Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schotland Highlands: interessante plaatsen in Noorden?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Schotland Highlands: interessante plaatsen in Noorden?

Hallo iedereen,
    ik heb dit forum al doorzocht maar niet echt gevonden wat ik nodig heb.

Vorig jaar heb ik Schotland & de Highlands ontdekt en het resultaat ervan is dat ik dit jaar weer keer. Prachtige landschappen en natuur !
    Durness & Tongue (in het noorden) heb ik reeds gedaan maar ga er zeker terug naar toe. Dus, wat ik zoek: reiservaringen (we huren een auto en starten vanuit Durness. Periode: eind Juli-begin Augustus) van mensen die specifiek de Noord & Noord-Oost kant van de Schotse Highlands hebben gedaan. Ttz B&B die bijgebleven zijn, mooie landschappen, bossen, kastelen etc maar dan wel specifiek in de omgeving van bvb Strathy Point -Melvich, Thurso ?, Dunnet Head, Duncansby Head, Wick of zelfs plaatsen die meer in 't 'binnenland' gelegen zijn.
    Laat maar komen, alle info is welkom !

Bedankt en groeten,
    Last edited by Flash44; 29 april 2007, 14:46. Reden: Periode bijgezet
    Fuji X-T1 en glassware

Re: Schotland Highlands: interessante plaatsen in Noorden?

heb vorig jaar in schotland 2 weken rondgetoerd
    de kant die jij uit wilt gaan, vond ik de minste en is vooral "vlak", wel met mooie kliffen, de duurste diesel en de meeste midgies. in dunnet head, meest noordelijke punt, kan je bij mooi weer de orkney eilanden zien. in duncansby head met vuurtoren en kliffen vol met broedende meeuwen
    lybster heeft een mooi haventje, maar zo vindt je er veel

voor mij de mooiste kant qua natuur is de west kant, van durness naar beneden,niet zo'n steile kliffen maar veel meer verdeelde eilandjes en stranden, isle of skye en dan naar het binnenland de highlands

probeer als je in de buurt bent ook eens highland games te bezoeken, je vindt de data op internet
    kastelen zijn er genoeg. een mooi vond ik eilean donan castle 10 km van skye ( a87)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dobbe Bekijk bericht
      heb vorig jaar in schotland 2 weken rondgetoerd
      de kant die jij uit wilt gaan, vond ik de minste en is vooral "vlak", wel met mooie kliffen, de duurste diesel en de meeste midgies. in dunnet head, meest noordelijke punt, kan je bij mooi weer de orkney eilanden zien. in duncansby head met vuurtoren en kliffen vol met broedende meeuwen
      lybster heeft een mooi haventje, maar zo vindt je er veel

voor mij de mooiste kant qua natuur is de west kant, van durness naar beneden,niet zo'n steile kliffen maar veel meer verdeelde eilandjes en stranden, isle of skye en dan naar het binnenland de highlands

probeer als je in de buurt bent ook eens highland games te bezoeken, je vindt de data op internet
      kastelen zijn er genoeg. een mooi vond ik eilean donan castle 10 km van skye ( a87)
      Bedankt Dobbe, mogelijk zal ik mijn reisroute aanpassen en dus de meer westelijke kant opgaan. Is me inderdaad te doen om de natuur, fauna en landschappen. Als het dus in het Noord-Oosten vlakker is of minder interessant dan neem ik liever de andere kant. Bedankt voor de tip ! Ik wacht nog wat verder af op mogelijk andere reacties,
      Fuji X-T1 en glassware

Comment

Ik kan Dobbe alleen maar bijtreden. De westkust is het echte Schotland, keltischer, ruiger, schotser. De eilanden : als je de tijd hebt, zeker wat island-hopping doen. Kijk bij CalMac naar hun meerdagen passen.
        Of een autovrij eiland ? Dan is Easdale mijn persoonlijke tip. (enkel te bereiken via aan sloep). Op weg daar naar toe rij je touwens over "The brigde over the Atlantic".

