Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter of toch maar niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Polarisatiefilter of toch maar niet?

Ik vertrek binnen een kleine maand naar ZW-USA en koop nog enkele onderdelen aan:
    • 70-300 lens (nog geen zekerheid of ik die ook zal meenemen vawege het gewicht)
    • UV filter (ter bescherming)
    • extra batterij
    • geheugenkaartjes
    Bovenstaande kost me al genoeg, maar toch twijfel ik of ik ook niet een polarisatiefilter zou aanschaffen. Zo'n ding kost toch redelijk wat (€80-100 voor een goeie) en ik weet niet of het een meerwaarde zal zijn. Ik heb nog geen ervaring met polarisatiefilters en vraag me af of ik voor mijn vertrek zal weten hoe ermee te werken. Ik zou de filter voornamelijk willen gebruiken om mooie contrastrijke blauwe luchten te krijgen.

Gebruik ik geen polarisiatiefilter, dan kan ik achteraf misschien nog wat bewerkingen doen om het effect na te bootsen. Als ik dan weer een polarisiatiefilter gebruik en achteraf tot de conclusie kom dat het een ongewenst effect geeft, kan ik het natuurlijk niet meer ongedaan maken.

De hoofdvraag dus: moet ik een polarisatiefilter aanschaffen om mee te nemen op reis, of is het overbodig en misschien af te raden aangezien ik er nog geen ervaring mee heb?
    http://kasper.photography & Flickr

Re: Polarisatiefilter of toch maar niet?

Nou Rasper, ik zou het wel doen.
    En het hoeft niet zo'n dure te zijn.
    Ik geef nogmaals deze link.

In een paar weken kan je nog genoeg oefenen met je polarisatiefilter
    en de effecten zijn echt niet met bewerkingen na te doen.
    (Spiegelingen in water en etalages e.d reduceren)
    ANALOOG: Minolta XG9, Minolta 500si super, Pentax X50 met allemaal veel glaswerk
    Ook: DIGITAAL: Canon 20D

Comment

Zeker gaan voor een circ.pola !!!
      Ja , je kunt nadien je fotos nog wat ps'en, maar 't zal je soms ferm wat tijd kosten.
      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff