Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor Ierland?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tips voor Ierland?

Oorspronkelijk geplaatst door jola Bekijk bericht
    Ook de connemara is een prachtig gebied aan de westkust, wordt soms vergeleken met een maanlandschap
    Bedoel je niet The Burren? De overwegend groene Connemara met de vele meren doen mij toch niet meteen aan een maanlandschap denken. Natuurlijk ben ik wel nog niet op de maan geweest...

Comment

Paar jaar terug voor enkele dagen in Ierland geweest, en eigenlijk voornamelijk rond het prachtige dorpje Doolin (waar we hebben overnacht) rondgehotst.

Als je mooi weer hebt zijn de Cliffs of Moher idd prachtig, maar daar doe ik graag een tip bij: als je richting die toren loopt, dan zul je een wandelpad vinden dat langs de kliffen verder loopt en dat uitkomt in Doolin. Een prachtige wandeling met enkele prachtige uitzichten op de kliffen. Het pad loopt wel zeer dicht bij de afgrond en op sommige plaatsen is het gewoon al verdwenen waar je dus even zal moeten verder lopen door de weiden =) Als je rond de middag vertrekt, dan kom je tegen de avond aan in Doolin waar je 's avonds kan genieten van live muziek in een van de drie pubs.

Binnenkort vertrek ik opnieuw naar Ierland (1 weekje). Op het programma staat zeker Dublin en Connemara, en de rest zullen we wel zien. Ierland moet je op een relax tempo nemen. Go with the flow ...
      bram de greve photography | gallery | myspace
      Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jola Bekijk bericht
        Ook de connemara is een prachtig gebied aan de westkust, wordt soms vergeleken met een maanlandschap, is noordelijker van Shannon
        Trouwens, de "ring of kerry" is inderdaad heel mooi maar behoorlijk toeristisch, je rijdt er gewoon achter de toerbussen.......
        neem het schiereiland er net onder de beara of beary ring, even mooi en heel rustig! (een tip die wij uit de trotter haalden)
        en probeer ook naar ht eiland van de papegaaiduikers te gaan, een unieke belevenis, ik kan nu net niet op de naam komen........zoek ik wel eens op en geef ik door.....
        jola
        De Skelligs ...
        In tegenstelling met een vorige post over Schotland heb ik met Ierland WEL een band.
        Ik zou beginnen met het boek te lezen van Tony Hawks : "door Ierland met een koelkast" (uitg. Sirene), ik heb het al 4 keer gelezen en op de laatste blz krijg ik altijd de tranen in mijn ogen en wil ik meteen terug naar Ierland. Imho ga je ook niet naar Ierland voor het land maar voor de Ieren, als ik een land mag kiezen waar ze me zullen uitschudden, berooid en zonder geld of eten dan zou ik geen seconde twijfelen : Ierland.
        Het boek van Ron Langenus is uitgegeven bij davidsfonds en heet "Ierland, ingebeeld", een zeer eigenzinnig boek van een eigenzinnige schrijver over een eigenzinnig land. Als je naar Inishmore (Aran) gaat met je ook het boek lezen van Tim Robinson : "de Aran Eilanden" Heel speciaal boek, uniek in zijn soort.

Waar ik de meeste tijd zou besteden is NIET in het binnenland. Ik kies resoluut voor de Noordoostkust, Noordkust, Noordwest- en Westkust.
        Giants Causeway, Carrick-a-rede-rope-bridge, Dunluce Castle, Donegal, aran Islands, Connemara (!!!!!), Burren, Slieve League (!!!!!), Cliffs of Moher, Glencolumbkille, .... ik mag niet te lang denken of ik word hier nog beticht van spamming

Ring of Kerry en Killarney, Gallarus oratory, Poulnabrone en consoorten vind ik totaal overroepen.
        Bunratty Castle Park is wel de moeite, rock of Cashel, Glendalough ook.

Paul

Paul

Comment

Ah ja, en zorg dat je muziek van Clannad, Dubliners, Capercaillie, Enya en Lorreena McKennit mee hebt

Paul

Comment

De hele westkust is inderdaad het mooist, alhoewel de Wicklow Mountains ook zeer de moeite waard zijn. Eén tip: laat de auto zoveel mogelijk staan en ga lopen, dan zie je Ieralnd op zijn mooist. Ik kom net terug van een week op Dingle (voor foto's zie pbase.com/bogels), fantastisch!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door revtor Bekijk bericht
              Bedoel je niet The Burren? De overwegend groene Connemara met de vele meren doen mij toch niet meteen aan een maanlandschap denken. Natuurlijk ben ik wel nog niet op de maan geweest...
              Ik wel, al 4 keer zelfs
              Eh, 't is te zeggen : waar ze met de maanastronauten zijn gaan trainen.
              En ik heb een goeie oneliner van iemand die het kan weten (Neil Armstrong) : "IJsland lijkt meer op de maan dan de maan zelf"
              Eén van de vrienden ginder herinnert zich nog als klein ventje de mannen in ruimtepakken.

