Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rechthoekige selectie met vaste verhouding in PSE

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Rechthoekige selectie met vaste verhouding in PSE

Hallo,

Hoe kan je in Photoshop (elements) uit een foto een selectie maken met een vaste verhouding (bijvoorbeeld 2 op 3). Ik wil namelijk uit foto's details selecteren en die dan op standaard formaat (10 x 15 cm) laten afdrukken.

Alvast bedankt

Re: Rechthoekige selectie met vaste verhouding in PSE

Ga naar de crop tool, vul "width" & "height" in vb 2 & 3
    klik nu op het drop-down menu van de crop tool & klik vervolgens op het pijltje naar rechts en selecteer "new tool preset"
    Voila, je hebt een crop met een vaste verhouding van 2 op 3.

Comment

je zou bij dat crop-tool ook 10cm en 15cm als waardes kunnen invullen, en dan een dpi-waarde erbij. Dat heb je ook een 2/3-verhouding en is je foto ineens klaar voor 10x15 afdruk.
      "A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others." (Ayn Rand)

Comment

Daar heb ik ook een vraagje over; in Photoshop zelf dan wel:
        Als ik bij de crop-tool waardes invul neemt hij automatisch pixels en vergroot/verkleint het gecropte deel dan tot die pixels.
        Hoe kan ik gewoon een verhouding (vb. 3X4) vastleggen om te croppen zonder iets aan grootte of resolutie te veranderen van het gecropte deel?
        * Canon EOS 10D * Sigma 17-35mm * Canon 50mm * Velbon Sherpa 450n *

Comment

Blijkbaar gaat dit laatste (niets veranderen aan de resolutie) niet met de crop tool. Maar het gaat wel met de rechthoekige selectie tool.

Kies in de settings van de selectietool als style : fixed aspect ratio (Ned : vaste breedte-hoogte verhouding ). Geef dan bij width en height de verhouding (vb 4/3) in.
          Selecteer een deel van de image en via image > crop (Ned : afbeelding > bijsnijden) kan je nu ook croppen.
          Maar één stapje meer en als je de cropfunctie op een keyboard shortcut zet, duurt het maar een fractie van een seconde meer.

Hope this helps

Stef

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
            Blijkbaar gaat dit laatste (niets veranderen aan de resolutie) niet met de crop tool. Maar het gaat wel met de rechthoekige selectie tool.

Kies in de settings van de selectietool als style : fixed aspect ratio (Ned : vaste breedte-hoogte verhouding ). Geef dan bij width en height de verhouding (vb 4/3) in.
            Selecteer een deel van de image en via image > crop (Ned : afbeelding > bijsnijden) kan je nu ook croppen.
            Maar één stapje meer en als je de cropfunctie op een keyboard shortcut zet, duurt het maar een fractie van een seconde meer.

Hope this helps

Stef
            Idd. IMHO de beste methode.
            Uw oorspronkelijk aantal pixels blijft ongewijzigd.

Bij het crop tool worden er pixels bijgemaakt of verwijderd, waardoor het oorspronkelijk bestand gewijzigd wordt.

Dirk
            Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

Comment

Bedankt, dit is wat ik zocht!
              handig zo

Comment

Bedankt, dit is wat ik zocht!
                handig zo

Comment

Working...
                X