Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's "gericht" verkleinen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's "gericht" verkleinen

Hallo

ik heb een vraagje ivm het verkleinen van foto's. Hetgeen ik doe is eerst via image size de gewenste grote ingeven en dan via canvas size de echte grote uitsnijden. Maar bij het gebruiken van cavas size kan ik niet kiezen hoeveel ik voorbeeld links en rechts wens af te snijden van de foto. Ik kan of ofwel enkel rechts ofwel enkel links kiezen. Ik gebruikte vroeger Paint Shop Pro en daar kon ik dat wel doen. Gaat dat dan echt niet in PS7?

Is deze vraag verstaanbaar?

Dank voor alle hulp.

Steven

Re: Foto's "gericht" verkleinen

Oorspronkelijk geplaatst door strob07
    Hallo

ik heb een vraagje ivm het verkleinen van foto's. Hetgeen ik doe is eerst via image size de gewenste grote ingeven en dan via canvas size de echte grote uitsnijden. Maar bij het gebruiken van cavas size kan ik niet kiezen hoeveel ik voorbeeld links en rechts wens af te snijden van de foto. Ik kan of ofwel enkel rechts ofwel enkel links kiezen. Ik gebruikte vroeger Paint Shop Pro en daar kon ik dat wel doen. Gaat dat dan echt niet in PS7?

Is deze vraag verstaanbaar?

Dank voor alle hulp.

Steven
    Voor mij is de vraag niet helemaal duidelijk. Is de "gewenste grootte" er een in pixels of in cm + dpi?
    Waarom moet je dan DAARNA nog afsnijden?
    Ik vermoed dat je alles in één keer kan doen door gebruik te maken van het croppen.
    home page: http://cage.ugent.be/~hs
    reisblog: http://herser.wordpress.com
    foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

Comment

Hallo

ik werk steeds in pixels.

Als ik een collage wil maken, dan teken ik eerst op papier hoe deze eruit zal zien en dan bereken ik de pixel grootte van de lengte en de breedte van de verschillende foto's in de collage. Dan ga ik dus mijn foto's verkleinen om in die collage te passen. Croppen is hier niet van toepassing omdat ik dan een stuk uit mijn foto snijd, maar ik wens mijn foto in zijn geheel te verkleinen. Soms kan het echter zijn dat de verkleining niet meer in de verhouding past van de originele foto en dat er voorbeeld links en/of rechts van de foto een stukje afgesneden moet worden.

Steven

Comment

Hallo

ik werk steeds in pixels.

Als ik een collage wil maken, dan teken ik eerst op papier hoe deze eruit zal zien en dan bereken ik de pixel grootte van de lengte en de breedte van de verschillende foto's in de collage. Dan ga ik dus mijn foto's verkleinen om in die collage te passen. Croppen is hier niet van toepassing omdat ik dan een stuk uit mijn foto snijd, maar ik wens mijn foto in zijn geheel te verkleinen. Soms kan het echter zijn dat de verkleining niet meer in de verhouding past van de originele foto en dat er voorbeeld links en/of rechts van de foto een stukje afgesneden moet worden.

Steven
        Het spijt me dat ik nog niet begrijp wat je bedoelt. Je wil je foto verkleinen om in de collage te passen, maar er geen stuk uit snijden. Maar darna moet er soms toch nog een stukje afgesneden worden: van de foto of van het volledig canvas?
        home page: http://cage.ugent.be/~hs
        reisblog: http://herser.wordpress.com
        foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

Comment

voor zover ik er iets van begrepen heb: verkleinen met image size, en dan croppen waarbij uiteraard niet alle zijden hoeven bijgesneden te worden. de pixel en grootte e.d. zie je bovenaan, en met ctrl-r krijg je ook nog een meetlatje (Ruler) te zien.
          als je je collages digitaal maakt zie ik ook geen probleem (het is zelf eenvoudiger) om alle foto's in hetzelfde document te plakken en vervolgens maar met ctrl-t vrije transformatie op elke fotolaag uit te voeren, te verkleinen dus en daarna eventueel kanten met selectie & delete van de foto's afsnijden (hoef je ook niets uit te rekenen op papier)

Comment

Als je een vrije transformatie uitvoert, is het toch heel moeilijk om uw foto niet te vervormen?

De vraag wordt dus eigenlijk, hoe maak ik een goede collage van voorbeeld 5 foto's die allen even groot zullen zijn en naast elkaar geplakt zullen worden in de collage? Iedere foto moet dus 1/5 innemen van de collage? Kan mij iemand zeggen hoe ik dit moet doen? Is het gewoon eerst de image size aanpassen en dan croppen, gebruik makend van het meetlatje?

Steven

Comment

Als je een vrije transformatie uitvoert, is het toch heel moeilijk om uw foto niet te vervormen?

Steven
              Kan perfect hoor zonder te vervormen,sleep je foto maar eens naar een leeg blad,en dan vrije transformatie,als je de foto aan de hoek neemt en je shift toets inhoud(allez ik denk dat het de shift toets is,die boven je ctrl staat met het pijltje naar boven,ja die )dan kan je transformeren zonder te vervormen.

Mvg.
              Canon|Canon 70/200f:2.8 ISL|50mmf:1.8|580EX Flitske.
              Mijn website.

Comment

hallo

een gericht voorbeeld:

1. ik maak eerst een blanco blad aan van 3072*2048 pixels (gelijk de foto's van mijn toestel)
                3. Ik wil drie horizontale foto's hierin passen, dus de hoogte blijft 2048 pixels, de lengte wordt 1024 (3072 / 3) pixels. Om dus geen vervormingen te bekomen moeten er dus links en rechts van de drie foto's een stuk afgesneden worden om perfect in de nieuwe foto (collage) te passen. Met crop afsnijden gaat toch niet tot op de pixel naukeurig met dat meetlatje? Via canvas size kan je de gewenste grootte ingeven, maar je kan niet kiezen hoeveel er links en/of rechts afgesneden moet worden, hij snijdt langs beide zijden evenveel af.
                Of kan ik gewoon de foto's laten overlappen?

Steven

Comment

Bij Canvas size zie je normaal zo'n vierkant met 9 vakjes, waarvan de middelste wit is en er in alle andere pijltjes staan. Daarmee kan je bepalen langs welke kant er wordt geknipt bij het resizen.

Comment

met vrije transformatie kan je pixelbreedte en -hoogte bovenaan ingeven, als je ertussen het schakelicoontje aanklikt blijft de verhouding behouden (zelfde effect van de shift toets dus). met crop kan je boven vooraf de verhouding bepalen, bvb in jou geval voer je 1024 breedte in (en 2048 hoogte), als je nu buiten je werkveld klikt en schuin naar beneden sleept tot terug buiten het werkveld zie je een cropkader met hoogte 2048 en breedte dan 1024, welk je kan verschuiven over het stuk dat je wil behouden
                    je kan natuurlijk ook je lagen laten overlappen, mbv hulplijnen (weergave, nieuwe hulplijn, dan es 1024 en es 2048 px ingeven)

Comment

Ik zou guides zetten.
                      pixelpusher

Comment

Working...
                      X