Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe goede selecties in PS maken?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hoe goede selecties in PS maken?

Hallo,

sedert ik me een digitaal masjien gekocht heb, ben ik me ook wat
    meer gaan bezighouden met PS. Een van de moeilijkste dingen vind
    ik 'het maken van een selectie' van iets. Als je bvb. een mens uit
    een foto wil halen, om hem achteraf tegen een andere achtegrond te zetten, hoe ga je dan te werk?
    Tot nu toe ben ik altijd begonnen met de magic wand, en vervolgens met de hand bijselecteren, maar ik vind dit toch maar geknoei. Zeker als je 'haar' moet gaan selecteren

Kan iemand mij tips geven ivm selecteren?

Originally posted by kempower2000
    Hallo,

sedert ik me een digitaal masjien gekocht heb, ben ik me ook wat
    meer gaan bezighouden met PS. Een van de moeilijkste dingen vind
    ik 'het maken van een selectie' van iets. Als je bvb. een mens uit
    een foto wil halen, om hem achteraf tegen een andere achtegrond te zetten, hoe ga je dan te werk?
    Tot nu toe ben ik altijd begonnen met de magic wand, en vervolgens met de hand bijselecteren, maar ik vind dit toch maar geknoei. Zeker als je 'haar' moet gaan selecteren

Kan iemand mij tips geven ivm selecteren?

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar de lasso tool. Hierbij gebruikt je eerst de magnetic lasso voor de globale randen en daarna voor de laatste bewerkingen de polygonal lasso tool.

Maar hierbij ook weer het probleem dat haren eigenlijk niet te doen zijn. Misschien iemand anders hier een tip voor ipv simpel alleen kale mensen fotograferen

Comment

de lasso-tool, ook de polygonische zijn inderdaad zeer hulpvol.

tip: als het contrast niet hoog genoeg is, kijk ook eens in uw kanalen-palet. kies daar de beste uit, rood, groen of blauw.

eventueel select all toepassen en in een alfakanaal zetten en daar mbv curves-levels het contrast nog bewerken en dan de selectie uitvoeren op dat alfakanaal. teruggaan naar uw lagen (met selectie actief, of evt. opslaan als nog een nieuw alfakanaal) en de bewerking toepassen die U van plan was.

tip 2: ruwe selectie maken en mbv quick mask-modus (halfrood scherm standaard) met de brush bijwerken.
      ToM.___ //Fuji s602.
      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
      It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

er zijn verschillende technieken, en elke techniek heeft zo zijn eigen sterke en zwake kanten ..

als je iemand met een weelderige haarbos wilt selecteren, dan kan je eens experimenteren met de extract functie in Photoshop. In deze functie kan je met een penseel naar keuze de grens aanduiden waar het haar met de achtergrond flirt. je kan hier heel ver in gaan: bv. een graanhalm selecteren voor een niet egale achtergrond. zorg ervoor dat je "grens" 50% van de selectie bevat, en 50% van de achtergrond. dan werkt het het beste.

wil je een selectie maken van een zone met gelijkaardige kleuren, kies dan voor het pipet, en stel de tollerantie in, net als het feit of je enkel een aansluitende zone wilt selecteren, of elke zone met dezelfde kleurenwaarden

de lasso en de magnetische lasso zijn voornamelijk om grofweg een deel aan te duiden. Hierna kan je overschakelen naar "quickmask" en je selectie "bijschilderen" of "afgommen" je kan ook door te schilderen/gommen met een doezelend penseel een selectie maken die een doezelende rand heeft.

uiteraard kan je verschillende selectiemethoden combineren, door bij een selectie een andere selectie toe te voegen of af te trekken (shift en alt induwen tijdens het selecteren)

veel experimenteergenot ..en laat ons meegenieten van je probeersels

Comment

Ik wou nog even verder gaan op mijn post. Hoe je goed haren terug kan toveren is gewoon die ruwe selectie maken waarbij je plukken haren overslaat. Gooi dan de bewerking eroverheen en gebruik daarna de history brush op grootte 1px en trek de plukken over. Dit werkt iig aardig goed als je een kunstmatige scherptediepte wilt creëren in je foto's.

Comment

Visio,

je theorie van de extract-functie klopt, maar ik werk er niet meer mee omwille van de 99% van de tijd tegenvallende resultaten. En dan bedoel ik, wel mooi de haren selecteren, maar niet overal en hier en daar 'gaten' in de rest van de selectie, of halfgeselecteerde zaken.

Zelfs bij egale achtergronden gaat dit dikwijls zwaar de mist in.

Ofwel kan je me hier vertellen wat ik misschien verkeerd doe.
            ToM.___ //Fuji s602.
            www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
            It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Dit is wat ik op deze manier aan resultaat boek. Ik heb hier een foto waarbij ik kunstmatig alsnog een scherptediepte in heb gebracht. Waarbij de stappen die ik gedaan heb staan beschreven in mijn vorige posts. Ik vind dat ik hier de haren toch aardig terug gekregen heb tot orgineel.

Comment

allemaal bedankt voor de tips: ik zal ze zeker eens uitproberen!!
                Toch heb ik de indruk dat het 'foefelen' blijft.

Comment

Originally posted by Visio
                  Originally posted by tom314
                  Visio,

je theorie van de extract-functie klopt, maar ik werk er niet meer mee omwille van de 99% van de tijd tegenvallende resultaten.
                  tom,

in 't begin is't enkel foefelen .. na verloop van tijd leer je op 't zicht te zien bij welke foto's je hier resultaat mee kan boeken. als je na een eerste poging dan merkt dat je toch mijlen ver bent, dan ga ik liever met quickmask verder

btw, de juiste keuze van penseel (maat) is wel heel belangrijk, en ook of je ipv het verfpotje enkel het penseel gebruikt geeft ander resultaat

Comment

Originally posted by tom314
                    Visio,

je theorie van de extract-functie klopt, maar ik werk er niet meer mee omwille van de 99% van de tijd tegenvallende resultaten.
                    tom,

in 't begin is't enkel foefelen .. na verloop van tijd leer je op 't zicht te zien bij welke foto's je hier resultaat mee kan boeken. als je na een eerste poging dan merkt dat je toch mijlen ver bent, dan ga ik liever met quickmask verder

btw, de juiste keuze van penseel (maat) is wel heel belangrijk, en ook of je ipv het verfpotje enkel het penseel gebruikt geeft ander resultaat
                    Toch blij dat ik niet de enige ben die het lukt

Comment

Working...
                    X