Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Formaatinstellingen om foto's te laten afdrukken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Formaatinstellingen om foto's te laten afdrukken

Wat zijn de juiste formaatinstellingen om een foto te laten afdrukken bij bv. www.foto.com?

Mijn collega en ik hebben beiden foto's getrokken, elk met zijn eigen digitaal fototoestel en we hebben allebei een ander formaat.

Het formaat dat bij mij weergegeven word is:

2016 x 1512 pixels
    6,720 x 5,040 inches
    300,000 pixels per inch

Bij mijn collega is het formaat:

2272 x 1704 pixels
    12,622 x 9,467 inches
    180,000 pixels per inch

Als ik de foto's laat afdrukken en geef het formaat 10 X 15 in, krijgen we dan beiden hetzelfde fotoformaat?
    Of moet er op voorhand iets aangepast worden?

Dank bij voorbaat.

Duikertje2000

Re: Formaatinstellingen om foto's te laten afdrukken

je hoeft in princiep je foto's niet te herschalen en versherpen .. dat doet photo.com voor jou volautomatisch

maar als je wilt sparen op je breedbandverbruik, dna kan je je foto's eerst croppen naar 2:3 verhouding, en dan herschalen naar 1180x1770 pixels (de dpi is onbelangrijk, maar 300dpi komt overeen met je 10x15 foto) waarna je een weinig verscherpt om verlies aan detail te compenseren .. saven op 5/12 tot 8/12 compressie in Photoshop en je bekomt een klein bestand dat je een perfecte afdruk bezorgt .. dus kortere uploadtijd

wil je de foto in verschillende formaten afdrukken, dan moet je wel de full res opsturen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio
      maar als je wilt sparen op je breedbandverbruik, dna kan je je foto's eerst croppen naar 2:3 verhouding, en dan herschalen naar 1180x1770 pixels (de dpi is onbelangrijk, maar 300dpi komt overeen met je 10x15 foto) waarna je een weinig verscherpt om verlies aan detail te compenseren .. saven op 5/12 tot 8/12 compressie in Photoshop en je bekomt een klein bestand dat je een perfecte afdruk bezorgt .. dus kortere uploadtijd
      Hoe moet je dit doen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door duikertje2000
        Het formaat dat bij mij weergegeven word is:

2016 x 1512 pixels

Bij mijn collega is het formaat:

2272 x 1704 pixels

Als ik de foto's laat afdrukken en geef het formaat 10 X 15 in, krijgen we dan beiden hetzelfde fotoformaat?
        Je moet gewoon een klein rekenoefeningetje doen. Haal je rekenmachientje uit en controleer de volgende gelijkheden :

3/4 ratio
        2016/1512 (jij) = 2272/1704 (collega) = 4/3 = 1.3333333333

2/3 ratio

2016/1344 = 2272/1515 = 15/10 = 3/2 = 1.5 <> 1.333333 !

bijgevolg zal er in formaat 10x15 (ratio 2/3) een stuk van je digitale foto niet afgedrukt worden... in jouw geval zullen er (in de hoogte) 1512-1344=168 pixels ontbreken.

Formaat 11x15 wordt door foto.com als ratio 3/4 beschouwd, bijgevolg zullen in dat formaat al je foto's (evenals die van je collega) volledig afgedrukt worden ... het is een cent meer per foto maar je moet niet beginnen knippen ...

by the way als de prijs van belang is, bij www.extrafilm.com betaal je momenteel (mits het invoeren van de juiste promotiecode, zie kranten en sommige weekbladen) 9.95 euro (ipv 24 euro) voor 100 foto's in formaat 11 (dus volledige afdruk van jullie foto's), verzending inbegrepen en betaling na levering via overschrijving...
        Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

Working...
        X