Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ik heb ook nog wat online staan op mijn site:
-Foto`s verkleinen in Photoshop en PSP ( zowel in groote als optimaliseren voor site en/of web),betere macro`s nemen,portretten bewerken,A-stand,M-stand... http://raym.deds.nl/fotografie%20tips.html
Misschien wat om te gebruiken. Pagina moet nog aangevild gaan worden,maar staat er in redelijk begrijpelijk nederlands...voor de meesten dan
gr
raym
Canon5D MII. markIII, 7D en lenzen...
Website: Raym`s Fotosite
dat is nu eens duidelijke uitleg zie, nog wel niet alles gelezen maar in elk geval als er nog eens een beginner iets vraagt over F-waardes en zo, zal deze toch wel duidelijke uitleg vinden op je site. Hopelijk neemt die dan ook de moeite om te lezen en te herlezen
Er zijn nogal wat probleempjes met compositie in onze fotografie.
Sommigen hebben het van nature zodat hun foto's zeer
goede composties tonen.
Anderen hebben dit weer niet.
Wie voelt zich geroepen
- golden triangles
- golden spiral
- rules of thirds
- foto oriëntatie
Niet om een polemiek op te starten over wat nu een goede foto is of niet is, regels zijn er om overtreden te worden.
Wat de ene mooi lijkt, zal de andere lelijk vinden en/of omgekeerd. Een foto mag 100% technisch in orde zijn, als hetgeen er op staat je totaal niet aanspreekt, zul je met andere ogen beoordelen.
nog een trucje om je foto te verscherpen als je beetje bewogen hebt en je wilt toch die foto gebruiken.
open je foto, kopieer en plak op de orginele foto.
dan zie je in "menu lagen "2 lagen staan.
selecteer de bovenste laag
dan ga je naar filters "stylize" en je neemt "embos"
die stel je in op135 ° - 5 pixels en 100%
Dan heb je grijze foto in relief.
Dan ga je terug naar lagen en stelt deze in op "soft lay"
Dan kan je daarna je laag "wel en niet zichtbaar maken" en je ziet dadelijk het verschil.
Ik weet niet hoe ik een foto moet posten in dit forum dus kan geen schermafbeeldingen meesturen.
succes
Hier een tip (niet een Tip met hoe wat te doen) maar een Tip over een boek
ik heb "het Photoshopboek CS2" van scott Kelby aangeschaft en daar staan
zeker voor de beginende photoshoppers en ook wel voor de wat gevorderde
goede en bruikbare tips in. (voor mac en Windows)
scott kelby
het photoshop cs2 boek voor digitale fotografen
ISBN 90 - 430 - 1148 - 7
effectief contrast/belichting verbeteren met photoshop.
Je kan via photoshop de lichtsterke en het contrast van je foto instellen, wat velen echter niet kennen is het gebruik van curves.
Image > Adjustments > Curves (sneltoets Ctrl-M)
Nu zie je een schuine lijn van linksonder tot rechtsboven, in een kader. Klik ergens in het kader en merk dat de lijn nu een kromme wordt, en een vierkantje verschijnt op die kromme, waar je geklikt hebt. (je kan het vierkantje later ook nog verslepen).
Zet je er maar eentje, links van de oorspronkelijke lijn, maak je je foto lichter, omgekeerd maak je hem donkerder.
Een gevuld vierkantje is actief, en kan je deleten door simpelweg op delete te duwen op je keyboard.
Een actief vierkantje kan je ook verplaatsen met de pijltjestoetsen op je keyboard.
Wat doe je nu om je contrast te finetunen? Gebruik een setting als deze:
Experimenteer, en zie hoe het contrast toeneemt, of juist afneemt, in je foto.
Als laatste stap pas ik vaak nog een filter > sharpen > sharpen toe (je kan ook unsharp mask als alternatief gebruik, dat is iets meer prutsen weliswaar)
Halloo..
ik ben hier voor de eerste keer en vind hier echt mijn goesting ..
ik volg ook photoshop cs2 en we zitten nu aan de filters heel intressant maar ik moet heel veel oefenen
En het is hier heel goed uitgelegd just spijtig dat het in het engels is en dat is mijn probleem
Dubbel klikken op het lege werkblad van photoshop opent het dialoogvenster "Openen".
Control klik op een laagicoontje (lagenpalet) laadt de laaginhoud (de pixels dus) als een selectie.
Rechts klikken op de blauwe titelbalk van een foto geeft je een snelmenu om bv. de afbeeldingsgrootte of canvasgrootte te bepalen.
Klikken op het zwarte pijltje (onderaan de foto op de statusbalk) opent een snelmenu. Kies het item "Show": je kan ne bepalen welke informatie onderaan de foto wordt weergegeven (bv. grootte in MB, grootte in cm en PPI,...)
Analoog in gedachten, digitaal in uitvoering!
Lieven
Comment