Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kleurreproductie van TFT-scherm naar afdruk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• kleurreproductie van TFT-scherm naar afdruk

Als ik een foto perfect heb bewerkt, zoals blijkt op het pc-scherm en druk deze dan af met mijn HP ,dan komt de foto er steeds anders van kleur uit! Veelal slechter.
    1) Mijn vraag is, wanneer ik een goed bewerkte foto naar een afdrukcentrale stuur komt deze er dan wel uit zoals op het scherm?
    2) Hoe kun je scherm en printer op elkaar afstellen?

Er bestaat ColorVisionSpyder om het scherm t.o.v. de printer te calibreren, maar dit systeem is duur zeker voor eenmalig gebruik en de vraag is of dit voor een tft-scherm effectief is?
    Harry Briels

Re: kleurreproductie van TFT-scherm naar afdruk

Oorspronkelijk geplaatst door Muizen
    Als ik een foto perfect heb bewerkt, zoals blijkt op het pc-scherm en druk deze dan af met mijn HP ,dan komt de foto er steeds anders van kleur uit! Veelal slechter.
    1) Mijn vraag is, wanneer ik een goed bewerkte foto naar een afdrukcentrale stuur komt deze er dan wel uit zoals op het scherm?
    2) Hoe kun je scherm en printer op elkaar afstellen?

Er bestaat ColorVisionSpyder om het scherm t.o.v. de printer te calibreren, maar dit systeem is duur zeker voor eenmalig gebruik en de vraag is of dit voor een tft-scherm effectief is?

Je kan bij printservices een printkaart krijgen! Zoals bij bartok bijvoorbeeld (die liggen op de toog).

Dan kan je je scherm op het zicht calibreren met die printservice! Zal toch al een stuk beter resultaat geven.
    Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

De Spyder calibreert je scherm, maar niet t.o.v. je printer ! En het is duur, maar is niet bedoeld voor éénmalig gebruik, maar om regelmatig je scherm te calibreren.

Naar mijn ervaring is hardwarematige calibratie de enige methode om het echt goed te doen. Alle andere software tooltjes werken voor in ieder geval niet.

Ook je printer en je afdrukprogramma moet je afstemmen op elkaar nadat je het scherm gecalibreerd hebt. Al met al is het een vak apart maar wel de moeite waard
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Beste ajh:
        Dank voor advies.
        Het klinkt zo simpel: "Handmatige calibratie" en "printer en drukprogramma op elkaar afstemmen.
        Helaas moet ik bekennen dat ik absoluut niet zou weten hoe dit alles aan te pakken.
        Bestaat er ergens een overzicht met "stap-voor stap instructies" om de hierboven omschreven taken succesvol uit te voeren?
        Groet
        Harry Briels

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Muizen
          Beste ajh:
          Dank voor advies.
          Het klinkt zo simpel: "Handmatige calibratie" en "printer en drukprogramma op elkaar afstemmen.
          Niet handmatige maar hardwarematige De spyder regelt je scherm af voor je en stelt Windows zo in dat bij het opstarten het juiste kelurprofiel geladen wordt. Voor deel van hardwarematige calibratie is vooral ook dat het repeteerbaar is.

Het goed instellen van de printer heb ik op gevoel gedaan. Er bestaan wel mogelijkheden om dit ok hardwarematig te doen, maar dat is erg duur over het algemeen. Ik heb een HP printer en daar kun je via de driver instellingen diverse zaken aanpassen. Verder heb ik Photoshop verteld dat het perceptueel (hoop dat ik het goed zeg ) rekening moet houden met de kleuren. PS herkent ook de printer/printerdriver en papiersoort en drukt behoorlijk goed gelijkend af. Helemaal perfect is niet mogelijk omdat je nu éénmaal met heel verschillende uitvoerapparaten zit.

De stappen die ik je aan kan raden zijn de volgende:
          1. Scherm calibreren;
          2. Je fotobewerkingsprogramma goed instellen;
          3. Via de printerdriver nog wat tunen v.w.b. kleuren.

Hoe je dit precies doen moet is heel moeilijk op afstand te vertellen. het beste kun je Google eens erbij pakken en gaan zoeken op b.v. color+calibration+screen. Je zult meer info vinden dan je aan kunt. Ook hier op het forum is er al heel veel over gezegd. Gewoon even zoeken

Een aardige site om te beginnen, en niet alléén voor calibratie, is deze: http://www.luminous-landscape.com/tu...rofiling.shtml

Veel plezier ermee
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

Albert Jan:
            Dank opnieuw voor je goed advies. Ik ga de informatie in Luminous Landscape terdege bestuderen.
            Groet
            Harry Briels

Comment

Working...
            X