Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oproep aan bd voor tips

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Oproep aan bd voor tips

Je kan een paar tips terug vinden op http://viero.wordpress.com

Gr,
    viero
    Last edited by viero; 18 maart 2008, 00:08.

Comment

Re: Snel foto's overzetten.

Iedereen kent wel het ongemak om enorme hoeveelheden foto’s te kopiëren van het ene bestand naar het andere; van de ene harde schijf naar de andere. Onlangs moest ik zo een harde schijf van een goede 500 Gigabyte met foto’s die op “crashen” stond; kopiëren naar een nieuwe schijf.
      TeraCopy heeft die klus geklaard op een tempo waarover ik slechts met de grootste lof kan spreken.
      TeraCopy is een volledig gratis programma dat uiterst snel en betrouwbaar werkt. Dus ik heb daar geen profijt bij.
      Download dit programma en je zal er plezier aan beleven:
      TeraCopy, Direct Folders and other applications by Code Sector.

Daar zoekt U in de programmatuur naar TeraCopy

TeraCopy is een uiterst functioneel klein programma; ontworpen voor het kopiëren en verplaatsen van bestanden (foto’s) op maximale snelheid.
      Het kopiëren en verplaatsen van deze bestanden gebeurt ook tussen twee fysische harde schijven in- of extern.
      Pauzeren en herstarten gebeurt met één muisklik.
      Het programma is tevens in staat om fouten te detecteren, een interne controle op de eigen werking uit te voeren en fouten via een eigen programmatuur meerdere keren proberen te herstellen.
      Interactieve lijst met bestanden.
      TeraCopy toont mislukte overdracht van bestanden en laat u het probleem oplossen, door enkel de probleembestanden te her- kopiëren.
      Het kopiëren gebeurt net zoals in Windows Verkenner, maar dan veel sneller en veel accurater.
      Last edited by JOVAN; 24 augustus 2009, 14:35.

Comment

Re: Photo Resizer

Nog zo’n leuk gratis programmaatje: FastStone Photo Resizer
        “FastStone Photo Resizer” zet foto- en beeldbestanden om van diverse types (JPEG, BMP, GIF, PNG, TIFF en JPEG2000), zet ze om in diverse groottes, hernoemt, draait, kropt, verandert kleurdiepte, voegt tekst toe en watermerken met een uiterst eenvoudig “batch”- systheem.
        Het werkt tevens razendsnel en is uiterst eenvoudig in gebruik.
        Voor thuisgebruikers: gratis te downloaden van:

Comment

Witbalans foutje in RAW of JPEG

Witbalans foutje in RAW of JPEG

Stel je hebt je witbalans nog verkeerd staan en toevallig een foto geschoten waar dat jammer bij is.
          Als het een RAW is dan is dat probleem makkelijk te verhelpen.
          Maar ik wil jullie een mogelijk laten zien.

Open je RAW foto in camera RAW van Photoshop,

.................................................. .................................................. .................................................. .....................................

Klik op het pipetje wat rood omcirkeld is,

.................................................. .................................................. .................................................. .....................................

Klik in een neutraal grijsgebied, bijvoorbeeld de deurstijl achter de bank,

En je witbalans is goed, je kan schuiven met het pipetje tot het naar je zin hebt.

Natuurlijk is het uitrolvenster met alle witbalansen ook aanwezig maar mocht de juiste er niet voor je gevoel bij zitten dan kan je hier het zelf bepalen.

Je kan ook je JPEG bestanden in Camera RAW openen.
          Dan moet je wel even een vinkte in de voorkeuren aanzetten bij Photoshop zelf.

Al je JPEG foto's worden nu geopend in Camera RAW en dus kun je gebruik maken van veel functies hierbinnen.
          Niet alles zal werken omdat het geen RAW bestand is. Witbalans is nu zeer beknopt. Maar verder kan je er best veel in corrigeren.