Zie je boten niet zo zitten, the Ilse of Skye is te bereiken via een brug en is als vulkanisch eiland zeker aan te raden.

Ben je meer voor archeologie te vinden dan is heel Argyll aan te raden, met Kilmartin als belangrijk centrum.
        Hou je van film : bezoek de locaties van je favoriete films.

Hou je van een levendige, bruisende stad : Glasgow. Ongelooflijk wat deze stad al opgeleverd heeft aan muzikanten, kunstenaars, wetenschappers, ingenieurs, ....

Meer info :
        Schotse toeristische website + veel andere sites.

Te vermijden
        : de oostkust wegens zeer saai en eigenlijk ook zeer Engels (Balmoral, Edingburgh). En als je Schotland wil bezoeken, neem dan de Westkust. Voor Engeland ga je beter naar het echte Engeland.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cr26118 Bekijk bericht
          Ik kan Dobbe alleen maar bijtreden. De westkust is het echte Schotland, keltischer, ruiger, schotser. De eilanden : als je de tijd hebt, zeker wat island-hopping doen. Kijk bij CalMac naar hun meerdagen passen.
          Of een autovrij eiland ? Dan is Easdale mijn persoonlijke tip. (enkel te bereiken via aan sloep). Op weg daar naar toe rij je touwens over "The brigde over the Atlantic".

Zie je boten niet zo zitten, the Ilse of Skye is te bereiken via een brug en is als vulkanisch eiland zeker aan te raden.

Ben je meer voor archeologie te vinden dan is heel Argyll aan te raden, met Kilmartin als belangrijk centrum.
          Hou je van film : bezoek de locaties van je favoriete films.

Hou je van een levendige, bruisende stad : Glasgow. Ongelooflijk wat deze stad al opgeleverd heeft aan muzikanten, kunstenaars, wetenschappers, ingenieurs, ....

Meer info :
          Schotse toeristische website + veel andere sites.

Te vermijden
          : de oostkust wegens zeer saai en eigenlijk ook zeer Engels (Balmoral, Edingburgh). En als je Schotland wil bezoeken, neem dan de Westkust. Voor Engeland ga je beter naar het echte Engeland.
          Bedankt cr26118, ik denk dat we inderdaad onze reisroute gaan aanpassen naar de Westkant en Skye. Easdale ligt dan weer al en stuk lager, dit zal ik nog moeten nakijken qua afstand tov aantal dagen verblijf in Schotland.
          Alvast bedankt voor de tips en websites !
          Fuji X-T1 en glassware

Comment

Een topper in die regio vond ik Handa eiland. Ten zuid westen van Durness.

Het eiland is een natuurpark, je wordt per boot overgezet en een rondwandeling is +/- 6 km. Je krijgt eerst wat uitleg van de plaatselijke parkwachter voor je er mag rondlopen.

Daar vindt je oa. de mooie papegaaiduikers.

Zie: www.kyleskulodges.co.uk/handa.htm

Groetjes,

Rudi
            Ex Oriente Lux
            www.soefisinjoor.be

Comment

Veel reisinfo over Schotland is zeker te vinden bij VZW Wegwijzer - www.wegwijzer.be - voor 25€ lidgeld per jaar heb je er toegang tot hun reisbibliotheek en duizenden online reisverslagen.
              Deze VZW is werkelijk uniek in Europa. Je kan hen gerust eens contacteren.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Hallo,

Zijn jaren geleden met interrail in onder andere schotland geweest.
                Westkust en Ile of skye inderdaad de moeite. Begin augustus waren er op het eiland highlandgames, grappig om te zien en toch wat ruiger dan ons plaatselijke paapgooien.
                Maar verdomd veel midgets, wij hebben één nacht buiten geslapen. Zolang je beweegt gaat het, maar vanaf dat je in de heide ligt wordt je opgegeten.

