Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het ideale fotoland

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Het ideale fotoland

Welke zijn de ervaringen van de fotoliefhebbers onder jullie ,die al verschillende wereldreizen gemaakt hebben , op het gebied van foto's maken .
    Hier mee bedoel ik plaatselijke bevolking , mensen die zich ongedwongen laten fotograferen , kleurrijke taferelen , vooral dit laatste .
    Ik kom pas terug uit Vietnam waar ik alleen het noorden heb gedaan en dat is wat teleurstellend geweest behalve in Sapa gelegen in de bergen aan de grens met China . Daar woonden de bergbewoners met hun typische klederdracht .

Re: Het ideale fotoland

noliko,
    ofwel is vietnam hard veranderd,
    of je hebt de verkeerde plaatsen bezocht,
    ofwel heb je op de verkeerde manier rondgereisd.

sapa is dé plaats waar de lokale minority hun trady kleren draagt
    net om op de foto te komen voor de toeristen. nochthans kom
    je zowat in het ganse noorden dergelijke kleurige mensen tegen,
    zelfs langs de smalle weggetjes en in de rijstvelden.

in het zuiden stukken moeilijker,
    of je moet ekin en abibas als traditioneel zien

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Sapa was inderdaad de beste plaats om foto's te nemen . We zijn dan ook nog een plaats verder geweest waar wekelijks een markt gehouden wordt en waar deze bewoners hun waren komen aanprijzen . Spijtig genoeg was er die zaterdag geen markt wegens Nieuwjaar ( 18 februari).

Comment

Er niet doorhossen zoals in een Zoo.
        Praat met de mensen. Iedereen verstaat een vriendelijke glimlach, een menselijke benadering, een stilzwijgende uitnodiging om zich te laten fotograferen. Laat je foto zien (digitaal geeft enorme mogelijkheden).

Aziatische landen geven het meest genoegdoening. Zowel man als vrouw worden graag gefotografeerd. In Afrika lukt het over het algemeen ook wel, misschien met uitzondering voor de vrouwen in Noord-Afrika. Maar ook daar had ik geen negatieve reacties na eerst gevraagd te hebben.

De 'westerse' landen vallen het meest tegen. Soms weigering, dikwijls stuurs.

Maar met kinderen lukt het altijd.
        André Langenus (EFIAP)

Comment

Ideale fotoland? Ik heb het zo niet voor ranglijstjes, ieder land heeft zo zijn mooie kantjes. Als fotograaf moet je die uiteraard leren ontdekken.

Als het louter op mensen portretteren op aan komt (+ taferelen) dan zijn er weinig plaatsen zo boeiend als het Indisch Subcontinent en Myanmar.
          In India, Nepal en Bangladesh kan je zowat op iedere hoek van de straat topbeelden schieten. De mensen zijn van nature heel fotogeniek en laten zich graag fotograferen. Als je in India geen mooie beelden kan maken, dan weet ik het ook niet meer.

Ik vind het wel verwonderlijk dat je enkel rondom Sapa dergelijke beelden hebt kunnen maken. Een kameraad van mij heeft het ganse Noorden bereisd met goede beelden als resultaat.

- toevallig is dit mijn 1000ste post...-
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
            Een kameraad van mij heeft het ganse Noorden bereisd met goede beelden als resultaat.
            ik heb dezelfde ervaring ...
            - toevallig is dit mijn 1000ste post...-
            proficiat hé!

mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Ideale fotolanden (waar ik al geweest ben) zijn bij mij

Amerika, Canada, Venezuela, Cuba

En binnenkort ook Nieuw Zeeland.
              Canon EOS 5D met 3KG glas
              https://reisforum.net

Comment

Nw zeeland = fantastisch (geweest in november). Wel steeds veeeeel wind en op sommige plaatsen (Milford oa) regent het zo'n 330 dagen per jaar!!! Natuur = er echt ongelooflijk. Ga ik ooit nog terug boek ik voor 3 maand; enkel reis duur zo'n 35 uur (enkel) en er zijn ginder zoveel dingen te zien...
                Zeker (is niet goedkoop maar vond ik z'n geld waard) de walvissen gaan bekijken in Kaikura; wachten tot hij z'n rug begint te krollen en afdrukken als de staart nog net boven zit en vervolgens in het water glijdt!
                Gebruik maken van de DOC campings (primitief sanitair, weinig of geen voorzieningen maar goedkoop en vooral.... gelegen op fantastisch mooie plaatsjes)
                Kleuren: Chappas (Mexico) en Guatemala!!!
                Last edited by VANCAMPENHOUTDIRK; 19 maart 2007, 08:10.
                DVC

Comment

Ideaal land bestaat niet. Kan je wel een tip geven: huur een locale gids in. iemand die zeden en gewoonten en ook risico's kent van zijn medeburgers en 's lands instellingen.
                  Als je duizenden € 's kan spenderen aan reis en apparatuur doe dan die extra uitgave en je zal resultaat boeken. Verplaats je ook niet in een grote groep maar zonder je desnoods af van de groep en verzorg je eigen verplaatsing. Taxi huren met chaufeur-gids doet wonderen en opent deurtjes waar de rest van de groep blijft staan.