Als je niet binnen Camera RAW wil werken dan werkt het pipetje in Option-M of CTRL-M ook om de witbalans te verbeteren.
          lik dan weer in een neutraal gebied. Dan is het misschien niet helemaal perfect maar is je uitgangspunt al een stuk verbeterd.

Last edited by BrigitteVH; 19 maart 2010, 23:25.

Comment

Foto te hol of te bol, vignetering?

Probeer dan deze is binnen Photoshop!

Maar kan ook in camera RAW maar daar werkt niet iedereen mee.
            Dan kan je zelfs je perspectief nog wat verbeteren.
            Er staan nog meer opties in lees het venster maar eens goed.

Randen verwijderen en vignettering wegwerken (zijn de donkere hoeken op foto's met groothoek)

Zorg alleen wel dat je 'achtergrond laag' in Photoshop eerst 'een laag' gemaakt is door er 2 keer op te klikken.
            Dan blijft zijn de pixels rondom de foto leeg anders zit de achtergrondkleur die geselecteerd is in je palet er omheen.
            Is geen ramp hoor je moet je foto toch gaan bijsnijden na deze handeling.

Krijg je een groot venster met dit deel rechts...
            Last edited by BrigitteVH; 20 maart 2010, 09:10.

Comment

RAW instellingen kopieren

Stel je hebt een aantal RAW foto's.
              Ze zijn allemaal onder dezelfde omstandigheden gemaakt.
              Je opent er eentje en gaat deze bewerken in ACR (Adobe Camera Raw)
              Daar voer je de belangrijkste bewerkingen uit voordat je 'm in Photoshop opent.

Maar dan kom je tot de conclusie dat die andere 5 foto's ook zo bewerkt hadden moeten worden.
              Dan kan je dit eenvoudig oplossen.

Na het bewerken in ACR komt er bij je voorbeeldfoto in Bridge een icoontje bij je foto:

…………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………

Dit icoontje bevat de instellingen die je hebt uitgevoerd in je zojuist geopende RAW bestand.
              Deze kun je dus kopiëren en plakken in de overige foto's door deze te selecteren.
              Eerst kopieer je de instellingen;

En dan plak je zo in de foto's die je selecteert.

Zo kan je als je spijt hebt van je RAW bewerking ook hier deze instellingen wissen en begin je weer vanaf nul.
              Je kan ook het .xmp bestandje onder je foto weggooien.
              Dat kan niet in Bridge maar in de map waar je foto staat opgeslagen.
              Gegevens kan je zelfs plakken op een JPEG.

Comment

Zelf omzetten naar grijswaarden

Zelf omzetten naar grijswaarden vanaf CS3

Het omzetten van een kleurbestand naar grijswaarden is geheel afhankelijk je eigen voorkeur.
                Je kan het Photoshop laten bepalen maar je kan het ook geheel zelf bepalen.
                Ik laat hier een voorbeeld zijn van Photoshop en van eigen instellingen.

……………………………………………………………………………………………………………………… ………

Open je kleuren bestand,

Bij standaard omzetten naar grijswaarden krijg je dit,
                naar mijn idee wat te vlak.

Om het zelf te bepalen kies je deze optie:

Er verschijnt een venster.
                Klik met je muis in de verschillende kleuren op de het beeld zelf.
                Dus ga in de wolken staan en schuif je muis heen en weer.
                Probeer meerdere plaatsen alles reageert meestal op een verschuiving.
                Het palet reageert meteen op wat je doet.
                Als je tevreden bent klik je op OK.

Dan is dit het eindresultaat.
                Naar mijn idee een stuk mooier in contrasten dan de standaardwaarden die Photoshop eraan geeft.
                Maar zoals ik al eerder zei, het is persoonlijk.

Heb je geen CS3 dan kan het ook nog zo,
                Met de optie 'kleurtoon/verzadiging' Option-U

Verzadiging naar links schuiven.

Pas dan per kleur de helderheid aan.

Last edited by BrigitteVH; 21 maart 2010, 16:28.

