Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sepia in photoshop 7 (ned)

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sepia in photoshop 7 (ned)

hoi,

Ik zou een foto willen omzetten naar sepia kleuren in photoshop 7 (ned). Kan iemand mij helpen?

Vriendelijke groeten
    Krisje

in de handelingen zit een standaard sepia-handeling in.
    ga naar dat palet, klik de handeling aan en druk op 'play'.
    ToM.___ //Fuji s602.
    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
    It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Voor de mensen die deze handeling niet hebben (kan mij bijna niet voorstellen) doet deze dus dit:

1. modify -> desaturate
      2. modify -> hue/saturation
      3. vink colorize aan
      4. zet hue op +30

-------------------------------------

Hoewel photoshop het via de bovenstaande action doet kan je stap 1 beter zo doen:

1.1 mode -> grayscale
      1.2 mode -> rgb

Comment

De eerste stap (desaturate) is toch al overbodig. Als je in Hue/Saturation de optie Colorize inschakelt, kun je ook gewoon vanuit een kleurenfoto werken.

Toch vind ik ook deze optie niet de beste voor sepia-afbeeldingen. Liever eerst omzetten naar grijswaarden (met Lab-colors of de kanaalmixer), dan heb je meer mogelijkheden om de afbeelding af te stemmen op wat je precies wilt doen. Als je daarna sepiakleuring wilt toepassen, kun je dit het beste doen door rood en geel (in de gewenste verhouding) op de midtones en shadows toe te passen in het dialoogvenster Kleurbalans.

Deze methode is wel iets meer werk, maar je hebt veel meer controle over het eindresultaat. Het probleem met actions is, zoals ook bv bij mijn zwartwit-actions, dat ze vanuit een standaardfoto werken, en nooit zijn toegesneden op een specifieke foto. En ik weet dat veel fotografen zeer veel aandacht besteden aan het maken van de foto zelf (juiste keuze van het licht, belichting, sluitertijd en diafragma), maar vervolgens klakkeloos een action sepia toepassen

Comment

Working...
        X