Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d70 mee op fietsreis of toch maar de ixus v2 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• d70 mee op fietsreis of toch maar de ixus v2 ?

Hallo allen,

Ik zit met een vreselijk dilemma aangaande het fototoestel dat ik ga
    meenemen op onze fietsreis komende juli.

Ik heb de keuze tussen m'n Nikon D70 met 18-70mm kitlens, of een canon
    digital ixus v2 met 2.1mp.

voordeel van de Nikon: beregoed toestel ( needs no introduction i presume )

nadeel van de Nikon, groot, zwaar, lastig transport op de fiets.

voordeel Canon: klein, licht, makkelijk transport.

nadeel Canon: slechts weinig manueel in te stellen, "slechts 2.1mp", erg
    eenvoudig toestel

Tijdens een 3-daagse test fietstocht met volle bepakking zat die Nikon in
    een fototas van lowe-pro ( nova mini aw) in m'n ortlieb stuurtas ( de
    grootste), daarmee zat die stuurtas vol. De zin om foto's te trekken was
    snel verdwenen omdat het telkens zo'n ge***** was om dat fototoestel te bevrijden.

Dus dacht ik, ik neem m'n canontje mee, makkelijk en weegt weinig..

Natuurlijk gaat zo'n 3 weken durende fietstocht door La France waarschijnlijk een heel pak foto momenten opleveren, waarbij het niet meenemen van de Nikon een beetje zonde zou kunnen zijn ( en dit is voorzichtig uitgedrukt).

rest de vraag: wat doet de ervaren vakantiefietser in zo'n geval ? en als
    die een dslr meeneemt, hoe doet die dat dan ?

dank bij voorbaat
    sven
    Canon Ixus V, Nikon D70, Nikon 18mm-70mm f3,5-f4,5, Nikon 50mm f1,8

Re: d70 mee op fietsreis of toch maar de ixus v2 ?

Ik heb een stuurtas die eigenlijk ook een fototas is dankzij een vakjes-indeling die je er apart kon bijkopen. Van Agu (Quorum reeks) is dat, het is met een kliksysteem vast te maken een het stuur en er zit een ingebouwde regenhoes aan. Ik vind het een heel handig ding; ja kan bliksemsnel een foto maken en als je even een winkel of zo binnengaat is wordt het in een wip een schoudertas.
    Ik vond niet direkt een link, misschien maken ze hem niet meer, maar Ortlieb maakt iets vergelijkbaars waar je ook apart een camera-indeling bij kan kopen en dat me wel het ideale lijkt.
    Meenemen die D70 .
    Kris

Comment

dat zal idd al beter zijn dan tas in tas.

bedankt
      sven

Comment

Ik begrijp best je dillemma, en heb niet direct een oplossing.

Het hangt van u zelf af, namelijk wat wil je: Reizen en fotograferen of fietsen?

Ik ga een 3tal jaar op fietsreis in de Alpen en heb momenteel een KonikaMinolta Dimage A2.
        Dit toestel houd betreffende afmetingen en gewicht (en prestaties) het midden tussen uw Nikon en je Canon.
        Voor het fietsen geldt voor mij : Toeristisch / sportief fietsen ipv sportief/toeristisch fietsen.
        __Romain______________________________________________..

Comment

Hoi allen,

De kogel is door de kerk, een camera inzetstuk voor m'n stuurtas is verkrijgbaar, en dat is al beter dan tas in tas.. de d70 gaat dus mee ! :-)

bedankt voor alle hulp en respons
          sven

Comment

ik lees dit nu pas, 'k denk dat je de goeie beslissing genomen hebt, niks zo lastig als iets moois en unieks zien en dan je "goeie" toestel niet mee te hebben.
            Onlangs heeft iemand hier gepost hoe hij van een boterhamdoos en wat stukken mousse een "hardcase" maakte, misschien is dat ook wel interessant... helaas vind ik het topic niet direct terug.
            Ook handig is een rugzak (kan je nog wat drinken en eten meenemen ook), maar dan moet je natuurlijk weer elke keer het toestel "bevrijden"...

Comment

hallow

We rijden al met ong 23kg bagage elk.. een rugzak om te fietsen vind ik verschrikkelijk, omdat je enorm zweet op je rug daardoor. Voor woon-werk verkeer is dat soms nog haalbaar, maar voor hele dagen onder een loden zon ( hopelijk ) is dat a no go.

Ik ga zeker eens zoeken naar dat topic, lijkt me een goed idee. Tenslotte kan het misschien 4,5gram lichter dan de standaard inzet van Ortlieb :-)

mvg
              sven

Comment

Toch heb ik mijn bedenkingen door persoonlijke ervaringen. Het is zo dat als ik de nadruk op inspanning leg er meestal minder tijd en goesting is om dslr te gaan fotograferen. Maw, toen ik verleden jaar in de Vogezen in barre omstandigheden rondtrok had ik ruimschoots voldoende aan mijn Ixus 40 die bovendien zeer knappe en spectaculaire beelden opleverde. Wil maar zeggen als je trektocht op zich al zwaar is je soms genoeg hebt aan een compactje dat je gewoon aanzet en shoot Laatst deed ik ee zware trektocht met de D70 en bibberde telkens zo hard van de inspanning dat ik veel bewogen foto's mee naar huis bracht

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door svensven Bekijk bericht
                  misschien 4,5gram lichter dan de standaard inzet van Ortlieb :-)
                  Dat misschien niet, maar ik denk wel 95% lichter voor de portemonnee - al heb ik geen idee wat die dingen kosten.

Comment

de inzet op zich rond de 20€ .. da's het eind van de wereld niet, maar ik doe graag echt alles zelf.

@Picasso: tevoet zou ik er nog niet aan denken de d70 mee te zeulen, maar met de fiets is gewicht toch net even beter "draagbaar".

bedankt alvast voor al jullie reacties
                    mvg
                    sven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door svensven Bekijk bericht
                      de inzet op zich rond de 20€ .. da's het eind van de wereld niet, maar ik doe graag echt alles zelf.

@Picasso: tevoet zou ik er nog niet aan denken de d70 mee te zeulen, maar met de fiets is gewicht toch net even beter "draagbaar".

bedankt alvast voor al jullie reacties
                      mvg
                      sven
                      Het gaat mij niet om het gewicht hoor, nam al veel meer mee dan dat Het gaat er over op wat je het accent legt, de inspanning, tocht, belevenis of de fotografie. Zo heb ik al gemerkt dat ik tijdens en na een zware tocht gewwon het compactje verkies mét meer succes trouwens

grtz

Comment

waarom ruilt u de ixus 2Mp niet in voor de goedkoopste fuij met 4Mp zoom . U heeft dan een geweldige camera,perfecte foto´s en u hoeft zich niet meer druk te maken om uw dure D70 die ook nog eens veel ruimte in beslag neemt en gestolen kan worden.
                        ...zonder camera maak je de beste foto's...

Comment

Working...
                        X