Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Skåne (Zweden)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Skåne (Zweden)

Net terug van een reisje in Zuid-Zweden (Skåne), maar vlug vlug een website'je door Photoshop laten maken, aangezien ik momenteel wat weinig tijd heb en toch mijn eerste shots al met jullie wilde delen.

Hier is de link :

Amusement! Btw: Skåne is erg mooi, je vindt er héél erg veel locaties om mooie foto's te maken, jammer genoeg was ik er maar 4 dagen. Van die 4 dagen hadden we 2 dagen echt zonnig weer, en 2 dagen zeer grijs weer (zonder enige schakeringen in de wolken). Met de wagen ben je er in ongeveer 12 uur rijden (met voldoende pauzes).

Re: Skåne (Zweden)

check pm eens aub . Ik krijg al heimwee.. Zweden is zoooo mooi!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xius Bekijk bericht
      check pm eens aub . Ik krijg al heimwee.. Zweden is zoooo mooi!
      He, hoe weet jij van mijn fascinatie voor Zweden ?

Toch is Skåne landschappelijk/fotografisch gesproken niet de max in Zweden, eerder low-end in mijn ogen. Te open en te braaf voor mij. Te druk ook.
      Maar als land is Zweden idd fantastisch te meer dat het nog niet door het toerisme is kapot gemaakt, zoals vb wel het geval is met hun Westerburen de oliesjeiks .
      En ik zie het nog niet meteen gebeuren ook

Sverige är fantastisk !!!

PaulM

Comment

Vond het leuke en aangename foto's om naar te kijken, zonder dat er toppers bijzitten ;-)
        palenta !!

Comment

Sssst ... niet teveel zeggen dat Zweden fantastisch is ... zo blijft het daar nog ff rustig

dj-tc, in love with Sverige
          Website
          Nikon D800s + Nikon D70s + Nikkor 50mm + Nikkor 80-200mm + Nikkor 16-35mm + batterygrip + SB-800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dj-tc Bekijk bericht
            Sssst ... niet teveel zeggen dat Zweden fantastisch is ... zo blijft het daar nog ff rustig

dj-tc, in love with Sverige

Ik zal het niet meer doen

Maar ik heb je wel een prive berichtje gestuurd omtrent Zweden

Paul

Comment

Prachtige fotos,

Ben benieuwd naar de andere fotos

Greetz,

Nonkeltjen
              Mijn foto's op : http://nonkelmil.zenfolio.com/

Comment

Knappe foto's Bij het zien ervan krijg ik weer heimwee naar dit prachtige land. Ik ben er al 6 keer geweest (2 keer een tussenstop van een week tijdens de doorreis naar Noorwegen).

Ik vind Zweden mooier worden naarmate je noordelijker gaat. Eenmaal vanaf Karlstad spreekt het landschap me meer aan, en kom je minder toeristen tegen. Zweeds lapland is prachtig, zeker in de buurt van Kiruna. De berkenbossen en heidevegetatie tussen de bergtoppen

Een kameraad van mij heeft vorig jaar een huis gekocht in Zweden. Voor nog geen 50.000€ heeft hij een relatief groot huis, 1ha grond en een half meer. De omgeving is van de houtvestermaatschappij, maar die komt toch maar om de 5 jaar eens kijken.

Ooit verhuis ik ook naar daar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vanquisher Bekijk bericht
                  Knappe foto's Bij het zien ervan krijg ik weer heimwee naar dit prachtige land. Ik ben er al 6 keer geweest (2 keer een tussenstop van een week tijdens de doorreis naar Noorwegen).

Ik vind Zweden mooier worden naarmate je noordelijker gaat. Eenmaal vanaf Karlstad spreekt het landschap me meer aan, en kom je minder toeristen tegen. Zweeds lapland is prachtig, zeker in de buurt van Kiruna. De berkenbossen en heidevegetatie tussen de bergtoppen
                  Ik ben ondertussen al een tijd de tel kwijtgeraakt, deze zomer wordt dus de x-de keer een maand

wat je zegt over Noordelijk Zweden klopt als een bus maar het is echt niet nodig om tot Kiruna te gaan om een beeld van Lappland te krijgen. Fotografisch gesproken vind ik persoonlijk het grensgebied met Noorwegen (de fjällen) landschappelijk het mooiste.
                  Feit is wel dat, als je foto's ziet van iemand die voor de eerste keer in Zweden, Noorwegen, Finland was, 85% van de beelden uit Noorwegen komen, 10% uit Finland en slechts 5% uit Zweden.

