Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter of toch maar niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Polarisatiefilter of toch maar niet?

Ik vertrek binnen een kleine maand naar ZW-USA en koop nog enkele onderdelen aan:
    • 70-300 lens (nog geen zekerheid of ik die ook zal meenemen vawege het gewicht)
    • UV filter (ter bescherming)
    • extra batterij
    • geheugenkaartjes
    Bovenstaande kost me al genoeg, maar toch twijfel ik of ik ook niet een polarisatiefilter zou aanschaffen. Zo'n ding kost toch redelijk wat (€80-100 voor een goeie) en ik weet niet of het een meerwaarde zal zijn. Ik heb nog geen ervaring met polarisatiefilters en vraag me af of ik voor mijn vertrek zal weten hoe ermee te werken. Ik zou de filter voornamelijk willen gebruiken om mooie contrastrijke blauwe luchten te krijgen.

Gebruik ik geen polarisiatiefilter, dan kan ik achteraf misschien nog wat bewerkingen doen om het effect na te bootsen. Als ik dan weer een polarisiatiefilter gebruik en achteraf tot de conclusie kom dat het een ongewenst effect geeft, kan ik het natuurlijk niet meer ongedaan maken.

De hoofdvraag dus: moet ik een polarisatiefilter aanschaffen om mee te nemen op reis, of is het overbodig en misschien af te raden aangezien ik er nog geen ervaring mee heb?
    http://kasper.photography & Flickr

Re: Polarisatiefilter of toch maar niet?

Nou Rasper, ik zou het wel doen.
    En het hoeft niet zo'n dure te zijn.
    Ik geef nogmaals deze link.

In een paar weken kan je nog genoeg oefenen met je polarisatiefilter
    en de effecten zijn echt niet met bewerkingen na te doen.
    (Spiegelingen in water en etalages e.d reduceren)
    ANALOOG: Minolta XG9, Minolta 500si super, Pentax X50 met allemaal veel glaswerk
    Ook: DIGITAAL: Canon 20D

Comment

Zeker gaan voor een circ.pola !!!
      Ja , je kunt nadien je fotos nog wat ps'en, maar 't zal je soms ferm wat tijd kosten.
      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
      MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Een circulair polarisatiefilter is een must. Hoya heeft betaalbare.

Let wel dat de lens die je gaat kopen of gebruiken vooraan niet mee draait als je scherp stelt, want dan draait het polarisatiefilter ook mee.

Hou er ook rekening mee dat je met een polarisatiefilter licht verliest. Echter, het nabootsen van het effect kan NIET achteraf.

Een polarisatiefilter werkt enkel voor blauwe luchten als je ongeveer loodrecht trekt op de richting vanwaar het licht komt. (maw geen effect met de zon in de rug of richting zon)

Lees er meer over op
        The polarizing filter is one of the most useful filters for outdoor photography. It should really be in every serious photographer's camera bag. Polarizing filters exist for most camera types, from medium format to digital point and shoot cameras. Autofocus SLRs (like the ones I use) need circular polarizers. In these, the front side rotates which enables the user to see the effect gradually appear in the viewfinder.

of
        Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Sigma 28mm prime 1.8

Comment

Vermits je daar waarschijnlijk nogal wat foto's bij volle zon zal maken is een polarisatiefilter zeker de investering waard. Misschien ook een NF overwegen?
          Best dan een graduele grijsfilter om te beletten met overbelichte lucht te zitten
          Web: http://www.hanscouwenbergh.be
          Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

Comment

Ik kan enkel maar bevestigen, een goede polar is zijn geld waard. (zoals een b+W MRC). Ik weet het is niet goedkoop maar je kan dit effect in PS niet namaken.

Een 70-300 lens is gewoonlijk geen zware of lange lens dus zeker meenemen.

Zorg ervoor dat je 'dure' polar bruikbaar is op meerdere lenzen dus neem een 77mm of 72mm en een paar stepdown ringen voor lenzen met een kleiner filter diameter.
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
              ...en een paar stepdown ringen voor lenzen met een kleiner filter diameter.
              Dit zou 'k nu niet doen. 'k Heb dat ook gedaan in 't begin, maar vergeet dan maar om 'n zonnekap te gebruiken. En met je hand afschermen....terwijl je lens op 300 staat?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                Dit zou 'k nu niet doen. 'k Heb dat ook gedaan in 't begin, maar vergeet dan maar om 'n zonnekap te gebruiken. En met je hand afschermen....terwijl je lens op 300 staat?
                Dat is waar. Maar een polar en zonnekap gaan wel niet goed samen. Hoe draai jij aan een polar als er een zonnekap opstaat
                (zeker bij een tele) ?
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                  Dat is waar. Maar een polar en zonnekap gaan wel niet goed samen. Hoe draai jij aan een polar als er een zonnekap opstaat
                  (zeker bij een tele) ?
                  Lang genoege vingers hebben? Ik zit gewoon met m'n vinger aan 't randje te draaien van die polar, meestal kan ik er nog wel (net) aan.
                  'k Heb hier wel eens gelezen dat er een merk bestaat dat een uitsparing heeft dicht bij de lens om nog gemakkelijk aan je polar te kunnen draaien, maar welke? Pentax?

Alternatief kan je zo'n opschroef, al-dan-niet rubberen, zonnekap kopen die je dan op je polar schroef. Die combinatie kan je dan op-of-af-schroeven volgens het nodig is. En heb je geen zonnekap nodig, gebruik dan je standaard.

Comment

Working...
                  X