Noch Connemara noch de Burren hebben ook maar iets van "maanlandschappen". Cromwell mag wel gelijk hebben gehad toen ie zei dat er "geen bomen zijn om de Ieren aan op te hangen, geen water om ze in te verdrinken en geen grond om ze in te begraven", maar dat het doet denken aan een maanlandschap ?????? sta me toe om even te gniffelen met de zoveelste toeristische overdrijving.

Paul

Comment

Hoi,
                Ik heb 6 maanden in Ierland gewoond en gewerkt. Heel mooi land. We hebben het volledige eiland gedaan. Niet zo veel zou je zeggen. Nee, maaar hou er rekening mee dat de wegen zeer slecht zijn. Mijn tip, Ga indien het kan buiten het seizoen, want het eiland wordt overspoeld door Amerikanen in de zomer.
                Wil je wilde natuur, ga dan naar Donegal. Niet toeristisch, moelijk bereikbaar op momenten. Maar je kan er de hoogste kliff van Europa zien. Ook Noord Ierland, met de Giants Causeway, zeker opzoeken en zeker heel mooi. In het zuiden vind ik de Burren het mooist en de Aran eiland. Als je daar omhoog klimt, kun je over de rand van een kliff hangen, terwijl het water tegen de kliffen slaat.

Ring of Kerry is het drukst bezocht, mooi maar er is mooier. Wegen wel goed aangelegd.

Haal zeker een goede toeristische atlas, daar staat alles op. Hou er rekening mee dat de atlassen in het engels zijn. Maar de borden langs de weg in het Gaelic kan zijn. (vooral in het noorden). Dus een kompas kan ook handig zijn.

Blijf weg uit de "grote" steden. In Galway regend het altijd, maar kun je goed eten. Voor de rest is er niets...

Mijn foto's staan op http://spaces.msn.com/members/lorelief/.

Je hebt een mooi land uitgekozen, het zal je zeker niet spijten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bramz Bekijk bericht
                  Paar jaar terug voor enkele dagen in Ierland geweest, en eigenlijk voornamelijk rond het prachtige dorpje Doolin (waar we hebben overnacht) rondgehotst.

Als je mooi weer hebt zijn de Cliffs of Moher idd prachtig, maar daar doe ik graag een tip bij: als je richting die toren loopt, dan zul je een wandelpad vinden dat langs de kliffen verder loopt en dat uitkomt in Doolin. Een prachtige wandeling met enkele prachtige uitzichten op de kliffen. Het pad loopt wel zeer dicht bij de afgrond en op sommige plaatsen is het gewoon al verdwenen waar je dus even zal moeten verder lopen door de weiden =) Als je rond de middag vertrekt, dan kom je tegen de avond aan in Doolin waar je 's avonds kan genieten van live muziek in een van de drie pubs.

Binnenkort vertrek ik opnieuw naar Ierland (1 weekje). Op het programma staat zeker Dublin en Connemara, en de rest zullen we wel zien. Ierland moet je op een relax tempo nemen. Go with the flow ...

Ik ben een redelijk ervaren Ierland-ganger. Vorig jaar ben ik er nog geweest en ben toen ook weer even langs de Cliffs of Moher gereden. Ze waren toen een Info-center aan het bouwen en de Ieren kennende zijn ze nog niet klaar. En je mag tegenwoordig ook niet meer op het plateau. Dus echt over het randje kijken, kan niet meer. En het is er vreselijk druk. Ik zou ze gewoon overslaan. Ga naar de Arann Islands daar heb je een vreselijk oud fort en daar kun je inderdaad over het randje hangen. Is wel alleen te voet te bereiken....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sigue Bekijk bericht
                    Ik ben een redelijk ervaren Ierland-ganger. Vorig jaar ben ik er nog geweest en ben toen ook weer even langs de Cliffs of Moher gereden. Ze waren toen een Info-center aan het bouwen en de Ieren kennende zijn ze nog niet klaar. En je mag tegenwoordig ook niet meer op het plateau. Dus echt over het randje kijken, kan niet meer. En het is er vreselijk druk. Ik zou ze gewoon overslaan. Ga naar de Arann Islands daar heb je een vreselijk oud fort en daar kun je inderdaad over het randje hangen. Is wel alleen te voet te bereiken....
                    Dun Aengus fort aan de zuidwestkant van Inishmore....