Wat me altijd ook opvalt is dat de meeste foto's uit Noorwegen makkelijk "localiseerbaar" zijn, blijkbaar zijn de toeristische highlights veel beter bekend omwille van de vele boeken, folders, .... Zweden is veel minder localiseerbaar , ik heb het gevoel heb dat slechts weinig mensen de echt mooie dingen weten liggen in Zweden.

Kleine test misschien (foto's zijn scans van dia's mbv een goedkoop scannertje, vergeef me) op de herkenbaarheid van drie toeristische attracties

(Bij foto 2 moet ik erbij zeggen dat dit het enige operationele waterwiel is van heel Zweden, maar waar dus ?)

Altijd bereid tot uitwisseling van weetjes met Zweden-freaks

PaulM

Comment

ik moet eerlijk zijn: ik heb echt geen idee waar deze foto's genomen zijn

nu ja, ik ben ook niet iemand die van attractie naar attractie loopt. Als er iets in de buurt te zien is, is een omweg (in zweden gemiddeld 20km ) snel gemaakt.

Ik ga meer voor de natuur naar daar. Het is echt fantastisch om al je spullen in een kano te laden en te varen naar waar je wil, zolang je 4 dagen later maar terug aan je beginpunt staat Koken op een kampvuur met een muurikka en je 's morgens wassen in water van 5°C. Ik heb zelfs al tussen bevers kanoët. Die beesten bekijken je eens raar en zwemmen dan gewoon door . Dan vloek je toch wel even als je dan niet aan je camera kan, omdat hij te goed ingepakt is

Ik kan je wel wat leuke kanoplekjes weten te zeggen als je daar interesse in zou hebben

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vanquisher Bekijk bericht
                      ik moet eerlijk zijn: ik heb echt geen idee waar deze foto's genomen zijn

nu ja, ik ben ook niet iemand die van attractie naar attractie loopt. Als er iets in de buurt te zien is, is een omweg (in zweden gemiddeld 20km ) snel gemaakt.

Ik ga meer voor de natuur naar daar. Het is echt fantastisch om al je spullen in een kano te laden en te varen naar waar je wil, zolang je 4 dagen later maar terug aan je beginpunt staat Koken op een kampvuur met een muurikka en je 's morgens wassen in water van 5°C. Ik heb zelfs al tussen bevers kanoët. Die beesten bekijken je eens raar en zwemmen dan gewoon door . Dan vloek je toch wel even als je dan niet aan je camera kan, omdat hij te goed ingepakt is

Ik kan je wel wat leuke kanoplekjes weten te zeggen als je daar interesse in zou hebben
                      Njupeskär waterval in Fulufjället Nat. Park, maar dan wel bevroren.
                      Wiel van Pershyttan tegen Nora, draait tussen 11.30 h en 13.30 h
                      Nimis-kunstwerk van Lars Vilks op de top van het NR Kullaberg in zuidwest-Zweden (Google eens op "Ladonia", te gek om los te lopen )

Wat je verder vertelt kan ik volledig beamen, zo heb ik het ook het liefst.
                      Foto's van bevers zijn mi heel moeilijk te maken, eerst en vooral omdat de beste kans op een ontmoeting 's avonds is (minder licht dus) en verder zit je nog eens in een wiebelende kano en heb je dus zware stabiliteitsproblemen met een teleobjectief
                      Verder is mijn ervaring dat ze enkel hun neus tonen en als je dan eens dichtbij bent volstaat het om met je ogen te knipperen en meteen krijg je een grote "splatch" met de staart en weg die bever . Het blijft uiteindelijk een wild beest

Ik heb -zacht uitgedrukt- zeker interesse in kanoplekken maar eh- die "muurikka", wat is dat ? Klinkt Fins

PaulM

Paul

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Ik heb -zacht uitgedrukt- zeker interesse in kanoplekken maar eh- die "muurikka", wat is dat ? Klinkt Fins

Paul
                        Hier bij mij om de hoek ligt het natuurgebied Glaskogen, kun je ook uitstekend terrecht voor kano tochten en fotografisch ook zeer interesant.
                        Dit gebied ligt nabij Arvika in de provincie Värmland

Canon 20D. Canon 10-22. Canon 24-105. Canon 580 EX.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simon Bekijk bericht
                          Hier bij mij om de hoek ligt het natuurgebied Glaskogen, kun je ook uitstekend terrecht voor kano tochten en fotografisch ook zeer interesant.
                          Dit gebied ligt nabij Arvika in de provincie Värmland

http://www.arvika.se/~glaskog/engram.htm
                          Ken ik goed
                          Ik passeer er ieder jaar. Drie jaar geleden hebben we er nog een das tegen het lijf gelopen, helaas geen tijd gehad voor de foto...
                          Hebben het hele gebied al rondgepeddeld en gewandeld. Idd de moeite waard.
                          (Vind het wel spijtig dat ze nieuwe sloten hebben gezet op de bunkers van Sjöändans Skans )

PaulM

Comment

De omgeving van Lindesberg is heel mooi op te kanoën. In de buurt ligt Kloten (ja, het noemt echt zo), een natuurgebied van 50.000 ha, waar ik vorig jaar 4 dagen heb rondgevaren.

