Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom Classic: meerdere foto's collectief verhelderen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lightroom Classic: meerdere foto's collectief verhelderen

Ik heb onlangs een fotoboek laten afdrukken bij PIXUM. Heel mooie kwaliteit trouwens!!
    Maar...
    Ik stel vast dat mijn foto's allemaal wat te donker zijn doorgestuurd. Mijn fout.
    Is er echter in Lightroom Classic geen mogelijkheid om van een reeks foto's ineens de helderheid wat te verhogen.
    Voor de duidelijkheid: ik weet natuurlijk wél dat je dat kan via Batch-bewerken, of via synchroniseren, of via instellingen kopiëren en vervolgens plakken, maar daar gaat het hier NIET om!
    Wat wil ik dus WEL:
    ik wil dus van een hele reeks foto's de belichting bvb een halve stop verhogen, zoals iedereen dat wel kent van op zijn camera.

Stel dus dat van een eerste foto "Belichting" op +0,4 staat, en van een tweede foto op +0,6. Dan wil ik dat die van de eerste foto naar +0,9 gaat, en die van de tweede foto naar +1,1.
    Als ik dat nu doe, door meerdere foto's te selecteren en vervolgens de schuifregelaar van "belichting" te wijzigen, dan krijgen al de geselecteerde foto's éénzelfde belichtingscompensatie, en. dat wil ik NIET.
    Ik wil dus dat de foto's eenzelfde waarde verhelderd worden.

Beetje complexe uitleg ik weet het, maar ik hoop dat jullie m'n probleem begrijpen

Zou het kunnen dat je foto's in een verkeerd 'kleurprofiel' hebt doorgestuurd ? Zijn de foto's op je (gecallibreerd ?) scherm wél OK ? Afdrukcentrales werken met sRGB. Als je foto's een ander kleurprofiel hebben, bv. AdobeRGB of ProphotoRGB, kan het zijn dat de kleuren bij afdrukken er anders uitzien. Omzetten kun je in Photoshop via Bewerken > Omzetten in profiel. Daar kies je voor sRGB. Niet via 'Profiel toekennen', dat geeft ook een kleurverandering. Dit is een bewerking die ikzelf doe op het einde van het 'ontwikkelproces'....Het is maar een idee....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
      Zou het kunnen dat je foto's in een verkeerd 'kleurprofiel' hebt doorgestuurd ? Zijn de foto's op je (gecallibreerd ?) scherm wél OK ? Afdrukcentrales werken met sRGB. Als je foto's een ander kleurprofiel hebben, bv. AdobeRGB of ProphotoRGB, kan het zijn dat de kleuren bij afdrukken er anders uitzien. Omzetten kun je in Photoshop via Bewerken > Omzetten in profiel. Daar kies je voor sRGB. Niet via 'Profiel toekennen', dat geeft ook een kleurverandering. Dit is een bewerking die ikzelf doe op het einde van het 'ontwikkelproces'....Het is maar een idee....
      Vriendelijk dat je me hierop attendeert, maar neen, daar gaat het dus niet om hoor
      ik wil gewoon, zoals gezegd collectief foto's, als het ware, "procentueel" verhelderen.

Comment

Batchbewerkingen uitvoeren in Photoshop Lightroom – Adobe zie helemaal onderaan​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pevece Bekijk bericht
          Zie mijn vraagstelling:
          "ik weet natuurlijk wél dat je dat kan via Batch-bewerken, of via synchroniseren, of via instellingen kopiëren en vervolgens plakken, maar daar gaat het hier NIET om!"

​​​​​​

Comment

Ik gebruik de engelse versie:

Selecteer de foto's in de "library".
            Onder "Tone Control" heb je "Exposure"
            Daar 1x klik op het enkelvoudige pijltje naar rechts
            Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
            M.v.g. Marc

Comment

Wat jij wilt is een filter zetten op Exposure/Belichting en dat ondersteunt adobe niet, je zult dan op zoeken moeten naar een plugin
              Any Filter – John R. Ellis Lightroom Plugins

En zoals MP61 aangeeft kan ook natuurlijk​
              Last edited by in2lapland; gisteren, 19:29.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht
                Ik gebruik de engelse versie:

Selecteer de foto's in de "library".
                Onder "Tone Control" heb je "Exposure"
                Daar 1x klik op het enkelvoudige pijltje naar rechts
                Lijkt me het bekijken waard. Merci

Comment

Working...
                X