Henri
                  lidnummer: BD0435BE

Comment

ik denk dat een 'land' niet minder of meer ideaal kan zijn dan een ander.
                    Het wordt ideaal als het je inspiratie prikkelt. Als ik op dit forum zie wat voor moois sommige mensen maken van bijna banale dingen denk ik dat je misschien met de verkeerde verwachting/ingesteldheid naar Vietnam vertrokken bent.
                    don't get me wrong, maar de mensen daar hebben erg snel doorhoe iemand tegenover hen staat, zeker in sapa, dat toch ronduit toristisch is.
                    Maar een land vol karakterkoppen zoals Vietnam leent zich écht wel tot mooie foto's. Ik was toen helemaal niet bezig met fotografie, maar ben wel tevreden met de foto's die we van daar hebben. Een béétje fotograaf moet daar pareltjes maken, met stapels.
                    http://www.effieweg.tk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mingh Bekijk bericht
                      ik denk dat een 'land' niet minder of meer ideaal kan zijn dan een ander.
                      Het wordt ideaal als het je inspiratie prikkelt. Als ik op dit forum zie wat voor moois sommige mensen maken van bijna banale dingen denk ik dat je misschien met de verkeerde verwachting/ingesteldheid naar Vietnam vertrokken bent.
                      don't get me wrong, maar de mensen daar hebben erg snel doorhoe iemand tegenover hen staat, zeker in sapa, dat toch ronduit toristisch is.
                      Maar een land vol karakterkoppen zoals Vietnam leent zich écht wel tot mooie foto's. Ik was toen helemaal niet bezig met fotografie, maar ben wel tevreden met de foto's die we van daar hebben. Een béétje fotograaf moet daar pareltjes maken, met stapels.
                      Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.

Comment

Zoals hier al eerder gesteld: ideaal fotoland ken ik ook niet.
                        Voor de beste portretten moet je echter contact maken met de mensen, dus ook met de "locals" en moet je dus hun taal (proberen) te spreken en daarvoor is Zuid-Amerika bvb gemakkelijker dan Azïë.

Op mijn beste reiservaring, Tibet, heb ik daardoor niet de beste portretten kunnen maken, ook owv mijn respect voor hun cultuur, maar wel de allermooiste landschappen mogen aanschouwen en die lieten zich wel gewillig fotograferen
                        Maar in India en Nepal bvb laten de meesten zich dan weer heel gemakkelijk fotograferen. Nu, het digitale tijdperk heeft daar ook zijn voordelen, want als je nadien aan "je onderwerp" al direct op het lcd schermpje het resultaat kan laten zien, glimlachen ze tot over hun oren en probeer, waar mogelijk, ook een afdrukje aan hen te bezorgen of later op te sturen

Grtz,

Happyboedha
                        Sony A700

Comment

Ik denk dat ik zo'n 1300 foto's genomen heb in Vietnam en van die 1300 heb ik er een 30-tal kunnen weerhouden waar van er enkele misschien een aanvaarding kunnen halen in een wedstrijd .
                          Dit was eigenlijk de bedoeling van die reis .Proberen foto's te maken die wat boven het gemiddelde uitsteken van een vakantieherinnering en op dat vlak is mij Vietnam tegen gevallen , uitgezonderd Sapa met zijn bergbewoners met hun typische klederdrachten .
                          Iemand ervaringen op gedaan in een land als Guatemala met hun Maya's ?

Comment

Het uitgangspunt van uw reis waren fotowedstrijden. Begrijpelijk dat je gestelde criteria heel hoog lagen, maar misschien waren de verwachtingen al te hoog? Ik heb nooit gereisd zuiver in functie van de beelden, al zijn ze heel belangrijk voor mij. Ik denk dat je iets relaxter moet reizen en de beelden op je af moet laten komen. Vraag is of je zelf nog genoten hebt van die reis of was de jacht naar topbeelden niet al te groot?

Comment

Noorwegen schijnt fotogeniek te zijn (met "wale watching" in het noorden), ik ga zelf naar Tirol dit jaar...de bergen in dus.

grtz
                              Nikon D300 | Nikon D5000 | Tamron 28-75 | 50mm 1.8 | Lensbaby | WEBSITE | Flickr

Comment

Working...
                              X