Comment

Re: Zelf omzetten naar grijswaarden

Wauw, een aantal nuttige tips, Brigitte, en goed uitgelegd!
                  Dank om deze topic opnieuw nieuw leven in te blazen. Ik ben er zeker van dat anderen er wat aan hebben.

[Mod]Als Mod stel ik voor dat we deze topic voorbehouden voor dergelijke tips ivm Photoshop en andere fotobewerkingsprogramma's. Sinds ik zelf cursus CS4 volg, weet ik echter dat er meerdere wegen naar Rome leiden, en dat je b.v. witbalans op nog andere manieren kunt corrigeren (om maar iets te zeggen). Ga aub niet in dit topic met een poster in discussie hierover, maar maak een nieuwe topic aan, en verwijs naar een specifieke tip uit deze topic dmv een link. Tip: gebruik "permalink".[/Mod]
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Re: Zelf omzetten naar grijswaarden

Ik ga er nog meer maken hoor!
                    En natuurlijk kun je vanalles op meerdere manieren doen, idd we moeten niet gaan discussieren wat de beste manier is!
                    Iedereen kan zijn eigen manier toepassen er is niks verplicht.
                    Last edited by BrigitteVH; 20 maart 2010, 11:33.

Comment

Foto groter maken in RAW

Wil je je foto groter openen dan in de werkelijke pixels?
                      Klik dan eens op dit kleine regeltje onderin bij ACR.
                      Je kan je bestand dan groter openen dan het werkelijk is.
                      En misschien net een betere uitsnede maken?
                      Niet vergeten bij het openen van de volgende foto want ACR onthoud de laatste instelling en wellicht wil je niet al je foto's zo groot openen.
                      Duurt natuurlijk wat langer zo…
                      En vergeet niet dat je een beetje 'valsspeelt' v.w.b. pixels en dat je scherpte wat terugloopt.

…………………………………………………………………………………………………………………………….

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                        Daar moet jij niet naar kijken Filip, doen wij wel. Word is wel hier het meest gebruikt, en dan foto's in een bepaalde bijlage (zip-bestandje op het net zetten bijvoorbeeld). In de tekst dan even verwijzen naar die foto, dat die op die plaats moet komen.

Maar het is echt verschillend he. Kijk naar de tips hier, of van Nina: dat zijn altijd screenshots stap voor stap uitgelegd op de screenshot zelf. Dan heb je geen tekst te verwerken.
                        Best wel niet de foto's/screenshots die je gebruikt, in Word plakken. Levert altijd kwaliteitsveries op he...

Alvast bedankt Filip, we kijken ernaar uit!
                        Vraagje: Als je de screenshots niet in Word mag plakken waar moet je ze dan best naartoe doen?
                        Groeten
                        Renée

Comment

[Mod-LesC]Ach, reageren op een post van 2006 is wellicht om moeilijkheden vragen. Waarom zou je ze niet in een Word-doc plakken? Hier gaat het immers niet om fotokwaliteit, zeg, enkel om een aantal nuttige tips of instructies hoe je 't een en 't ander doet.
                          Ik heb daarstraks enkele privéberichten die ik gekregen had in Word-documenten gestoken. Reden: wie weet staat de ingesloten afbeeldingen volgend jaar niet meer online, dus ik heb die ge-download en mee in mijn Word-doc geïntegreerd. Zo hoort het ook.[/Mod]
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik zie vragen over een kader maken en over hoe een hdr te maken. Nu kan ik wel alles hier neer gaan zetten, maar ik heb het al online staan: http://www.raym.deds.nl/fotografie%20tips.html

Een kleine aanvulling: als je echt goed een hdr wilt maken,moet hij eerst door de raw-converter,opslaan als bijvoorbeeld Tiff,en die in photomatix of een ander programma gooien. ( dat stukje gaat er nog in het kort even bij komen)
                            En een aanvulling op het stukje foto bewerken: eigenlijk moet je alles in een nieuwe aanpassingslaag doen. Maar ik wilde het even simpel houden, ik heb veelal beginers die mijn site bezoeken). Het gaat wel tzt aangepast worden,want ik wil de meest optimale workflow vertellen.
                            Andere kleine handige tips,die er nog niet opstaan,zal ik hier van de week eens posten met wat screenshots erbij.

