Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reistips voor weekendjes en daguitstappen - gebundeld!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Reistips voor weekendjes en daguitstappen - gebundeld!

Verdammt, het begint al, bericht is te lang... kunnen de mods hier iets aan doen of moet ik het noodgedwongen in html doen? Kan dat op de server van bd?

Onderstaand voorlopig zonder verdere opmaak de "andere landen"...

G.H. Luxemburg

- zoek even op de site van de toeristische dienst van Luxemburg (de link post ik één dezer), daar kan je in pdf een brochure downloaden met àlle steden en dorpen met hun bezienswaardigheden. Nagenoeg elk stadje is er een kasteel of een ruïne rijk... Je hebt ook het Müllerthal oftewel Petit Suisse, waar je best een wandelkaart koopt want er lopen nogal wat wandelingen. In de toeristische diensten vind je wel het foldertje "la plus belle promenade", dat is effectief ook zo. Maar als je dan zonder plan van je route afraakt, veel succes...

- Ten overvloede prijzen wij "the Family of Man" in Clervaux (een zeer charmant dorpje) aan, een fototentoonstelling (zie google), neem gerust een audiogids, je kijkt er nog scherper mee naar de foto's. Esch-sur-Sûre vond ik ook heel mooi, heel het dorp lijkt opgerezen tegen een grote ruïne, die 's nachts ook mooi verlicht is. Fluovestje niet vergeten want je kan de mooiste foto's nemen als je langs een donkere weg een parking zoekt en te voet even verder gaat - maar voetpaden zijn er eigenlijk nauwelijks.

Nederland (bij deze heb ik nu geleerd dat NL "maar" 12 provincies heeft, ik dacht dat het er veel meer waren )

Drenthe

Flevoland

- Voor mensen die graag vogels gaan kijken (in Nederland): de flevopolders. Héél mooie en groot gebied, ook goed om te gaan wandelen.
    Maar vooral handig als je met de auto bent (fotomateriaal, telescoop ed...) (koen dd)

Friesland

Gelderland

Groningen

Limburg

Noord-Brabant

Noord-Holland

Overijssel

Utrecht

Zeeland

Zuid-Holland

Frankrijk

- Net over de grens in Frankrijk (en zelfs nog een stukje in België) vind je de Franse Ardennen. Mooie landschappen, kastelen, kleine dorpjes... Er zijn een 6-tal zeer goed aangegeven touristische (auto)routes in deze streek. Meer info op http://www.ardennes.com/brochures/iti-fr-2005.pdf (happyboedha)

Duitsland

- De Eifel is een bijzonder natuurgebied. Het ligt vrij dicht bij België, Nederland en Luxumburg. De Eifel biedt schitterende uitzichten. De Eifel is dan ook ideaal voor een korte vakantie. Er is veel groen, er zijn veel toeristische voorzieningen, de meeste steden zijn niet overspoeld door toeristen, er is cultuur en wat zeer belangrijk is is dat de mensen vriendelijk en behulpzaam zijn. Er is een WEBsite die alles in zich heeft wat je maar kunt wensen: http://www.eifel.de/go/sehenswertes.html (Antoine200)

Comment

Een andere optie is dat de informatie die hier binnenkomt doorgesluisd wordt door de eindredacteur naar een sectie in de Tips (buiten forum dus).

Comment

dit heeft niks met voorgaande post te maken (waarin ik voorlopig de tips voor andere landen verzamel), vandaar een tweede post in ditzelfde topic.

In verband met de Gaume (op vraag van Opa):

Internet: http://www.gaumetourisme.be/ (al vind je daar niet zo heel veel op) en http://www.ardenne-et-gaume.be/ (nog niet bekeken).

Abdij van Orval is denk ik een bezoek waard (gedeeltelijk in ruïne) - 't is toch één van de eerste dingen die ik in die streek ga bezoeken.

