
      Een maand Nepal zonder trekking levert je tijd zat om foto's te maken
      Have fun! 't Is was mijn mooiste reis tot nog toe.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
        of de bedelkinderen die graag voor je poseren voor een bonbon.
        ...
        een snoepje in je hand
        Een mooi voorbeeld van wat je juist niet moet doen (netzomin als overal van die verdomde balpennen uitdelen trouwens...). Een schoonheidsfoutje want de rest van je post getuigt van veel respect voor de bezochte cultuur .

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Ik begrijp je reactie. Wat die kinderen krijgen, moeten ze afgeven aan iemand die een eindje verder alles collecteert (zelf gezien toen ik een paar uur vast zat op een station in India). Het zijn dus werkkrachten. Daarom dat ik het had over snoep, en niet over geld of pennen. Een snoepje houden ze voor zichzelf, de rest mogen ze niet houden.
          Ik bezie het als een ijsbreker om contact te leggen en hun verlegenheid te overwinnen. Nogmaals, ik begrijp je volkomen als je ook daar problemen mee hebt en vind het positief dat je er toch even op hebt gereageerd om ons bewust te maken van de problematiek.
          Alhoewel sommigen die nooit zullen begrijpen ...

Ps: foto's waar mensen voor je poseren in ruil voor iets, zijn meestal té gemaakt. Zoomlens kopen dus

Comment

Bedankt voor de reacties.
            Ben reeds in India, Cambodja, Thailand,... geweest dus wat betreft gewoontes en houdingen weet ik wat me te doen staat.
            Nu ik weet welke plaatsen ik zeker moet doen, kan ik mijn 2e vraag specifieker stellen. Ik heb nog een budget over voor een nieuwe lens, pakweg 600€ (mag minder zijn). Koop ik dan best een vervanger voor de kit, een zoomlens of een supergroothoek voor de landschappen. Of bv een Tamron 17-50 met een goedkope Sigma 70-300? Dan blijf ik binnen mijn mogelijkheden.

@ Kohraya : wat die trekking betreft twijfel ik nog hoor, ik ben niet zo'n wandelaar maar een fervent fietser. Zou dus liever veel mountainbiken in Nepal, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Comment

Waarom geen 24-105/4 ? Dan hoef je enkel deze en je 50/1.8 mee te nemen. Weinig gesleur voor tijdens de trektocht.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik begrijp je reactie. Wat die kinderen krijgen, moeten ze afgeven aan iemand die een eindje verder alles collecteert (zelf gezien toen ik een paar uur vast zat op een station in India). Het zijn dus werkkrachten. Daarom dat ik het had over snoep, en niet over geld of pennen. Een snoepje houden ze voor zichzelf, de rest mogen ze niet houden.
                Ik bezie het als een ijsbreker om contact te leggen en hun verlegenheid te overwinnen. Nogmaals, ik begrijp je volkomen als je ook daar problemen mee hebt en vind het positief dat je er toch even op hebt gereageerd om ons bewust te maken van de problematiek.
                Alhoewel sommigen die nooit zullen begrijpen ...
                Het is idd een gemakkelijke manier om een spontaan contact met die kinderen op te bouwen, maar het probleem gaat verder dan je aanhaalt. Daarmee bedoel ik dat als 'te veel' toeristen dit doen, je een verwachtingspatroon bij die kinderen gaat opbouwen. Zodra ze een toerist zien, gaan ze verwachten dat er iets te rapen valt. En worden ze vaak vervelend als ze niets krijgen (= volgende stadium). Bij snoep komt er nog bij dat de daardoor noodzakelijke tandhygiëne nooit wordt meegeleverd. En eens er een gaatje in een tand zit, dan is die in die landen meestal reddeloos verloren. Nu kan één snoepje natuurlijk geen kwaad, helaas denkt ongeveer elke toerist dit en wordt er duchtig vanalles uitgedeeld.

Maar ik zou blij zijn mocht iedereen met jouw ingesteldheid rondreizen (eigenlijk al eens aan wat fruit gedacht?), 't zou al een serieuze verbetering zijn. En ja, ik pleit ook schuldig. Gewoon door naar die landen te trekken heb ik ook een nefaste impact op het dagelijkse leven van heel wat mensen. Sommigen worden er (veel) beter van, de meesten echter amper of zelfs helemaal niet, integendeel ....

