Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wit en zwart pipet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wit en zwart pipet

Als ik in een foto met het zwartpipet van nikon capture een gebied aanklik waarvan de waarde zo goed moegelijk de 0 0 0 benaderen en met het witpipet 255 255 255 kan ik er dan van uitgaan dat de tussenliggende kleuren redelijk realistisch worden weergegeven ? ( of stel ik het hier wel heeeel simplistisch voor)
    Is er ook een waarde op te geven voor "neutraal grijs" ?
    D7000 + 28 tot 400mm

Re: Wit en zwart pipet

Als ik de pipetten gebruik scheelt het inderdaad al veel, de grijswaarde (18%) geef je aan met e middenste pipet (althans bij de levels-kader in Photoshop).
    Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
    Focaldesign

Comment

Faan,
      Kun je daar ook waardes opplakken wat eigenlijk 18% is, in de bedoeling van bv 160,150,150 of zoiets ? In een fot is het toch de bedoeling om die waarde aan te klikken als grijswaarde ?
      D7000 + 28 tot 400mm

Comment

Als ik mij goed herinner wat een vriend mij ooit vertelde geeft de middenste pipet de 18% grijswaarde aan. Dus dan vertelt die dat de foto dat kleur als 18% grijs moet aanzien, bijgevolg wordt de witbalans juistgezet.
        Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
        Focaldesign

Comment

Hier halen we een paar dingen door elkaar... de beroemde 18 procent (die overigens zelden echt 18 procent is, maar dat terzijde) gaat over gereflecteerd licht.

Bij RGB geldt dat gelijke waarden R, G en B per definitie een neutrale grijstint opleveren. Als je op je beeldscherm een kleurzweem ziet in een "kleur" die gelijke R, G en B-waarden heeft, is je beeldscherm gewoon niet goed afgesteld (of gebruik je verkeerde kleurbeheer-instellingen).

En dan nu de echt leuke opmerking voor vandaag: bij RGB is het absoluut onmogelijk om een grijswaarde van precies 50 procent in te stellen. Dat komt omdat er geen waarde is die precies tussen 0 en 255 inligt. 127, 127, 127 is ietsepietsie te donker (48,8% wit ofwel 50,2 procent zwart) en 128, 128, 128 is ietsepietsie te licht (50,2% wit ofwel 48,2 procent zwart).

In een ander draadje heb ik bandaag al laten zien dat neutrale grijstinten in een foto geheel losstaan van een correcte kleurweergave. Maar daar komt bij dat de waarde 0, 0, 255 ("blauw") nietzeggend is. Je weet namelijk wel dat dit het sterkste blauw is dat met deze niet nader benoemde RGB-kleurruimte kan worden gedefinieerd, maar je hebt geen flauw idee welke kleur blauw dat precies is. RGB is per definitie een apparaatafhankelijke (of in het geval van sRGB en AdobeRGB een semi-apparaatafhankelijke) kleurruimte. Alleen als je weet hoe de kleurruimte binnen een apparaatONafhankelijke kleurruimte zoals Lab wordt gedefinieerd, kun je zeggen hoe blauw het blauw van 0, 0, 255 is.

De apparaatafhankelijkheid van kleurruimtes is de oorzaak dat een monitor veel feller blauw kan weergeven dan een drukpers of een printer. Toch kennen zowel een monitor als drukwerk de kleur "blauw". Maar dat woord alleen zegt dus helemaal niets. En dat geldt ook voor een RGB-waarde die niet aan een goed gedefinieerde kleurruimte is gekoppeld.

Ik hoop dat dit je iets verder helpt...

Groeten, Miriam

Comment

Ik kon het niet beter uitleggen. Zeer begrijpelijk verwoord, Miriam!

Comment

Working...
            X