Als je zin hebt moet je Frahan eens bezoeken, charmant dorp waar je nog enkele oude droogschuren voor semoistabak vindt, vanaf het uitkijkpunt in Rochehaut kan je afdalen tot aan Frahan. De klim terug naar boven is wel een vermoeiende kuitenbijter. Je geraakt er natuurlijk ook met de auto. Maar dat is dan wel al voorbij Bouillon, gezien vanuit Virton.

Chassepiere dus, ook een charmant dorpje, van aan de kerk vertrekken een aantal bewegwijzerde wandelingen.

Volgens een boekje van 20 jaar oud ("met de auto door Ardennen en GH Luxemburg", Julien Van Remoortere) kan je de kerktoren van Florenville bestijgen, het panorama moet er zonder meer prachtig zijn.
        Volgens datzelfde boekje: Chiny, blijkbaar charmant dorpje met restanten uit de middeleeuwen, een boottocht Chiny-Lacuisine is blijkbaar "onvergetelijk!" (sic.) - in belendend woud vind je "les 9 hêtres", negen beuken die vergroeid zijn tot één enorme stam.
        Volgens Ippa's Gids van het Ongewone (zelfde auteur): in het stadspark van Virton staat een totempaal, een èchte, geschonken door Canadese soldaten die een paar km verder (in FR) gelegerd waren maar vaak een onderkomen vonden bij Virtonse gezinnen. Volgens diezelfde gids is Torgny het bezoeken waard, charmant dorp met heel interessant natuurreservaat ("Raymond Mayné"). Ook nog het bezichtigen waard: Buzenol (Montauban), archeologische site. Meix-devant-Virton: kasteel met groot bos. Montquintin: mooi klein dorpje met kasteelruïne.

In het boek "Wandelen door de mooiste landschappen van België" (G Hauspie/D Leroy) staan 2 wandelingen dicht in de buurt (en dan nog een aantal een ietsje verder), men vermeldt dat je in de toeristische dienst van Virton verschillende wandelpublicaties hebt.

In de geografische kaartenmap wordt het Musée Gaumais (Rue d'Arlon 38) vernoemd, ook dhr Van Remoortere vindt dit een zeer interessant museum. Ook te vinden in Ippa's Museumgids.

Binnen een paar maand laat ik weten wat ik gezien en gekeurd heb

Comment

Stefaan, en Happyboedha bedankt voor de tips.
          Stefaan ik wens jullie een heel fijne uitstap naar Furfooz en omgeving.
          Deze streek ken ik al redelijk goed, daar ik er regelmatig voor 1 dag of een weekend naartoe ga. Meestal logeer en eet ik in Auberge de la Lesse bij Fabien, in Celles Gendron voor de spoorwegbrug aan de Lesse.
          Aan de kerk in Celles, vertrekt een wandeling de trappen op naar het klooster, en dan hoger op en boven naar rechts, bij deze wandeling kom je voorbij het kasteel van Veves, en gaat zo verder terug naar de kerk van Celles.
          Spijtig maar op 6 mei ben ik bezet.
          Ik kan niet fotograferen daarom moet ik Photoshop leren.
          Member of Han Fan Clan

Comment

@Opa: wij hebben vorig jaar een weekje in de Gaume doorgebracht. Vooral gewandeld. Ik zal morgenavond (donderdag dus) wat tips geven.

Comment

Tof dat zovelen meedenken om er een waardig info-forum van te maken.

Comment

http://www.belgiumcuriosities.be/home.aspx

eenheel interessante site over quasie alle gemeentes.

Peter
                Camera : nikon D90 (1/7/2010) met (Nikon 18/200 VR) vervangen door Tamron 18/270.

http://www.peter-mia.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
                  Verdammt, het begint al, bericht is te lang... kunnen de mods hier iets aan doen of moet ik het noodgedwongen in html doen? Kan dat op de server van bd?
                  De lengte van een post mag maximaal 25.000 tekens bevatten, dat is al een heel eind boven de standaard instelling van de forumsoftware. Overigens wordt zo'n eindeloze tekst ook erg lastig om te lezen.
                  Enkele mogelijkheden: als het eerste deel van deze interessante topic "vol" is, start dan een nieuwe reply en verwijs in de eerste topic naar de verschillende stukken van het artikel. Je doet dit best met een onderverdeling per land of regio. Dat is ook handiger bij het zoeken, bijvoorbeeld:
                  België
                  Nederland
                  Frankrijk

Een andere optie is deze informatie gieten in een artikel op de BD website, daar stel ik voor om even de verdere reacties af te wachten en dan pas het artikel op te maken.

