Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blending

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Blending

Deze foto:

zoals hij uit het toestel komt.
    De zangeres heeft haar haar in een tuit bijeen, doch dit is wat onderbelicht, anderzijds is het jurkje wat overbelicht.
    Dus bij aanpassen levels krijgt ge problemen met de haartuit zien, en het geel volledig uitgelicht, of het geel OK, en niks te zien van de tuit.

Eens geprobeerd met blending.

Foto geopend met exposure op -1.5 ( geel ongeveer OK, tuit onzichtbaar)
    (gesaved)
    Foto opnieuw geopend met exposure op +1.5 (tuit OK, geel uitgebrand)

De foto's over elkaar (lichtste van boven), de uigebrande delen geslecteerd en verwijderd.

Geeft dit als resultaat (heb hem wel nog een beetje gecropt en USM):

Dirk
    Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

Re: Blending

Medidoc, ik wil uw werk nu niet onmiddellijk verbeteren of afbreken, maar zoals ik het zie heb je nu wel de staart goed uitgelicht, en de overbelichting wat gecorrigeerd, maar je bent het geheel uit het oog verloren.
    Wat ik bedoel is: je bent de belichting kwijt en het meisje op de voorgrond is een platte bedoening geworden. De ronding is verloren gegaan door het blenden, en alles is plat geworden.

De beste manier om zo iets te doen is (voor mij althans): je corrigeert dit gewoon plaatselijk met je penseel (2 lagen), en opgelost in 2 minuten!

Maar goed, ik kan mij vergissen natuurlijk.

Ik plaats hieronder het voorbeeld die ik gemaakt heb (en zal het natuurlijk op aanvraag verwijderen).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maniac
      De beste manier om zo iets te doen is (voor mij althans): je corrigeert dit gewoon plaatselijk met je penseel (2 lagen), en opgelost in 2 minuten!

Ik kan erin komen, maar kunt ge die werkwijze een beetje nader verklaren.
      Als je met een penseel corrigeert neem ik aan dat je met een masker werkt ?
      En hoe kom je dan aan 2 lagen.

PS:mijn bedoeling was niet om hier een superfoto te tonen. Eigenlijk wou ik aantonen dat een foto, die op het eerste zicht slecht belicht lijkt, nog kan gered worden door de foto in 2 afzonderlijke lagen te plaatsen, met afzonderlijke belichtingen.
      Ik denk dat dit de kern van de zaak is....

Maar graag toch eens uitleg van Uw werkwijze.

Dirk
      Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Medidoc
        PS:mijn bedoeling was niet om hier een superfoto te tonen. Eigenlijk wou ik aantonen dat een foto, die op het eerste zicht slecht belicht lijkt, nog kan gered worden door de foto in 2 afzonderlijke lagen te plaatsen, met afzonderlijke belichtingen.
        Ik denk dat dit de kern van de zaak is....

Maar graag toch eens uitleg van Uw werkwijze.

Dirk
        Daarin heb je natuurlijk gelijk!
        Maar waar het mij om ging is de 'moeilijkheidsgraad' die wij onszelf opleggen, terwijl het gemakkelijk ook gaat.

Wat ik gedaan heb (en het zal tot op bepaalde hoogte met de jouwe overeenstemmen), is de volgende:

Eerst en vooral kies ik de foto, die ik wil hebben, en dit zonder rekening te houden met wat over-of onderbelicht is, of wat méér of minder moet uitkomen. En dit is mijn basisfoto.

Op de volgende laag zet ik dezelfde foto, maar mét de gecorrigeerde delen. In feite, wat jij hebt gedaan, denk ik.
        Maar in plaats van de 2 lagen volledig in elkaar te laten overlopen, breng ik op de bovenste laag laagmasker aan, en met een zacht penseel verander ik enkel de 'slechte' delen. Gedeelten 'selecteren' doe ik niet.

Besluit: mijn 'foto die ik wil hebben' blijft intact, én mijn slechte gedeelten erin zijn 'plaatselijk' gecorrigeerd door de onderliggende laag.

Samenvoegen, kleuren naar wens aanpassen, blurren en/of verscherpen.

Zo doe ik het.

Comment

Ja, ik heb het inderdaad wel iets moeilijker gemaakt.
          Ik ben ook niet van een echte basisfoto uitgegaan, maar van 2 foto's,
          de ene onderbelicht zodaning dat de lichte delen goed uitkomen, de andere overbelicht, zodat de donkere partijen OK zijn.
          Donker laag onder, lichte laag boven, en dan zijn onze methodes vrijwel identiek.
          Maar hier ben ik mischien "erover" gegaan.

Het was in feite een beetje een antwoord op een thread die in "Ter zake" loopt: Belichting wit pak

Bedankt voor de moeite.

Dirk

Comment

Working...
          X