Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitaliseren van dias

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Digitaliseren van dias

Kan iemand mij zeggen of er een toestel bestaat voor het digitaliseren van dias met afmetingen van 7x7.
    Het is een afwijkend formaat maar het zijn oude dias gevonden op de zolder van een vriend.
    Ook een diaprojector voor die afmetingen vind ik niet.

Flatbed scanner zoals de EPSON V600 photo.

Comment

Lichtbak (kaiser bv), afdekken met dik zwart papier, u-vormige uitsparing voorzien van 7x7, afbakenen met 3 dia’s, camera met 50 of 60 mm macrolens er goed parallel op richten en schieten maar.

Comment

7x7 dat zijn de buitenafmetingen neem ik aan. Dias van 6x6 of 6x4.5 waarschijnlijk. Er zijn diaprojectors voor zo'n dia's maar die lopen niet veel rond. De Rollei P11 is te vinden maar een koert van een toestel (zacht uitgedrukt).

Een flatbed scanner als je dat hebt. Anders wat Pol hierboven voorstelt. Als het diaraampjes met glas zijn, dan ga je moeten opletten. Goed kuisen of beter nog de dia uit het raampje halen. Steek de dia's daarna in sorteerbladen als je ze toch niet meer zal projecteren. Bespaart tijd en vooral plaats en gewicht.

Comment

Ik heb 24x36 dia's ingescand met een fototoestel en macrolens. maar elk formaat is mogelijk. Gewoon een egale lichtbron bv flitslicht dat reflecteert en kalkpapier achter de dia en fotograferen maar.

Geyst

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk bericht
            Ik heb 24x36 dia's ingescand met een fototoestel en macrolens. maar elk formaat is mogelijk. Gewoon een egale lichtbron bv flitslicht dat reflecteert en kalkpapier achter de dia en fotograferen maar.

Interessant. Maar het is me niet duidelijk hoe dat precies in zijn werk gaat. Wil je even gegevens delen over opstelling (ik denk bvb vooral afstanden enz..)

Comment

Working...
            X