Het plaatsen van een aparte HTML pagina(s) op de BD-server moet ik even bekijken, dit is niet de courante manier van artikels posten.
                  Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

misschien is dit beter: ik zet een paginaatje op mijn webruimte en link ernaar van hieruit... Wellicht kan ik het dan ook overzichtelijker maken (bvb 2 frames... wellicht zijn er véél betere (modernere) manieren om dit te doen maar verder dan html ben ik nooit geraakt).

Comment

Iets anders waar ik aan dacht voor 't gemak van 't aanpassen (en beschikbaar houden op bd): als er nu eens een nieuwe thread gemaakt wordt (sticky) waarin ik alleen kan posten, zodanig dat ik die thread kan onderverdelen per provincie (met de nodige links). Ik verwijs dan naar deze thread voor wie tips wil posten (die zijn nog altijd welkom!!) en zet die tips dan in dat sticky topic.
                      Is dat mogelijk of niet?

Comment

Bouillon

Jeugdherberg
                        Vorig weekend ben ik naar Bouillon gegaan, en heb daar in de jeugdherberg geslapen. Dat stond niet vermeld tussen de slaapmogelijkheden hier.
                        De jeugdherberg ligt nog hoger dan Hotel Panorama als ik me niet vergis, en als je geluk hebt, heb je een room with a view! (wij hadden echter uitkijk op een berg zand voor het venster...)
                        Maar vanop het terras heb je plaats genoeg om je statiefje op te stellen.
                        Als je daar bent moet je zeker wandelingen maken, en vergeet dan Le tombeau du Géant niet tegaan bekijken.
                        Wandelkaarten kan je kopen in het toeristisch infobureau dat net aan de Semois ligt. Een kaartje kost je 7 euro.

Burcht van Godfried van Bouillon
                        De burcht van Godfried van Bouillon is zeker de moeite om te bekijken, kost je dacht ik 3 euro. Dagelijks worden hier ook een 4-tal roofvogelshows gegeven. Je moet op voorhand eventjes nakijken op welke uren juist, want ik heb ze gemist. De vogels staan overigens "uitgestald" in de burcht en zijn gemakkelijk te fotograferen. (o.a enkele gieren, een Condor,...)
                        Hier neem je best je statief mee, want binnenin is het donker.
                        's Avonds is de burcht verlicht, je kan hier foto's van nemen vanop het terras van de jeugdherberg. Ik had er echter meer van verwacht, en de lichten gaan vroeg uit. Misschien is dit wel anders in de zomerperiode...

Nog een tip: Indien je de uitkijktoren van belvedère gaat bezoeken, neem dan een statiefje mee. Je heb hier een enorm mooi vergezicht, heel geschikt om eventjes een panoramafoto te schieten!

Culinair

Sterven van de honger zal je zeker niet doen. Bouillon is een heel toeristisch stadje. Je vindt er dan ook enorm veel restaurants, hotels en café's. Indien je een gastronomisch weekend wil beleven gekoppeld aan een mooie streek zit je hier zeker goed. Op het internet vind je wat je zoekt.
                        Voor de mensen die het minder uitgebreid willen (net als ik) zijn er frituren en pizzeria's. Op de hoek van het rond punt (met blauwe lichtjes) vind je een pizzeria/cocktailbar waar je heel lekker en goedkoop kan eten! Ga er echter niet heen als Justin Henin een belangrijke match speelt, de patron kan dan nogal luidruchtig voor zijn tv zitten kijken.