Veel plezier
                Canon 400d (kit met 17-85 IS USM en batry-grip) + A70

Comment

Ben al verschillende keren naar Schotland geweest. Dit jaar ga ik terug voor 2 weken, maar de eerste keer als fotograaf .

Als je daar in het noorden zit kan je zeker eens naar de Orkney eilanden gaan. Als het mooi weer is, zie je spectaculaire dingen. Cliffs of Yesnaby, Bay of Skaill, Italian Chapel, etc.

The Isle of Skye (waar ik dit jaar voor het eerst naartoe ga) denk ik dat ook zeker de moeite is.
                  Verder: Loch Ness, Urquart Castle, Edinburgh, Loch Garten, Spey, noem maar op. Het is een prachtig land. Overal waar je kijkt...

Veel plezier op vakantie.
                  Groetjes
                  Katrien
                  Canon Eos 400D 17-85mm

Comment

Ah, Schotland, dat is al heel lang geleden voor mij.
                    Even heel diep nadenken : het ligt wel niet in het noorden maar het meest pittoreske dorpje van heel Schotland is ongetwijfeld Crovie.
                    De meest tot de verbeelding sprekende kasteelruine is die van Slains Castle, heel typerend dat Bram Stoker er de inspiratie heeft gehaald voor zijn Dracula-verhalen, ik hoop uit de grond van mijn hart dat ze nog niet gerestaureerd en geexploiteerd is.
                    Heb ook goede herinneringen aan de Cairngorms en het Loch Eriboll (met een groothoeks kan je daar mooie dingen doen). En ook aan het heerlijke dialect van Aberrrrrrrrrdeenshirrrrrrrre, maar daar kan je geen foto's van nemen

Als je denkt aan Skye, besef dan dat Skye ook wel "the misty isle" wordt genoemd, van het vulkanische karakter heb ik niet veel gemerkt
                    Weinig goede maar veel slijkerige herinneringen aan Skye

Eigenlijk vond/vind ik de natuur in Schotland nogal aan de "brave" kant en ik heb het liever een beetje ruiger en desolater. Ik heb een kennis die echt ziekelijk bezeten is van Schotland maar ikzelf heb er geen speciale band aan overgehouden.

Comment

Allemaal bedankt voor de talrijke reacties.

Ik denk dat ik nu toch al een paar mooie plekjes in gedachten heb en zal na de trip naar Schotland nog wel wat foto's publiceren.
                      Aftellen tot juli-augustus dus.

Bedankt iedereen !
                      Fuji X-T1 en glassware

Comment

Ooooooh jaaaaaaaa, Orkney! ! ! !
                        Yesnaby, Old man of Hoy, Ring of Brodgar, Birsay, enzo..
                        Ik ga zelf in oktober terug, met een kleine omtoer via de Westkust en de Outer Hebrides! Als je van het ruwere klimaat van Scotland wil proeven, dan raad ik je een bezoek aan St-Kilda ten sterkste aan, t'is wel ni gemakkelijk om er te geraken...
                        Een andere aanrader; de vallei van Glencoe, gewoon prachtig! ! !
                        Alvast veel plezier! ! ! !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SnEm Bekijk bericht
                          Ooooooh jaaaaaaaa, Orkney! ! ! !
                          Yesnaby, Old man of Hoy, Ring of Brodgar, Birsay, enzo..
                          Ik ga zelf in oktober terug, met een kleine omtoer via de Westkust en de Outer Hebrides! Als je van het ruwere klimaat van Scotland wil proeven, dan raad ik je een bezoek aan St-Kilda ten sterkste aan, t'is wel ni gemakkelijk om er te geraken...
                          Een andere aanrader; de vallei van Glencoe, gewoon prachtig! ! !
                          Alvast veel plezier! ! ! !
                          Bedankt SnEm, jouw plekjes worden op het verlanglijstje gezet !
                          Fuji X-T1 en glassware

Comment

Working...
                          X