Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom gebruiken met nieuwe camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lightroom gebruiken met nieuwe camera

Ik heb kortgeleden voor het eerst na 15 jaar een nieuwe camera aangeschaft.
    Ben dus van 7D naar R7 overgestapt.
    Ik ben niet super tevreden over de foto's die ik maak, in vergelijking tot met de 7D.
    Nu vroeg ik me stilletjes af, of ik mss iets in Lightroom iets moet instellen/importeren/wijzigen, opdat m'n cmaera beter zou samenwerken met het programma?

Graag jullie hulp.

Welk platform, welke versie? Ik neem aan dat je in RAW schiet? Ik gebruik ook een 7D maar heb Adobe al lang achter me gelaten. Voor RAW-ontwikkeling gebruik ik meestal nog DxO Photolab 6 (terwijl de nieuwste versie 8 is!) en afwerken doe ik in Affinity Photo (dat je meer moet vergelijken met Photoshop dan met Lightroom). Mijn vrouw doet alles, dus ook de RAW-ontwikkeling, in Affinity Photo. 't Is gewoon kwestie wat je voorkeuren zijn.

BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Welk platform, welke versie? Ik neem aan dat je in RAW schiet? Ik gebruik ook een 7D maar heb Adobe al lang achter me gelaten. Voor RAW-ontwikkeling gebruik ik meestal nog DxO Photolab 6 (terwijl de nieuwste versie 8 is!) en afwerken doe ik in Affinity Photo (dat je meer moet vergelijken met Photoshop dan met Lightroom). Mijn vrouw doet alles, dus ook de RAW-ontwikkeling, in Affinity Photo. 't Is gewoon kwestie wat je voorkeuren zijn.
      Dit is geen antwoord op de vraag…

Comment

Ik werk op een Imac M1, hoewel dit weinig ter zake doet, en gebruik de allernieuwste LR zoals ik zei.
        Altijd in RAW.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht

Dit is geen antwoord op de vraag…
          Ik kan geen antwoord geven tot ik meer duidelijkheid heb. Intussen weten we het: ik gebruik dezelfde iMac als topic starter, maar ben zelf van Adobe afgestapt. Ik geef mijn alternatieven, die vooral te maken hebben met RAW-ontwikkeling.

Nu is de vraag duidelijk: wat kan TS in de nieuwste (dus een abo) versie van Lightroom aanpassen om zijn RAW-fotos (die met een andere camera gemaakt zijn) beter te ontwikkelen?

Mijn idee: de verschillende (camera of software)profielen van LR nakijken en eventueel aanpassen. Ik neem aan dat het profiel van een R7 (mirrorless) verschilt van dat van een klassieke dSLR.
          Maar ik vermoed dat jij nu ook een paar antwoorden kunt geven ipv kritiek te leveren op iemand die bijkomende info vraagt & krijgt.
          Last edited by LesC; 3 maart 2025, 22:42.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Tip:
            Neem met de twee camera s een identieke foto met behulp van een statief en dezelfde instellingen, en daarna de twee opnames openen in Lr naast elkaar.

Comment

Working...
            X