Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sri Lanka: reisfotografie-uw tips en advies

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sri Lanka: reisfotografie-uw tips en advies

Ik vond niet wat ik zocht via de zoekfunctie,( al is 'reisfotografie' wel interessant) en daarom deze topic. Zijn er mensen die uit ervaring nuttige tips kunnen geven over:
    -lenzen: allround of specifiek? (interesse voor natuur,dieren,safari,macro.)
    -aangewezen opslagmedia en bewaren ervan.
    -gebruik van statief: mono of tri of zandzakje?
    -nachtfotografie: te doen of niet?
    -transportzak: rug of schoudertas, en waarom?
    -invloed en maatregelen ivm t° en vochtigheid.
    -zaken waar ik nog niet aan gedacht heb?
    Is het risico op diefstal van die aard dat een verzekering aangewezen is?
    Algemene tips ivm fotografie in Sri Lanka of andere 'Tsunamilanden' zijn zeer welkom. Reistips in het algemeen zijn voldoende te vinden op andere forums.
    Ik hoop om tegen mijn reisperiode in het bezit te zijn van een Canon D20 of D30. Bedankt alvast voor Uw gewaardeerd advies.
    The problem of the male brain:
    On the left side, there's nothing right.
    On the right side, there's nothing left.

Re: Sri Lanka: reisfotografie-uw tips en advies

Sri Lanka, daar ben ik toevallig vorig jaar nog geweest

Ik heb er 29 dagen rondgereisd met rugzak en met klein budget: 15 euro/dag om gewone kosten te betalen (nachtverblijf, eten, openbaar vervoer, ...) en 10 euro/dag voor taxi's, inkom van historische sites, maw de grote uitgaveposten waarvoor "toeristentarieven" gehanteerd worden. Netto uitgerekend heb ik 22 euro/dag opgedaan. Ik heb wel altijd openbaar vervoer genomen, behalve voor drie specifieke uitstappen: World's End vanuit Haputale, enkele kleinere sites vanuit Kandy, en een taxi van Kandy naar de luchthaven op de laatste dag van mijn verblijf. Privévervoer is duur, reken al maar snel op 35 euro/dag/voertuig. Maar ik reis op een budget hé

Ik had toen nog een Olympus C750 en heb er ca 2200 fotootjes mee gemaakt tijdens mijn verblijf. Dingen om te fotografer zijn er genoeg...

Waar ben ik geweest: eerste dag aangekomen in Negombo, bus/trein naar Galle, langs de zuidkust gereisd over Tangalle (met uitstap naar Mulkirigala) naar Tissamaharama. Van daaruit naar het bergland getrokken voor een dikke week: Ella, Haputale. Vervolgens naar de oostkust gereisd om een tijde uit te blazen in Arugam Bay. Terug het binnenland in, naar Bibile, en van daaruit naar Kandy. De omgeving verkend en vertrokken naar de historische sites van de oude koninkrijken: Polonnaruwa, Anuradhapura, Sigiriya, Dambulla, Yapahuwa, Pandurasnuwara, Mihintale, etc. Teruggekeerd naar Kandy en tenslotte een taxi genomen naar de luchthaven om weder naar huis te keren (met drie dagen tussenstop in Dubai). Moest je graag meer informatie hebben omtrent een of meerdere van deze plaatsen, dan wil ik je daar graag mee helpen. Ik babbel nu eenmaal graag over reizen, dus je doet mij daar meer plezier mee dan jezelf

Sri Lanka is een boeiend land omdat het alles combineert op een compacte locatie. Ik dacht dat het ongeveer even groot was als de Benelux, maar je vindt er bergen, savannes en tropisch regenwoud. In de bergen moet je alle dagen rekening houden met regen, maar zelfs indien er geen regen valt kan er nog altijd veel mist hangen. Het is er ook veel kouder dan in de rest van Sri Lanka. Aan de zuidkust heb je een echt tropisch klimaat met regenwoud. Aan de oostkust en ten noorden van Kandy heb je een veel droger klimaat. Laat foto's ervan aan je collega's zien en ze denken dat je op Safari geweest bent in Kenia. Dus aan waaraan moet je denken om je materiaal te bewaren: aan alles!

