Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Calibreren voor Printservice

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Ik zou zeggen :hou het simpel,deze materie is te ingewikkeld.
    Uit eigen ervaringp het werk print ik met een Fuji pictro 4000 met Mac en zeer goed scherm met meegeleverde testfile,ICC profielen en calibratietoestanden.Zelfs met de printer naast het scherm kloppen noch de kleuren noch het contrast voor alle onderwerpen.Nochtans al de foto's zijn met dezelfde digitale rug gemaakt,waarvan men ook steeds de witballans moet callibreren.
    Thuis hou ik het eenvoudiger en heb minder problemen ;zoek wel een goed labo met een goede printer (en dan nog moet men weten welk machien er voor welk formaat gebruikt wordt)De printen van Elka (iets minder bekend en duurder en ik breng mijn CD naar de fotograaf)zijn identiek met wat ik zie op het scherm.
    Mijn Photoshop settings :
    Color settings(onder File):6500°K Adobe RGB 98(een veel bredere colorspace( en gemaakt om foto's te printen )dan sRGB welke meer bedoeld is voor Webb gebruik)
    Color management(onder Help)Wizard calibreert het scherm.
    Maak eens een perfect neutraal beeld in fotoshop:wit ,enkele grijzen en zwart .Bekijk het op uw scherm(zal normaal perfect zijn,weet wel dat dit afhangt van omgevingslicht van het moment dus ook van toen je de wizard hebt gedaan)en laat het eens printen om te zien in hoeverre hun systeem gecallibreert is.
    Jean-Luc

Jean-Luc

http://pbase.com/jle56/

Comment

Iets vergeten te zeggen over ICC profielen:ik denk dat die dienen om tekortkomingen van de printer recht te trekken zoals het blauw van de Pictro bvb.Ik gebruik ze niet meer want het contrast vervlakt tot een levenloze print.

Jean-Luc

http://pbase.com/jle56/

Comment

jle56, je hebt ongetwijfeld gelijk.
        Mijn calibratie is nu op dezelfde manier gedaan zoals u beschreven hebt.
        Blijf ik nog met het probleem zitten dat mijn kleurweergave in niet ICC aware applicaties niet goed is. Mijn settings in windows/display... hebben helemaal geen effect op hoe ik een beeld in mijn browser zie. Dus hier het monitor ICC profiel kiezen dat met photoshop is aangemaakt heeft geen effect.
        Weet jij (of iemand anders) soms hoe de monitor calibratie buiten photoshop kan afgestemd worden op deze binnen photoshop?

http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

Comment

Hallo Igoforit,

ICC-profielen zijn, als alles precies goed is ingesteld, inderdaad geweldig aangezien je (bijna) niets meer hoeft in te stellen. Helaas: Als dat niet het geval is, raak je door gebruik van de profielen zoals in deze thread blijkt vaker verder van huis...

Je vraag is:***Weet jij (of iemand anders) soms hoe de monitor calibratie buiten photoshop kan afgestemd worden op deze binnen photoshop? ***

Het antwoord hierop is dat dit niet mogelijk is, want dan zou 'buiten Photoshop' dezelfde functionaliteit moeten bieden als 'binnen Photoshop', wat niet het geval is. Je moet de vraag dus omkeren: Hoe kun je Photoshop afstemmen op de weergave 'buiten Photoshop'?

Het antwoord daarop is eenvoudig: Geen kleurbeheer. Zelf maak ik bijna uitsluitend alle beelden voor weergave op scherm en/of web en gebruik daarom geen kleurbeheer en heb de monitor ook niet met voor gebruik in Photoshop gecalibreerd. Om in afdrukken bv iets minder cyaan te krijgen, gebruik ik daarom de instellingen van de printerdriver (in dit geval Color Adjustment - Cyan). Ik heb daarom in Photoshop in het menu Weergave de optie Kleuren proefdrukken standaard uitgeschakeld. Daarnaast in het menu Bewerken bij de optie Kleurinstellingen --> Instellingen: Kleurbeheer UIT.

Mijn advies is daarom de profielen en kleurbeheer alleen te gebruiken als dit de gewenste resultaten oplevert of als je precies weet hoe je deze kunt fijnregelen (wat meestal zonder extra apparatuur om te ijken lastig blijkt) en niet opziet tegen de berg werk die dit met zich meebrengt. Lukt dit niet, schakel dan kleurbeheer uit en pas, zoals bv voor het genoemde lichte cyaanzweem, de instellingen voor de printer aan. Zie ik in een testfoto van een bepaalde afdrukservice dat bv het blauw telkens iets te donker is, maak ik van elke foto in PS een aparte afdrukversie waarin ik het blauw alvast voorcorrigeer; de poor-man's-calibratie, ook dit werkt naar tevredenheid en de foto's voor mijn scherm blijven zoals ik ze wil hebben...

Erik

Comment

Working...
          X