Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe kleur naar zw omzetten in PSP

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hoe kleur naar zw omzetten in PSP

hoe moet ik eigenlijk een zw foto maken van een kleur ik zelf doe dat remove color maar denk niet dat dat juist is
    thnkx/EOS 600D 18/55 lens EF 90/300

Re: hoe kleur naar zw omzetten in PSP

Heb hem even naar het juiste forum verhuist .....
    Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
    Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

Comment

Dat kan op verschillende manieren, de ene al wat beter dan de andere.

1. Image / Grayscale
      2. Saturation op 0 zetten (via de colorize dialoog of via de Hue/Saturation/Lightness dialoog)
      3. Image / Split Channel / split to HSL. Er worden nu 3 vensters geopend, het hue en het Saturation venster mag je wegdoen. Het Lightness-venster heeft een zw-beeld.

Bij deze 3 methodes kan je zelf niks bijsturen en de resultaten zijn niet altijd zeer bevredigend. Voor mij is nr 3 nog de beste methode uit deze reeks.

4. Als je zelf wat wil bijsturen gebruik je nog het beste de channel-mixer.
      Onderaan 'monochroom' aanvinken en dan de 3 kanalen regelen naar wens.
      Best zorg je ervoor dat de som van de 3 kanalen (+ de constante) terug ongeveer op 100% komt.
      Veel meer vrijheid hier, maar dus ook meer moeite om het goed te krijgen.
      Ik doe meestal eerst al eens een 'Split to RGB' zodat ik een idee krijg van elk kanaal apart, dan is het iets gemakkelijker om je kanalen in te stellen.
      Je kan hier ook experimenteren met negatieve waarden voor een kanaal, enz, enz, ...

De channel-mixer is ook te gebruiken als 'adjustment-layer' (vanaf PSP versie 8 of 9). Het voordeel hier is dat je hem ook achteraf nog kan bijregelen als je wat later toch niet helemaal tevreden bent met je instelling.
      Wat ik ook wel eens doe is deze adjusment-layer te gebruiken en dan daarna de transparantie hiervan op 95% te zetten, dan zit er nog iets of wat kleur terug in de foto zonder dat je het eigenlijk ziet, maar het geeft soms toch juist dat beetje extra.

Hopelijk kom je hiermee wat verder.
      Groetjes,
      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

ja bedankt hier kan ik mee verder zelfs in PSP CE boek vond ik geen duidelijke uitleg
        thnkx/EOS 600D 18/55 lens EF 90/300

Comment

Experimenteer eens met dit gratis zwart-wit conversiefilter voor 'Paint Shop Pro', 'Black/White Conversion' : http://users.sch.gr/g_fournaris/plugins/ppc2bw.zip
          Plaats het '.8bf'-bestand in de 'PlugIns'-folder van 'Paint Shop Pro'.
          Effects
          Plugins
          Photo-Plugins
          B/W Conversion...
          ...
          Last edited by Hans Wörzt; 2 oktober 2005, 16:42.

Comment

Working...
          X