Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom catalogus werkt niet meer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lightroom catalogus werkt niet meer

Omdat ik niet wil instappen in het abonnementsysteem van Adobe, werk ik nog met een oude Lightroom versie (versie 6).
    Dit gebeurde tot voor kort altijd zonder problemen. De laatste weken stel ik dat er grote problemen zijn bij het importeren van foto's. In de Lightroombibliotheek zie ik deze niet meer staan, terwijl ik ze (met de verkenner) wel terugvind in de juiste bestanden.

Heeft hier iemand ervaring mee? Wat kan ik doen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Normaal moet je dan de map in lightroom synchroniseren.
    Op de map gaan staan in lightroom - rechtsklikken en map synchroniseren
    Dan gaat lightroom kijken of alle afbeeldingen die fysiek in die folder staan ook in zijn catalogus staan en de ontbrekende toevoegen
    Succes en laat weten of dit werkt
    Peter
    mijn website : klik

Comment

HTML-code:
      Op de map gaan staan in lightroom - rechtsklikken en map synchroniseren
      Dan gaat lightroom kijken of alle afbeeldingen die fysiek in die folder staan ook in zijn catalogus staan en de ontbrekende toevoegen​
      Dit heb ik al bij een tiental foto's geprobeerd, maar zonder resultaat. Synchroniseren werkt niet meer, ondanks het feit dat het fotobestand wel degelijk aanwezig is.

Comment

Pas je een rename toe van de fotobestanden bij het initieel overzetten van je foto's van SD-kaart naar harde schijf ?
        Indien niet dan kan dit de oorzaak zijn van het probleem dat je ziet
        Na 10000 fotos in je camera heb je terug een bestand met dezelfde naam omdat het volgnummer in de camera meestal 4 cijfers is
        Dwz de filenaam DSC-1234.nef komt na 10000 fotos terug
        Lightroom zal deze dan niet willen importeren omdat die naam al in de catalogus voorkomt​
        Het is best om altijd een rename te doen als je de fotos overzet naar de harde schijf - om zeker te zijn dat je een unieke naam hebt
        Het meest logische is om de naam van de folder die je aanmaakte ervoor te plakken -
        Dat wordt dan bvb 20250718_UitstapOostende_DSC-1234.nef
        Of is dat ook niet het probleem ?
        Last edited by blauwzwart; 18 juli 2025, 09:34.
        mijn website : klik

Comment

HTML-code:
          Of is dat ook niet het probleem ?
          Bedankt "blauwzwart" voor je tussenkomsten, maar dit is inderdaad niet het probleem.

Het gaat om fotobestanden die al in de catalogus van Lightroom staan als CR2-bestand. Ik bewerk deze in NIK of Affinity en bewaar deze als tiff-bestand. Via "Synchroniseren" kon ik die, tot voor kort, integreren in Lightroom. Dit verliep steeds zonder problemen. De bestanden hadden de naam die ik had meegegeven, en waren zichtbaar in Lightroom. Dit is momenteel niet meer mogelijk. Vanuit Affinity moet ik nu eerst de foto's bewaren met een originele benaming, en ze daarna terug importeren in Lightroom. Het curieuze hierbij is dat bij het importeren (als tiff) in Lightroom, Lightroom het fotobestand automatisch terug de oorspronkelijke bestandsnaam geeft (dus niet de naam die ik via Affintiy gaf). De foto wordt dan wel weergegeven in Lightroom. Maar wanneer ik via de verkenner naar de betrokken fotomap ga kijken, is de foto 2x bewaard: éénmaal met de benaming meegegeven door Affinity (niet terug te vinden in Lightroom) en een tweede keer met de benaming die automatisch door Lightroom is gegeven.

Voor alle duidelijkheid, er is tussen de "probleemloze periode" en nu niets gewijzigd in Affinity of Lightroom. Ik werk nog steeds met dezelfde versies.

Comment

Ik kan geen fatsoenlijke oplossing aanbieden, want ik ken Affinity niet en ik kan dus je workflow niet volgen. Maar om te prutsen, probeer eerst de map waar de foto's staan proper maken (in verkenner), dus, de bestanden die niet noodzakelijk zijn wissen, en dan de naam van deze map (voorlopig) wijzigen. Lightroom zal de foto's niet meer vinden. Dan de "nieuwe" map importeren. Normaal gezien moeten alle bestanden in de catalogus opgenomen worden.

Comment

Bedantk, GTrotter, voor deze tip. Ik probeer dit zeker uit.

Comment

Working...
              X