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                  Het is idd een gemakkelijke manier om een spontaan contact met die kinderen op te bouwen, maar het probleem gaat verder dan je aanhaalt. Daarmee bedoel ik dat als 'te veel' toeristen dit doen, je een verwachtingspatroon bij die kinderen gaat opbouwen. Zodra ze een toerist zien, gaan ze verwachten dat er iets te rapen valt. En worden ze vaak vervelend als ze niets krijgen (= volgende stadium). Bij snoep komt er nog bij dat de daardoor noodzakelijke tandhygiëne nooit wordt meegeleverd. En eens er een gaatje in een tand zit, dan is die in die landen meestal reddeloos verloren. Nu kan één snoepje natuurlijk geen kwaad, helaas denkt ongeveer elke toerist dit en wordt er duchtig vanalles uitgedeeld.

Maar ik zou blij zijn mocht iedereen met jouw ingesteldheid rondreizen (eigenlijk al eens aan wat fruit gedacht?), 't zou al een serieuze verbetering zijn. En ja, ik pleit ook schuldig. Gewoon door naar die landen te trekken heb ik ook een nefaste impact op het dagelijkse leven van heel wat mensen. Sommigen worden er (veel) beter van, de meesten echter amper of zelfs helemaal niet, integendeel ....
                  Low impact of ethical travel heet zoiets en ook ik probeer dit zoveel mogelijk na te leven.
                  Nog dit , Nepal was in de jaren 80 en 90 het mekka van de zogenaamde NGO's (Niet Gouvermentele Organisaties). Het klimaat was goed, de regering was welwillend en de bevolking was gastvrij. Goed toeven voor de NGO's dus. Toen ik in '95 Nepal bezocht hoorde ik - van de plaatselijke bevolking - op welke onorthodoxe manier deze NGO's zichzelf verrijkten op de kap van de inwoners en onder het mom van 'hulpverlening'. Zelfs Belgen namen daar aan deel. Na enkele jaren 'ontwikkelingshulp' keerden ze terug met een valies vol geld om zich een stulpje te laten bouwen aan de Middellandse Zee.
                  Maar goed, dit terzijde.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Have fun! 't Is was mijn mooiste reis tot nog toe.
                    Dat zal komen door het met momenten zéér goede gezelschap... !
                    Meer foto's: http://users.telenet.be/jellevandeveire
                    Mijn boshut-blog: http://jellevandeveire.blogspot.be

Comment

'k Heb eens 8 maanden en een anderhalf jaar later nog eens 4 maanden als vrijwilliger gewerkt in Pokhara (in 2000 en 2002). Als je daar komt, probeer eens kontakt te maken met tibetanen (er zijn veel vrouwen die je van alles willen verkopen) en ga eens mee naar hun verblijf - er zijn 2 vluchtelingen-kampen in de buurt van Pokhara. Vooral als er een of ander feest is, is het erg boeiend (de verjaardag van de Dalai, of Tibetaans nieuwjaar...)
                      Nepal is voor mij (8 keer geweest, soms maanden lang) het mooiste land ter wereld (en ik heb wat afgereisd). Eén van de armste landen ter wereld ook. Dus wees discreet. Respectvol. Het zijn bijzonder lieve en vriendelijke mensen, gastvrij als je hen echt laat zijn wie ze zijn.

En let op: in Durbar Square, Kathmandu, lopen vele "paisa sadhu's" rond, gasten die zich 's morgens verkleden als echte sadhu's voor de toeristen. Ze komen naar je toe, geven je een rode tika op je voorhoofd, vragene er geld voor, en als je er een (verleidelijk) foto wil van maken vragen ze achteraf veel geld (ze lopen zelfs heel lang achter je als je niks geeft). Paisa sadhu's wil zeggen in het nepalees: "geld" sadhu's. (sinds ik daar voor de 1ste keer kwam in 1998 kennen die mij erg goed - van mij krijgen ze niks)

En doe de groeten aan Thulli, een van de vrouwen die op Dubar Square postkaarten verkoopt aan de tempel waar Kumari woont (groetjes van Paul en Greet from Belgium) - misschien neemt ze jou wel mee naar haar thuis (en dan merk je echt de armoede en de zielige omstandigheden vande meeste Nepalezen - maar we zien ze graag

Comment

Working...
                      X