Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grote foto's verkleinen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• grote foto's verkleinen

Waarschijnlijk is mijn vraag hier elders reeds beantwoord, maar ik vond ze niet...

Als ik een 6MPix beeld sterk verklein naar vb. 200x300 pixels door in photoshop gebruik te maken van 'image size', dan krijg ik steeds een vervaagd, onscherp beeld of thumbnail.
    Het is natuurlijk niet zo dat mijn beeld volledig naar de vaantjes is, maar het stoort en vooral: het komt niet professioneel over.
    Wat dien je te doen om een frisse, scherpe 'kleine foto' te bekomen?
    Bedankt voor jullie reacties.

Re: grote foto's verkleinen

kijk eens even op volgende link klik hier

gemaakt door een BD-er voor de BD-ers, vooral om de foto's te verkleinen om hier op het forum te posten, maar ook geschikt voor jouw doeleinden denk ik
    groetjes, Nina
    trotse eigenaar van een fuji S602Z
    Member of the Han Fan Clan
    http://ninasgallery.fotopic.net
    http://ninas--tutorials.fotopic.net

Comment

Bedankt voor de link!
      Maar ik werk op Mac...
      En ik ben - eerlijk gezegd - ook eerder op zoek naar een werkwijze dan naar een tool/plugin.
      Of ook goed: een antwoord op "hoe komt het dat sterk verkleinde foto's er erg onfris uitzien?"
      Hopelijk weet nog iemand raad?

Comment

Eerst en vooral moet je goed het onderscheid maken. Wil je de pixels verkleinen om bv een thumbnail te maken of wil je de afmetingen in cm verkleinen. Verklein je het aantal pixels, dan gaat dat altijd gepaard met kwaliteit verlies. De verkleinde foto kan je niet meer inzomen want dan verschijnt er blokvorming. M.a.w. Toon de foto niet groter dan 100% en dan zou ze een goed uitzicht moeten behouden. Is dit niet het geval, dan moet je even de instellingen onder de loep nemen. Helemaal onderaan heb je de optie "Resample Image". Die moet aangevinkt staan en best op "Bicubic" zijn ingesteld.

Wil je een foto verkleinen om af te drukken, dan is de meest voorkomende fout dat dit vakje "Resample Image" niet wordt afgezet. Het moet afgevinkt worden in dit geval. Zo verklein je enkel de afmeting in cm, maar de pixels worden behouden. Zo bekom je een afprint van goede kwaliteit.

Zit de oplossing van je probleem hier niet tussen, dan stel ik voor dat je eens nader beschrijft wat je handelswijze is en wat je instellingen juist zijn.

groetjes

Comment

Als je na het verkleinen nogmaals een beetje USM of smart sharpen toevoegt krijg je perfecte kleine scherpe afbeeldingen.

Onderstaand voorbeeld komende van een RAW bestand van de 1D - Mark II
          naar een beeldje voor op het forum van de Photograaf.be de korste kant is slechts 280 pixels.

MVG, Jeff
          Last edited by Digipics357; 24 september 2005, 13:53.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Working...
          X