Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto uitsnijden in photoshop op 3/2 verhouding

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto uitsnijden in photoshop op 3/2 verhouding

Hoe kan ik gemakkelijk een foto uitsnijden in photoshop op de 3/2 verhouding omdat nu al mijn foto's getrokken zijn op de 4/3 verhouding

Re: Foto uitsnijden in photoshop op 3/2 verhouding

met de crop tool, dan kan je bovenaan een maat kiezen.

Comment

1 foto zegt meer dan 1000 woorden

in't groen aangeduid :
      - het crop tool
      - de aspect ratio
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Ik ben even gaan kijken, in Photoshop Elements 2 was het niet mogelijk om voor die aspect ratio te kiezen, maar dankzij deze tip van Perrush heb ik ook nog eens bij Elements 4 gekeken, en daar heb ik wel die mogelijkheid .

Ik gebruikte altijd mijn rekenmachientje om het juiste aantal pixels te berekenen dat er moest blijven staan om de juiste verhouding te krijgen, maar dit is véél handiger .
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Sorry, maar dit is niet de croptool. Dit is het selectiekader, dat dient om een gebied van de foto te selecteren voor bewerking of om te kopiëren.
          Je kan dan inderdaad wel croppen via het menu Image > Crop.

Twee tools lager (onder de lasso) staat de croptool, die kan je niet instellen op een verhouding maar wel op een effectieve waarde bijvoorbeeld: 15 cm x 10 cm 300 ppi (of bijvoorbeeld 1024 px x 768 px) en eigenlijk is dat een betere methode om je foto's bij te snijden.

Groetjes,
          aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
          grtz
          marc-en-ciel

Comment

Marc,
            je hebt idd gelijk. Dat wordt eigenlijk niet de crop tool genoemd. Al gebruik ik het wel om te croppen (idd in combi met image > crop)

Het echte crop tooltje ziet er idd veel beter uit qua interface (met dat shield, resize mogelijkheden en rechtse muisklik om te croppen) maar ik schijn dat tooltje niet echt te snappen. Het doet altijd iets wat ik niet wil. Ofwel laat het een deel pixels verdwijnen Ofwel blaast hij de crop op tot een bepaald aantal pixels. Geen van beide vind ik interessant als crop tool (zal wel aan mij liggen)

Is er geen mogelijkheid om gewoon het aantal pixels eruit te croppen zonder iets aan dat ppi te veranderen ? (want dat ppi is toch niet echt van belang zolang we op de computer blijven dacht ik)
            --

Comment

Volgens mij niet. In de crop tool moet je inderdaad het gewenste resultaat en ook de dpi bepalen. Vandaar dat je in bepaalde gevallen een opblazen van de figuur hebt (als uw bron kleiner is dan uw doelinstellingen ) of omgekeerd.

Dit tooltje is goed als je vb als eindresultaat direct een courant formaat wilt Vb 10x 15 cm aan 300dpi. Ik heb het courant wat kleiner en dan pas ik nog een action toe die er een kader rond zet.

Als je echt gewoon wilt croppen - in de zin van pixels weghalen - , gebruik ik altijd de selectietool gecombineerd met een image > crop . Op deze laatste functie heb ik een shortcut gezet. Dan is dit een fractie van een seconde trager dan met de croptool. Deze methode gebruik ik ook het meest.
              Je kan daarbij vrij selecteren of een bepaalde breedte-hoogteverhouding opgeven.

Comment

Als je in de invulvakjes bovenaan in de optiebalk niets invult zal er ook geen omrekening gebeuren en kan je vrij croppen.

Bijvoorbeeld:
                Je vult alleen de breedte in: 1024 px (als je in pixels wil werken typ je gewoon px achter het getal)
                Het gecropte beeld zal 1024 pixels breed zijn, de hoogte is willekeurig en hangt af van de hoogte van je kader.

Je vult alleen de hoogte in: 768 px = hetzelfde, het beeld zal 768 pixels hoog zijn en de breedte hangt af van hoever je de kader uitgetrokken hebt

Je vult alleen de resolutie in: 300 pixels per inch = je beeld zal herberekend worden naar 300 ppi, de hoogte en de breedte hangen af van hoever je de kader hebt uitgetrokken.

Groetjes,
                aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                grtz
                marc-en-ciel

Comment

Als je in de invulvakjes bovenaan in de optiebalk niets invult zal er ook geen omrekening gebeuren en kan je vrij croppen.
                  idd, maar dan heb ik ook geen mogelijk om 3:2 te selecteren. ofwel
                  --

Comment

In de Photoshop CS heb je de handige knop tussen de twee waarden "width" en "height" om snel om te schakelen van 2:3 naar 3:2 formaat. Van portret naar landscape oriëntatie, anders gezegd.

Ook ik gebruik de selectiekader en de opdracht Image/crop ipv de "echte" crop-tool.
                    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
                        idd, maar dan heb ik ook geen mogelijk om 3:2 te selecteren. ofwel
                        Jawel hoor, geef gewoon een lengte-breedteverhouding in van 3:2 (vb 15 cm op 10 cm) en laat de resolutie open, dit zorgt ervoor dat er geen inter- of extrapolatie gebeurt.

Let wel dat bij de preferences de rulers-eenheid op cm staat, zeker niet op pixels !

Mvg,

Comment

TNX !!!!

dat lukt idd .. kus van juf en een bank vooruit
                          --

Comment

Working...
                          X