Hier is er alvast 1:

vaak werk je met de cloontool,maar het kan ook anders,wat soms nog beter werkt.
                            Maak een selectie bijvoorbeeld met de lassotool, en druk op Backspace ( ik zou het venstertje wat komt gewoon op ok drukken) en zie wat er gebeurd. photoshop cloont met behoud van inhoud!
                            soms werkt het perfect,soms werkt t wat minder. Ik gebruik dit bijna vaker dan de cloontool. werkt soms beter als je iedere keer een stukje doet.

Zo ook een panorama waar je een stukje mist.Selecteren,liefst nog even naar selecteren/bewerken/vergroten en weer backspace of Shift F5. Zie de 2 afbeeldingen hieronder.
                            Ik had een heel mooi stukje geschreven, maar toen begon BD raar te doen, en was de helft weg. hopelijk is het nog begrijpelijk nederlands uiteindelijk!

Zo wordt dit panorama:

Uiteindelijk dit,zonder al teveel beeldverlies:

http://farm4.staticflickr.com/3817/1...b762860a_o.jpg (lucht erbij en grond wat erbij)

(blijft trouwens een slechte plaat,maar daar ging het even niet om)

Dus gewoon het wit selecteren waar niets zit,selectie iets vergroten ( werkt beter) en dan backspace of shift f5.Deselcteren,nieuwe selectie enzovoort.
                            Last edited by Rayms Fotosite; 14 oktober 2013, 03:19. Reden: foto`s toegevoegd
                            Je moet voor jezelf de lat zo hoog mogelijk leggen,dan kun je er makkelijker onderdoor.
                            http://raym.deds.nl

Comment

Huid van een model mooi maken:

Ik gebruik altijd de manier van Scott Kelby om een huid mooi glad te maken. Op deze manier kun je heel mooi een huid glad maken, zonder dat deze van Plastic wordt.
                              Hier een korte uitleg hoe dat te doen:

Huid vervagen:
                              Foto openen
                              Nieuwe laag dus ctrl-j
                              filters/vervagen/Gaussiaans vervagen op 20pixels zetten,daarna rechts onder de laag op 50% zetten
                              Blokjes op voorgrond/achtergrond op zwart en wit zetten,rechts onder in photoshop, wisselen met een x
                              bij je laag klikken op vierkant/rondje en ALT ingedrukt houden geeft een zwart masker
                              Kies penseel en ga met wit vervagen/blurren, je kunt hier ook de hardheid van je penseel instellen om het rustig en geleidelijk te doen.
                              Kijken wat je doet met ALT en op de zwarte laag klikken
                              Klaar…..image/flatten (laag/laag samenvoegen.....klaar!!!

Hopelijk heb ik het duidelijk genoeg uitgelegd?

Je moet hier wel een beetje verstand hebben van photoshop,wellicht lastig voor de beginners onder ons
                              Last edited by Rayms Fotosite; 14 oktober 2013, 03:44.
                              Je moet voor jezelf de lat zo hoog mogelijk leggen,dan kun je er makkelijker onderdoor.

Comment

Tiffs en jpegs OOk in de raw converter openen:

Wist je bijvoorbeeld dat je JPEGs en TIFFS ook in de camera raw editor van Photoshop kunt openen?

Je doet dit hier:

Ga naar Photoshop naar BEWERKEN/VOORKEUREN/CAMERA RAW. Doe onderaan de twee volgende regels zetten op:

alle ondersteunde JPEG bestanden automatisch openen en alle ondersteunde TIFF bestanden automatisch openen .

hier een screenshot ervan:

je hebt niet alle raw mogelijkheden, maar wel BIJNA allemaal

Comment

Working...
                                X