Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Zoals u kan zien worden de brandweer voertuigen roos vooral met een zonige dag, altans toch op mijn foto's. Wie kan wat tips geven om hem een natuurlijke kleur te geven.
Volgens de mogelijkheden van je toestel kan het onderstaande soms een oplossing bieden.
1) Correcte witbalans gebruiken met behulp van een grijskaart of WhiBal.
2) In Raw werken met behulp van Whibal tot de juiste kleurtemp komen.
3) Opnemen in Adobe RGB
4) Werken op een gekalibreerd systeem
MVG, Jeff
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Volgens de mogelijkheden van je toestel kan het onderstaande soms een oplossing bieden.
1) Correcte witbalans gebruiken met behulp van een grijskaart of WhiBal.
2) In Raw werken met behulp van Whibal tot de juiste kleurtemp komen.
3) Opnemen in Adobe RGB
4) Werken op een gekalibreerd systeem
MVG, Jeff
Dat behoort volgens mij niet tot de mogelijkheden van het gebruikte toestel. Het is een 1,3 megapixel camera.
Om die kleuren achteraf perfect te krijgen, dat zal ook niet zo gemakkelijk zijn.
Edit:
Ik heb even geprobeerd om de foto's aan te passen met Photoshop Elements, maar de witbalans zit juist. Daaraan ligt het dus niet (dat dacht ik al wel toen ik de foto's voor het eerst bekeek).
En als je dan de kleurweergave begint aan te passen klopt de rest niet meer. Het probleem zit dus in je camera, die niet de juiste kleuren kan weergeven. Dat brandweerwagenrood is wel iets waarmee meer camera's het moeilijk hebben.
Het lijkt of het rood overbelicht is. Misschien eens de belichting een stop naar beneden brengen in de camera (als die dat toelaat tenminste...)
Inderdaad, het rode kanaal in het histogram toont een overbelichting. Sommige camera's zijn er erg gevoelig aan. Onderbelichten en desatureren indien de camera het toelaat.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment