Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tekst plaatsen in foto in een action

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tekst plaatsen in foto in een action

Via de automate-batch functie laat ik via een action al mijn foto's verkleinen tot webformaat en weer opslaan. Nu wil ik graag tekst (naam) toevoegen aan al die foto's maar wel op de goede plaats. Hoe kan ik in een action direct tekst op de goede plek laten komen (linksonder), onafhankelijk van het feit of de foto staand of liggend is?

Robert

Re: Tekst plaatsen in foto in een action

Er zijn twee mogelijkheden:

In de eerste plaats je het invoeren van de tekst mee in de action, vervolgens lijn je die linksonder uit en tenslotte verplaats je de tekst een zekere afstand naar rechts en naar boven zodat die niet tegen de rand komt te staan.

In een tweede mogelijkheid plaats je de tekst, of eventueel een logo of iets dergelijks in een bestand. In je action maak je duidelijk dat dit bestand moet als layer moet ingevoegd worden, linksonder uitgelijnd en voeg je de layers samen.

Ik denk dat het zo wel moet lukken.
    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Ik heb hierover nog een bijkomende vraag:
      als ik in PhotoShop zo 'n action aanmaak voor een naam op de foto te zetten, kan ik dan ook automatisch de datum uit de exif-gegevens erbij laten zetten?
      Fuji FinePix S100fs

Comment

Kijk eens hiernaar. http://av.adobe.com/russellbrown/CS2...rkActionSM.mov

Helaas wat de datum uit de exif betreft kan ik niet helpen

Comment

Aha, dank ik ga eens even proberen en kom terug.
          gr. Robert

Comment

ja zoiets zou'k ook wel willen maken, zodat er'n doorzichtige layer op de foto's komt met logo + de bestandsnaam van de desbetreffende foto & datum vanuit de exif. Alsook 'n resize van de ori foto.

totnu is me't nog nie gelukt ma'k geef nog nie op
            A Pc Is Like A Bikini, It's The Inside That Counts
            pics @ www.thejudge.be

Comment

Met idimager lukt dit allemaal perfect.
              Kijk even naar de probeerversie en tracht aan de verleiding maar eens te weerstaan
              André Langenus (EFIAP)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doemoezi
                Met idimager lukt dit allemaal perfect.
                Kijk even naar de probeerversie en tracht aan de verleiding maar eens te weerstaan
                Graag dan een woordje uitleg hierover....
                D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                BD0290BE

Comment

Doemoezi heeft gelijk, je kunt dit idd allemaal met idImager, maar ook met idFramer en ook met idBatcher.

Om een nieuw demo programma te testen leek het me leuk om eens een vraag met een demo te beantwoorden:

De vraag van TheJudge (ca 2MB):

Comment

als je het met een script wilt doen kun je hier de nodige info vinden.

Ik bewerk de foto eerste tot ik hem goed vindt, dan resize tot max 860 pixels breed of hoog.
                    de script voegt er een kader aan toe van 20 pixels (dus breedte word 900, BD max) en de exif gegevens.

Jo.
                    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                    Nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
                      als je het met een script wilt doen kun je hier de nodige info vinden.

Ik bewerk de foto eerste tot ik hem goed vindt, dan resize tot max 860 pixels breed of hoog.
                      de script voegt er een kader aan toe van 20 pixels (dus breedte word 900, BD max) en de exif gegevens.

Jo.
                      Werkt dat ook op Mac?
                      Fuji FinePix S100fs

Comment

Geen flauw idee, maar het is in java(script?) geschreven, dus ik veronderstel van wel.

Jo.
                        Oorspronkelijk geplaatst door RuZ
                        Werkt dat ook op Mac?
                        A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                        Nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Havezet
                          Doemoezi heeft gelijk, je kunt dit idd allemaal met idImager, maar ook met idFramer en ook met idBatcher.

Om een nieuw demo programma te testen leek het me leuk om eens een vraag met een demo te beantwoorden:

De vraag van TheJudge (ca 2MB):
                          http://www.idimager.nl/Hertwig/Test/Test2.htm
                          Je demo gaat erg snel.
                          Heb ter info met de nieuwe beta ook enkele batch operaties gedaan (verkleinen, converteren en tekst bijvoegen). Lukte perfect en snel op een bunch van 930 foto's!
                          André Langenus (EFIAP)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doemoezi
                            Je demo gaat erg snel.
                            Heb ter info met de nieuwe beta ook enkele batch operaties gedaan (verkleinen, converteren en tekst bijvoegen). Lukte perfect en snel op een bunch van 930 foto's!
                            Dank je wel voor de feedback. Ik had dat demo programma pas gedownload en moet er eigenlijk nog mee leren werken. Altijd leuk om uit te proberen met iets was zinvol is, dus leek dit me wel een aardig begin. Sorry dat ie te snel loopt.

Leuk om te horen dat je idImager al onder de knie hebt en een batch gemaakt hebt die drie stappen in 1 doet

Comment

btw, is er al iemand in gelukt om een script te schrijven dat in batch bv. een 100 verschillende buttons kan genereren door de tekst in de tekstlaag steeds aan te passen en dan een save for web te doen?

't probleem is dat je bv. wel in batch tekst OP een knop kan zetten met diverse programma's, maar als je een knop ontwerpt waar de tekstlaag niet de bovenste laag is, dat je beöogde effect verloren gaat. Daarom zocht ik een manier om in batch knoppen te kunnen genereren waarbij steeds de inhoud van de tekstlaag wordt aangepast in functie van een extern bestand (vb. XML of TXT of excel etc) waarin je 100 knopnamen staan (en echt perfect wordt het als je per knop ook nog op voorhand een namingconvention kan bepalen zodat je vol automatisch mooie knopjes kan maken)

Comment

Working...
                              X