Paul

Comment

nogmaals bedankt voor alle tips
                      Ik heb hier al een aardig lijstje met plaatsen die ik zeker niet mag missen

Comment

Ben net terug van een weekje Ierland: Dublin - Connemara - Aran Islands - The Burren - Bunratty castle - Rock of Cashel. Ik hoop van hier een linkje te plaatsen naar m'n foto's maar eerst moet ik er nog eens grondig in schiften =)

We zijn nog eens langs de cliffs of Moher gereden, maar we zijn er niet gestopt. Het is tegenwoordig al 8 neuros om gewoon nog maar je auto te parkeren! De cliffs zijn mooi, maar nu ook weer niet _zo_ mooi. Hetzelfde met Kylemore Abbey: 12 frigging neuros voor een ommuurde hof met wat blommen! Ierland begint z'n prijzen serieus op te drijven. En er zijn veel Amerikaanse toeristen! Te veel misschien

Als je in de Connemara overnacht, Roundstone is een leuk dorpje met een vissershaventje. Als je Cashel aan doet, en een B&B weg van de drukte zoekt, probeer dan eens Derrynaflan House.

Prachtige wandelingen waarbij je je alleen op de wereld waant zijn trouwens te vinden de Lonely Planet Walking in Ireland gids. Wij hebben die in the Burren gedaan, fantastisch gewoon!
                        bram de greve photography | gallery | myspace
                        Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

Comment

haha, herinneringen aan ierland, goh, mijn vriendin zat er op erasmus back in 2001 (en ik in wales, dus we konden wuiven op het strand )

tips die nog niet aan bod gekomen zijn: in het noorden en niet zo heel ver van the giant's causeway (met die zeshoekige basaltzuilen) vind je malin head, het meest noordelijke dorpje van ierland. de weg ernaartoe is 30 km en je ziet geen kat, alleen hier en daar een schaap ;o). Prachtige zichten.

Verder Slieve league (ik hoop dat ik dat juist schrijf) een gigantische klif (600 m lager is de zee), magistraal!

euhm, is al gezegd, doolin, the burren en the cliffs of moher allemaal in de buurt van galway, maar natuurlijk heel toeristisch. Het grauwe limerick is fotografisch ook zeer interessant!

Ballycastle en dichtbij ook carrickarede (ideaal voor de vogeltjes, je kunt vlakbij nesten komen en zo) met de befaamde carrickarede rope bridge.

euhm, de buitenwijken van belfast.

En da's dan nog alleen maar het noorden, het zuiden moet ik nog eens gaan...
                          canon EOS 400D, 17-55mm f3.5-5.6, EF 50mm f1.8, Sigma 28-105mm f2.8-4 site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bram p Bekijk bericht

tips die nog niet aan bod gekomen zijn: in het noorden en niet zo heel ver van the giant's causeway (met die zeshoekige basaltzuilen) vind je malin head, het meest noordelijke dorpje van ierland. de weg ernaartoe is 30 km en je ziet geen kat, alleen hier en daar een schaap ;o). Prachtige zichten.

Verder Slieve league (ik hoop dat ik dat juist schrijf) een gigantische klif (600 m lager is de zee), magistraal!

euhm, is al gezegd, doolin, the burren en the cliffs of moher allemaal in de buurt van galway, maar natuurlijk heel toeristisch. Het grauwe limerick is fotografisch ook zeer interessant!

Ballycastle en dichtbij ook carrickarede (ideaal voor de vogeltjes, je kunt vlakbij nesten komen en zo) met de befaamde carrickarede rope bridge.

euhm, de buitenwijken van belfast.
                            Slieve League is vooral mooi omwille van de kleuren. De wandeling is een absolute fotografische aanrader.
                            In Noord-Ierland mag je zeker Dunluce Castle niet vergeten, heel fotogeniek.
                            Ook de Antrim Coast Road is mooi met de vele witte kalksteenformaties.

Wat betreft de buitenwijken van Belfast zal het scherp er al wel vanaf zijn maar Derry op de avond van de 12 juliparade kan altijd voor (on)welkome verrrassingen zorgen. Ik ben er in alle geval als enige toerist nog moeten gaan lopen, alle foto's heb ik toen genomen op de gok want als ze zagen dat je fotografeerde moest je de film inleveren. Maar ook aan de "sloppen" van Belfast heb ik lugubere herinneringen.

Paul

Comment

Wicklow Mountains

Enorm de moeite waard, heeft enorm mooie landschappen en deze streek wordt enorm vaak gebruikt voor filmopnames (Braveheart, King Arthur, ... )
                              Canon EOS 7D
                              Canon EF-S 10-22mm USM - Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM - Canon EF 70-200mm f/4L USM
                              Canon Speedlite 580EXII

Comment

Allemaal heel hartelijk bedankt voor alle tips.
                                Ik heb dit volledige topic afgeprint en in mijn valies gestopt, samen met enkele reisgidsen. Ter plekke zal ik dan moeten beslissen wat haalbaar is en wat niet. In grote lijnen ligt alles zoal wat vast: Eerst met de ferry naar Rosslare, vandaar naar beneden, zo richting de westkust. Van daaruit richting noord-ierland en Belfast, waarna ik terug afzak naar Rosslare, om onderweg nog enkele dagen in Dublin te blijven plakken. In totaal ben ik zo'n 4 weken weg.

Binnen 13h vertrek ik richting Calais

Tot in augustus!

Comment

Working...
                                X