Iets hoger in Zweden: de meren rond Östersund. Ook een heel mooi gebied, waar je vooral riviertochten kan doen tot 7 dagen. De eigenaar van Lit's Camping in Lit voert je weg zover als je zelf wilt.

Ook een aanrader is de Klarälven (Värmland). Een hele rustige rivier die vertrekt in Noorwegen en in Karlstadt uitmondt in het Vänernmeer. Een hele leuke rivier, maar soms kom je wel vast te zitten op de zandbanken. In de lente wordt deze rivier veel gebruikt door rafters. Op regelmatige afstanden zijn er kampeerplaatsen gemaakt, die in de zomermaanden wel eens goed bevolkt kunnen zijn...

En die muurikka is een finse bakplaat, waarmee je op een kampvuur kan koken.
                            Heel gezellig, maar als je een minuut niet roert, dan is alles aangebrand

Mijn pa en ik aan het koken op de muurikka

Het eindresultaat:

Je kan die dingen in (bijna) elke outdoorwinkel in Scandinavië kopen. Echt een aanrader

Comment

Malingsbo-****** gebied ken ik goed, veel hutten aanwezig in dat gebied.
                              2 jaar geleden heb ik me nog een breuk gezocht naar de Rifkojan (en niet gevonden). Ik ben de afgelopen maanden bezig geweest met het verzamelen van GPS-coordinaten van hutten via topografische kaarten en deze zomer ga ik eens uitproberen hoe accuraat ik zat.

Trouwens ik meen dat ik DE toegang heb gevonden tot alle stafkaarten van Zweden via internet, je moet er een beetje zweeds voor kennen maar eenmaal je het systeem doorhebt kan je onbeperkt inzoomen tot 1/10.000 of zo. Alle hutten en shelters worden zo zichtbaar. Als het je interesseert zend ik de link en een NL vertaling voor gebruik door (is niet zo moeilijk)
                              Ook voor Noorwegen heb ik iets gelijkaardigs met dat verschil dat je er nog een luchtfoto kan opplakken waarbij soms de strepen op de baan zichtbaar worden.

Die muurikka is een gouden hint , kende ik echt niet, nooit gezien. Ik moet er ook een hebben .
                              Maar wordt het niet snel een vuile boel ? Wij koken al lang met Trangia en ik breng zelf mijn methanol mee omdat de T-röd de boel zwartroet. Heel vervelend als je enkel een rugzak hebt.

Met de meren rond Östersund heb ik geen enkele ervaring, qua kano heb ik liever de kleinere riviertjes. Klarälven heb ik ooit aangeraden aan -wijlen vriend Patrick de Spiegelaere die hem heeft afgevaren met een vlot, spijtig genoeg heb ik nooit zijn foto's kunnen bekijken
                              Zelf wel nooit gedaan lijkt me te druk.

In de streek rond Kopparberg ed lijken mij nog een aantal mooie routes te liggen : Nittälven, Svartan, ea vooral Nittälven spreekt me wel aan omdat hij zo verschrikkelijk kronkelig is; maar het was ieder jaar wel iets : rotweer, geen kano's meer beschikbaar, 2 jaar geleden stond er dan weer niet genoeg water in
                              Een dag of twee-drie stroomafwaarts

Ook rond Strömsund lijken mij hele mooie routes te liggen (zie "kanoting i norra Jämtland), wel met wat wilder gabariet.
                              In de buurt van Tönnfors in Oostzweden ligt er nog een circulaire route van ook een dag of twee-drie met overnachtingsmogelijkheden op een aantal eilandjes (ik herinner het me nog omdat ik daar dank zij de stuurmanskunst van mijn vrouw en de haast door het snel naderende onweer met kano en al van de inlegsteiger ben gedonderd, het moeras in )

Leuk om te merken dat er nog mensen zijn die Zweden van de goeie kant bekijken.

PaulM

Comment

Working...
                              X