Diefstal komt voor, maar is vooral beperkt tot de plaatsen waar men veel toeristen ziet, met name Galle en Kandy. De mensen in SL zijn in het algemeen heel vriendelijk en behulpzaam, maar dat kan je niet zeggen van diegenen die veel toeristen zien komen en gaan Op die twee plaatsen kom je nogal wat "rotte appels" tegen. In het algemeen is het wel zo dat ze eerder geneigd zijn om je listig geld af te ronselen (I'm hungry; my house has been destroyed by the tsunami; etc) eerder dan je hardhandig te lijf te gaan. Let wel op: een fototoestel is een teken van enorme luxe. Je zal maar weinig locale mensen met een fototoestel zien, en als ze er eentje hebben zijn het dikwijls analoge Chinese 675e generatie Kodak-klonen. Ze zullen je gegarandeerd vragen hoeveel het gekost heeft. Ze zijn graag over geld bezig... Denk eraan dat ze dagelijks 100-200 Rp verdienen, dus denk meer dan tweemaal na vooraleer te zeggen dat die bak rond je nek 200.000 Rp heeft gekost. Het was een cadeau of je hebt het gewonnen en je weet het niet. Of het toestel is van je broer want jij hebt er geen.
    Ik heb zelf nooit problemen gehad qua veiligheid, maar ik zou misschien kunnen aanraden om voorzichtig te zijn vanaf het algemene arak-uur. Dit begint omstreeks 14h en piekt tussen 16-17h. De mannen drinken zich letterlijk te pletter en kunnen soms vervelend doen. Niet kwaad worden, gewoon eens lachen en verder wandelen.

Nachtfotografie viel bij mij een beetje tegen. Iedereen gaat slapen als de zon ondergaat en staat terug op bij het rijzen van de zon. Om 10h 's avonds is er gegarandeerd niemand meer op de weg. Het is bovendien gevaarlijk in het donker rond te rijden met een voertuig want de olifanten komen op het licht af. Ha ja, misschien melden dat olifanten wel een veiligheidsrisico vormen. Toen ik in Arugam Bay verbleef heeft een agressieve olifant twee slapende soldaten vertrappeld bij klaarlichte dag. Maar om terug te komen op nachtfotografie: er brandt 's nachts ook niet veel licht... Ik had toch een statief meegenomen (Manfrotto 714 SHB), maar dat is tijdens de vlucht kapot gegaan (met speciale dank aan Queen Lizzy's Nazi Brigade te LHR). Ik moet toegeven dat ik het niet zo hard gemist heb. Er is ook eerder teveel licht dan te weinig. Ik raad je aan om 's morgens vroeg op te staan. Ik was om 6h reeds op wandel. Vanaf 9h merk je duidelijk dat de kleurkwaliteit snel achteruit gaat. Vanaf 16h worden de kleuren terug aantrekkelijker. Volg het ritme van de locale bewoners om de maximale effecten van je reis te bereiken

Qua lenzen denk ik dat je makkelijk het hele zoombereik kan gebruiken in SL. In de bergen heb je prachtige panorama's en in de natuurparken heb je natuurlijk een boel dieren. Ik heb zelf geen parken bezocht, het is niet echt mijn ding - je bent nl. verplicht een gids en voertuig te huren! Indien je graag de parken bezoekt, en een wandelingetje wil maken in de bergen en er nog een tempel in wil mengen, dan denk ik dat je 12-300mm makkelijk kan verantwoorden. Ik heb nu de Nikor 18-200mm gekocht als algemene reislens en wil die combineren met een Tokina 12-24mm en een Nikor 10.5mm Fisheye. Ik hou vooral van landschappen en gebouwen.

Tijdens mijn reis maakte ik foto's in jpeg en gebruikte xD-kaartjes. Dat was immers alles wat mijn C750 kon Met mijn Nikon D80 zou ik echter gegarandeerd in RAW schieten en een image tank meenemen. Ik heb me speciaal voor mijn volgende reis een Vosonic VP2160 met 120GB HD gekocht.

