Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom werkt traag bij aanklikken van foto's uit de fotoribbon onderaan...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lightroom werkt traag bij aanklikken van foto's uit de fotoribbon onderaan...

Nog mensen die vinden dat Lightroom zo traag een volgende foto op het scherm zet om te bewerken?
    Da's vooral vervelend als je snel wil overspringen naar verschillende gelijkende foto's om ze bv te vergelijken.

Ik heb al op het WWW gezocht naar de oplossing, maar vind alléén maar "lapmiddeltjes" zoals bvb:
    • 1:1 voorvertoning
    • GPU gebruiken ipv CPU
    • Slimme voorvertoningen aanzetten
    • de cache zo groot mogelijk zetten
    Ik zeg niet dat dit niks doet, maar veel zal het alvast niet zijn.
    Ik sluit nu regelmatig LR af en start vervolgens weer op, en dan lukt het een tijdje beter.

Zou het kunnen aan het algoritme voor mijn CANON 7D CR2's liggen, die misschien verouderd raakt...

Ik werk op een iMac M1 met 8Gb Ram, en heb stilaan het gevoel dat het vroeger op m'n 10 jaar oude Laptop sneller ging

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
    Nog mensen die vinden dat Lightroom zo traag een volgende foto op het scherm zet om te bewerken?
    Da's vooral vervelend als je snel wil overspringen naar verschillende gelijkende foto's om ze bv te vergelijken.

Ik heb al op het WWW gezocht naar de oplossing, maar vind alléén maar "lapmiddeltjes" zoals bvb:
    • 1:1 voorvertoning
    • GPU gebruiken ipv CPU
    • Slimme voorvertoningen aanzetten
    • de cache zo groot mogelijk zetten
    Ik zeg niet dat dit niks doet, maar veel zal het alvast niet zijn.
    Ik sluit nu regelmatig LR af en start vervolgens weer op, en dan lukt het een tijdje beter.

Zou het kunnen aan het algoritme voor mijn CANON 7D CR2's liggen, die misschien verouderd raakt...

Ik werk op een iMac M1 met 8Gb Ram, en heb stilaan het gevoel dat het vroeger op m'n 10 jaar oude Laptop sneller ging
    Wat je aanhaalt zijn geen lapmiddeltjes, maar erg logische maatregelen om het sneller te maken.
    Je moet dan wel de tijd laten om dit op te zetten en te onderhouden (je kan bv instellen hoe lang die 1:1 vertoningen worden bijgehouden).

Zou het kunnen dat je LR traag wordt omdat hij - nadat de opstarttaken zijn gedaan - begint met voorvertoningen aan te maken ?
    Als je dan direct afsluit geraakt hij nooit uit.

Er gebeurt veel achter de schermen, probeer het programma eens een nachtje open te laten staan (en zet je computer ook niet meteen af na het afsluiten van LR).
    Ik veronderstel dat je heel regelmatig de catalog backupt.
    8GB lijkt me weinig.
    Last edited by palombian; 11 januari 2025, 10:54.

Comment

8 GB is wel weinig. Heb er 32 en geen probleem. Kijk eens in je Activiteitenweergave naar de tab Geheugen: Onderaan dat scherm krijg je een overzicht van het gebruik van je intern geheugen. Als er bij het onderste deel " Gebruikte swap" iets staat, wil dat zeggen dat er naar de harde schijf wordt weggeschreven en dat is (veel) trager, ook als dat een SSD is.

Comment

Blijkbaar heeft de iMac M1 een 4,5K display (4480x2520), ik werk hier nog met 1920x1200.
        Dat vraagt waarschijnlijk ook meer rekenkracht om op het scherm te krijgen - alhoewel bij dréten een kleiner deel van scherm gebruikt zal zijn in de ontwikkelingmodule.

Ik heb vandaag 90 foto's genomen (CRAW's van ong 30MB) en met even wachten na het importeren (waarbij er waarschijnlijk previews worden gemaakt) kan ik er in "Develop" stand doorbladeren met onmiddelijk resultaat - lijkt wel een filmpje.
        Mijn 6 jaar oude i5-8600 CPU met GTX 1650 Super zijn beslist minder krachtig dan die van de Mac.
        LR neemt hier gauw 5-10 GB (ik heb er 48 maar 32 is ruim voldoende).
        Het duurt bij mij een minuut of drie eer alles vlot loopt.

Probeer eens (op een selectie van beelden) de instructie te geven om 1:1 previews te maken (in de tab Library>Previews) en zie wat dat geeft (Smart previews - slimme voorvertoningen - werken niet bij ontwikkeling).

PS: mijn LR staat in het Engels omdat je daar veel meer advies vindt en je anders struikelt over de vertaling van de termen

Comment

Working...
        X