Uiteraard kan je ook een avondmaal bestellen in de jeugdherberg zelf. Vegetariërs moeten dit wel zeker op voorhand laten weten!
                        Het ontbijt zit meestal in de prijs inbegrepen, en op zondag zijn het lekkere pistolets.

Bereikbaarheid
                        Bouillon kan je bereiken met het openbaar vervoer. Je neemt de trein naar Libramont, en vervolgens de bus (lijn 8) naar Bouillon. Dat is wel 35km bollen, dus een goede 40min op de bus.
                        Raadpleeg op voorhand zeker je busuren!!

Recreatie:

- Kanovaren
                        - Bowling
                        - Dierenpark
                        - kajakken
                        - Wandelen
                        - Zwembad
                        - Discotheek "Le Roi Albert"
                        - Jazzcafé (aangepaste kleding vereist, men kan je de toegang weigeren)
                        - ... op de website van de jeugdherbergen (link onderaan) vind je alles wat er in de buurt valt te doen.

Nuttig: onderaan in het dorpje vind je alles wat je nodig hebt. Bakker, Colruyt, beenhouwer, apotheek,...
                        Indien je in de jeugdherberg overnacht is het wel een heuse afdaling op trappen om naar het dorp te geraken. Dus het is niet dat je "eventjes" naar de Colruyt gaat om een pot choco...

Linkje naar alle jeugdherbergen
                        Hier kan je ook reserveren, wat zeker aangeraden zal zijn in de zomerperiode.

Mijn persoonlijke conclusie

Bouillon vond ik een prachtig plaatsje om even tot rust te komen. Het is gelegen in de prachtige natuur, en heb er enorm genoten van de wandelroutes.
                        Ik ben er geweest in de winterperiode, en toen was het er een beetje rustig. Maar ik kan me best voorstellen dat Bouillon in de zomer een bruisende stad is.
                        Indien je een weekendje wil waar je kan genieten van de natuur, maar ook een ruim aanbod hebt aan cultuur en sport, dan is Bouillon een aanradertje!

Deze tekst over Bouillon is een aanvulling op dat van Vanslycken. Zaken die hij eerder vermeld heeft, heb ik weggelaten.
                        Last edited by CaHoR; 5 maart 2007, 13:13.

Comment

Pol Parasol, nog geen tijd gehad om tips te posten?
                          Stefaan bedankt
                          Ik kan niet fotograferen daarom moet ik Photoshop leren.
                          Member of Han Fan Clan

Comment

nee, maar ik ben het niet vergeten....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
                              Iets anders waar ik aan dacht voor 't gemak van 't aanpassen (en beschikbaar houden op bd): als er nu eens een nieuwe thread gemaakt wordt (sticky) waarin ik alleen kan posten, zodanig dat ik die thread kan onderverdelen per provincie (met de nodige links). Ik verwijs dan naar deze thread voor wie tips wil posten (die zijn nog altijd welkom!!) en zet die tips dan in dat sticky topic.
                              Is dat mogelijk of niet?
                              Kan ook, ik veronderstel dat je dan verschillende reply's gaat aanmaken in die topic? Maar we kunnen wel geen individuele forumrechten voorzien zodat jij als enige kan posten. Je kan wel een topic aanmaken, en zodra deze (voorlopig) klaar is, een mod vragen om deze topic te sluiten. Iedere keer je aanpassingen of toevoegingen wil doen, zal je opnieuw een mod moeten vragen voor de topic te openen.
                              Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

'k ben er uit hoor Hombre, ik heb een nieuw topic geopend waarin ik "vriendelijk" vraag om niet in dat topic te posten (ik veronderstel dat een welwillende mod eventuele posts van slechte lezers dan naar dit topic kan verplaatsen)... Zo kan dat topic open blijven en moet ik niet voor elk akkefietje iemand lastigvallen. Dank!

A propos, misschien wil je de titel van dit topic aanpassen, zoiets als "Reistips voor daguitstapjes - hier posten"... en misschien kan je van 't andere dan een sticky maken (of rollen?)...

Comment

Working...
                                X