Algemene tips voor SL: zoals gezegd verdienen de mensen er 100-200 Rp per dag. Nu kan het zijn dat men je om geld bedelt en dat je je zo schuldig voelt dat je geld wil geven. In SL geven veel mensen aalmoezen, maar ze geven normaal 2-20 Rp, meestal een briefje van 10 Rp. Wat doen de blanke apen? Ze smijten er makkelijk een briefje van 100 Rp tegenaan. Doe dit aub niet!!! Je stimuleert enkel en alleen het bedelgedrag, en het is dit dat Galle en Kandy mijns inziens zo'n ongezellige en ontypische SL-plaatsen maakt. Doe gewoon net als de mensen van ginder en geef ze een tientje of enkele muntstukken. EN DURF HET NIET OM NAAR UW VROUW TE LUISTEREN!!!
    Je zal gegarandeerd con-artists tegenkomen die je vragen om een karton melk te kopen voor zijn kinderen, of een zaklamp zodat ze kreeften kunnen vangen, etc etc etc. Ze zijn echte fantasten, en er is maar één ding dat daar tegen opgewassen is: een nog grotere fantast Ik heb me persoonlijk te pletter gelachen met al die con-artists. Het is belangrijk hierbij nooit kwaad te worden, maar altijd een vraag terug te stellen of iets compleet belachelijks uit je mouw te schudden. Ik heb zo in Anuradhapura een vruchtensapje gedronken met iemand die een vriendin had in Gent en blijkbaar een grote fan was van het kersenmuseum, het meest indrukwekkende museum van België. Je moet ze altijd een stap voor zijn, maar dit vergt wel een inspanning en op het einde van de dag kan de vermoeidheid zijn tol eisen. Hier een scenario: In Kandy even gebabbeld met iemand en verteld dat mijn naam José was, in Nederland woonde en dat ik in Pink House verbleef (maar ik ben Dieter uit België en ik zat in Glen's House). Ik wandel verder en wordt tegengehouden door de kok van Pink House die voor José een speciale maaltijd wou bereiden, voor een kleine compensatie! Sorry mijnheer, maar ik ben niet José. Ik ben Helmut uit Duitsland en verblijf in het Swiss Hotel. Ik wandel nog wat verder, links wat blabla, rechts wat blabla, kom voor de vierde maal de jongens tegen die me ganja willen verkopen, en kom tenslotte iemand tegen die in het Swiss Hotel werkt. "Hello Helmut, how are you, you enjoy your stay at the hotel? You remember me, I work at the Swiss Hotel!" "So you work for my uncle?""Your uncle? Who's your uncle?" "My uncle is the boss of the Swiss Hotel." En dan moeten ze plots weg... Bewaar altijd een goed humeur en laat je Westerse mentaliteit waar ze hoort. Indien je in SL gaat reageren op je omgeving op de manier zoals je dat hier doet, dan ga je gegarandeerd minder aan je vakantie hebben en de kans mislopen om ook oprecht eerlijke Sri Lankanen te ontmoeten. In Polonarruwa heb ik zo een rondleiding gehad in een tempel die men aan het restaureren was, inclusief uitleg over wat men aan het doen was. De conservator formuleerde het zo: "You're a very nice man. You talk to me. Most foreigners don't even look at me". En al wat ik deed was hallo terugzeggen. Ik weet niet of dit om te lachen of te huilen is.

Je mag altijd vragen stellen, maar ik ben niet verantwoordelijk voor al de zwam die erop volgt
    :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

Comment

Vraagje aan de moderator: mag dit item in het 'reisfotografie-forum'. Dit forum bestond nog niet toen ik het postte, en zo komt er hopelijk meer reactie. Alvast bedankt.
      The problem of the male brain:
      On the left side, there's nothing right.
      On the right side, there's nothing left.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Albert Motard Bekijk bericht
        Vraagje aan de moderator: mag dit item in het 'reisfotografie-forum'. Dit forum bestond nog niet toen ik het postte, en zo komt er hopelijk meer reactie. Alvast bedankt.
        [MOD] Alstublieft!
        Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Na de uitvoerige info van machi niet veel meer aan toe te voegen.
          Wel belangrijk: meestal bedraagt de temperatuur 30 ° C of meer, zowel 's nachts als overdag. De vochtigheid is 100 %. Als je in airco omgeving vertoeft (hotel en sommige wagens) en dan opnieuw in de buitenlucht komt heb je wel even de indruk dat de lucht zwaar weegt alsof de hemel op je hoofd gaat vallen. Alle electronische apparatuur is hier ook aan onderworpen en schakelt zichzelf tijdelijk uit gezien de hoge vochtigheid. Er is dan enkel de oplossing te wachten tot apparatuur zichzelf weer aangepast heeft aan omgeving. Soms kan je de wachttijd inkorten door batterijen te verwijderen en luchttoevoer te voorzien aan de binnenzijde (fotolens tijdelijk verwijderen)
          Deze raad geldt in princiepe voor alle tropische streken.

Henri
          lidnummer: BD0435BE

Comment

Working...
          X