Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dia's inscannen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dia's inscannen

Beste forumgenoten,

Ik zou graag enkele dia's uit mijn geboortejaar inscannen. Hiervoor heb ik een gewone flatbedscanner en Photoshop 6. Zou iemand me kunnen zeggen hoe ik tewerk kan gaan?

Alvast bedankt!

Re: Dia's inscannen

Volgens mij gaat dit niet via een "gewone" scanner, maar heb je een scanner met speciale adapter nodig die voor tegenlicht zorgt. Misschien bestaan er nog andere systemen, maar via een conventionele scanner is het altijd op die manier dacht ik. Of je kan een speciale diascanner huren...

Comment

Als je nu eens vraagt of er iemand is die de dia's voor U wil inscannen.
      Ikzelf heb een scanner die negativen en ook dia's kan scannen.
      Er zijn er vast wel in de buurt van uw woonplaats.
      En voor een pintje doen wij al veel hoor

Grts
      Formatje

Comment

Zou het dan echt niet mogelijk zijn als je een scanner hebt om met bijvoorbeeld een lichtbak, voor tegenlicht te zorgen ?
        Ik zal het zelf toch eens proberen. Een beetje experimenteren van de lichtsterktje?
        Nikon D7200 / 105mm f/2.8G AF-S VR Micro // Nikon AF-S Nikkor 200-500mm // Nikon AF-S DX Nikkor 16-80mm F2.8-4E ED VR //AF-S 10-24mm f/3.5-4.5 DX G ED//SB900 //
        http://fotoalbum.godderis.be

Comment

Bedankt voor jullie hulp. Ik heb het enkele jaren geleden iemand zien doen met een gewone scanner, zonder hulpstukken. Dus het kan. Het enige wat ik graag zou weten is hoe dat juist in Photoshop moet...

Comment

Een dia heeft licht nodig dat DOOR de dia schijnt, en dat heb je niet met een flatbedscanner. Die werkt volgens het principe van gereflecteerd licht.
            Ik heb het ooit eens geprobeerd met een eenvoudig, vlak spiegeltje bovenop mijn dia te leggen, maar dat was niet te doen... Met een speciale adapter moet het wel te doen zijn (maar ik weet niet of het dan nog goed scherp is).

De beste kwaliteit ga je hebben met een diascanner. Zeg eens waar je woont (kon ik niet terugvinden in je profiel), dan is er misschien iemand in de buurt met een diascanner, die het werkje voor jou wilt doen... Hoeveel dia's zijn het eigenlijk? Dan ben je goedkoper uit dan dat je het via de fotowinkel laat doen bijvoorbeeld.
            "A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others." (Ayn Rand)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rafael
              Een dia heeft licht nodig dat DOOR de dia schijnt, en dat heb je niet met een flatbedscanner. Die werkt volgens het principe van gereflecteerd licht.
              Ik heb het ooit eens geprobeerd met een eenvoudig, vlak spiegeltje bovenop mijn dia te leggen, maar dat was niet te doen... Met een speciale adapter moet het wel te doen zijn (maar ik weet niet of het dan nog goed scherp is).

De beste kwaliteit ga je hebben met een diascanner. Zeg eens waar je woont (kon ik niet terugvinden in je profiel), dan is er misschien iemand in de buurt met een diascanner, die het werkje voor jou wilt doen... Hoeveel dia's zijn het eigenlijk? Dan ben je goedkoper uit dan dat je het via de fotowinkel laat doen bijvoorbeeld.
              Je kan altijd eens proberen om je dia (ontdaan van kadertje) op je scanner te plaatsen en daarboven een helder wit papier, maar ik vrees dat je resultaat zeer povertjes zal zijn. Als je in mijn omgeving woont of komt (Grimbergen) kan ik je wel enkele dia's inscannen met CanoScan FS4000US (4000 dots per inch)
              Henri
              lidnummer: BD0435BE

Comment

Als je dit vaker wilt doen is de scanner die ik heb een goed en goedkoop alternatief.
                Ik gebruik hiervoor de epson2480 photo en je kunt er heel goed dia's mee scannen en film.
                Natuurlijk niet zo heel snel als met een speciale diascanner.
                Verder is het gewoon een goede scanner.
                Ik heb hem zelf nieuw voor onder de € 100 gekocht.
                Wel heb ik eerst met epson gemaild of de qualiteit van de diascans even goed was als van de veel duurdere modellen.
                Volgens hun was daar geen enkel verschil tussen.
                Ik heb er heel goede resultaten mee.
                Ik hoop je hier wat aan hebt, want als je het bij een fotograaf laat doen en het zijn er wat meer heb je deze scanner er al snel uit.
                Succes
                Marlies
                Groetjes Marlies

https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

Comment

Working...
                X