Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opnamedatum foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• opnamedatum foto's

Hallo,
    Je kan op verschillende manieren je digitale foto's kopiëren naar je pc.
    Ik heb opgemerkt dat de ene keer de datum van opname verschijnt en op een andere keer (via xp wijze) dat je voor de ganse serie de datum verkrijgt waarop je de foto's kopieërt naar je pc.

Als je de foto draait of één of andere bewerking erop uitvoert, wijzigt de datum ook in de nieuwe datum waarop de bewerking geschiedt.

Ik krijg dikwijls foto's doorgestuurd van kinderen en kleinkinderen waarvan ik de opname datum niet zelf kan terugvinden.

Ik zou heel graag al mijn foto's rangschikken op datum van opname.
    Kan iemand mij een handige tip geven wat ik moet doen om steeds de opnamedatum terug te vinden om de foto's
    in die volgorde te klasseren?

bedankt op voorhand
    peecee

Re: opnamedatum foto's

Normaal worden twee data per bestand opgeslagen. "Date created" en "Last modified date" ofte "Aanmaak" en "Bewerking".
    Effe info opvragen van document.

Comment

Inderdaad, er zijn 2 datums vermeld, maar vanaf het later ogenblik dat ik de foto bijgesneden heb of bewerkt heb is de eerste datum (gemaakt op) weg en komt de nieuwe datum in de plaats.
      Dan weet ik eigenlijk niet waar ik de oorspronkelijke datum nog kan terughalen.
      Misschien ligt het toch aan de wijze van kopiëren naar pc?
      Bedankt voor uw reactie.
      peecee

Comment

Bizar. Normaal gezien zou die enkel de tweede moeten wijzigen als je "Saved". Zeker dat je niet "save as" gebruikt, dus nieuw document bewaart en de oorspronkelijke vervangt?

Grtz

Comment

Er zijn maar weinig programma's die de exif niet veranderen of verwijderen.
          Als je met de xp viewer foto's bekijkt die op een cf-kaart staan en een foto die in portret genomen is roteert, sluit ,en dan de cf -kaart terug steekt in de camera dan herkent de camera de foto niet meer . Hij geeft dan een geel vraagteken.
          Ik heb Ulead Iphoto-express. Durf ik hier foto's mee bekijken en bewerken ben ik de exif kwijt. Het is nogthans een zeer goed programma en gemakkelijk.
          Gewoon effen proberen met welk program je foto's bekijkt en bewerkt of de exif er nog instaat. Foto's die je krijgt en waar de exif weg is ,denk ik niet dat je daar nog iets kunt uithalen. Dan geeft xp gewoon de datum dat je hem het laatst hebt bewerkt of gekopieert.
          Een gratis programma waar je de exif mee kunt bekijken is IRFANVIEW.
          Foto openen----afbeelding ----informatie-----exif

Groetjes

JO
          Groetjes
          ----JO

Comment

In PS wordt de datum van opname bewaard onder "Camera data 1", derde of vierde lijntje.

Ik heb de indruk dat PS het enige (of toch een van de weinige) programma's is die dat doet.

Irfan View gebruikt inderdaad (helaas, want Irf. V is veel sneller) de datum waarop de laatste modificatie aangebracht werd.

Dirk
            Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

Comment

Working...
            X