Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleuren van foto veranderen bij openen in Camera Raw

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kleuren van foto veranderen bij openen in Camera Raw

Oké, ik zal proberen mijn 'probleem' uit te leggen..

Wanneer ik mijn RAW-foto's ga bekijken (gewoon in Finder op Mac), zien de kleuren er prima uit, maar wanneer ik deze vervolgens ga openen in Camera Raw, worden deze helemaal anders weergegeven (lees: écht niet mooi, 'gelig', plat,...).

Ik heb getracht screenshots te nemen om jullie een idee te geven... maar vanop mijn eigen scherm is het contrast tussen deze twee beelden echt veel groter.

Links: in finder
    Rechts: bij openen in Camera Raw...

Wie o wie kan me hier helpen? Het ergert me mateloos!

Alvast dankjewel!

PS: de kleur wijzigt OOK in finder eenmaal ik ga inzoomen op een foto! Heel bizar...

1. RAW geeft normaliter een onbewerkt beeld en is trouwens op zich niet eens zichtbaar! Het beeld wordt door de computer gemaakt. Ik werk ook met Mac, en vind dat Mac een RAW beeld vrij goed tot uitstekend kan interpreteren. Maar het blijf een interpretatie.
    2. Nogal wat bruine tinten in de foto. Dat herinnert me aan wat we ooit in een BD-Challenge hebben meegemaakt. Denk eraan om op een bepaald moment voor het juiste kleurenprofiel te kiezen! En voor jpg is dat een sRGB profiel en niet een Adobe SGB profiel. Misschien speelt dat in dit specifieke geval niet mee, maar toch wil ik dat hier opmerken.

Schiet je in RAW+JPG, zoals ik doe? Check dan zeker ook het JPG bestand om te zien hoe dat zich vergelijkt met het RAW beeld. Ik werk al lang niet meer met Adobe (ik doe geen abonnementen), maar -en dit heb ik van Scott Kelby- wat je eigenlijk doet, is het RAW-bestand zoveel mogelijk te laten lijken op het JPG-bestand. Alleen heb je veel meer mogelijkheden om bv over- en onderbelichting te corrigeren als je van RAW vertrekt.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

In voorvertoning (finder) krijg je een jpg te zien, eigenlijk is het bijna het zelfde dan dat je op uw schermpje van uw camera ziet. In camera raw is dit een onbewerkt beeld.
      Werk je met Nikon ? Zoja dan kan je uw beelden ook bekijken in studio NXD . Dit is gratis en daar heb je die problemen niet !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
        In voorvertoning (finder) krijg je een jpg te zien, eigenlijk is het bijna het zelfde dan dat je op uw schermpje van uw camera ziet. In camera raw is dit een onbewerkt beeld.
        Werk je met Nikon ? Zoja dan kan je uw beelden ook bekijken in studio NXD . Dit is gratis en daar heb je die problemen niet !
        Ik zie de voorvertoning van een .CR3-bestand... ik werk met Canon, maar schiet enkel in RAW (niet in jpeg omdat ik eigenlijk altijd mijn foto's (standaard een klein beetje, soms wat meer) bewerk) en het werd wat te omslachtig om eerst alle 'niet goede' beelden zowel in RAW als in Jpeg te verwijderen...
        Maar het is toch niet logisch dat een onbewerkt beeld er beter uitziet dan pakweg het moment dat ik deze open om te gaan bewerken?

Comment

Camera RAW geeft initieel een ongecorrigeerd beeld dat de gebruiker zelf naar eigen wens kan optimaliseren.
          Daar is wel een optie die toelaat te vertrekken van uit een aangepast beeld en dat is automate. Naast het veld BEWERKEN
          vind je 3 opties AUTO B&W HDR. Druk op AUTO en je zal je beeld zien veranderen.

Comment

Johan G vroeg hierboven of TS met Nikon werkte. Nee dus, want je spreekt van CR3 (ik heb alleen CR2, maar vermoed dat CR3 het nieuwste Canon RAW-formaat is). Ook Canon heeft gratis software, DPP (Digital Photo Professional). Je zou de suggestie van Johan dus kunnen proberen, maar dan wel met DPP ipv Studio NXD.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik werk met Fuji en met iMac en altijd in RAW. Als ik een foto maak wordt er, zelfs in een RAW-bestand, een profiel (film-simulatie ) ingesloten. Dat profiel kies je zelf, in de camera. Wanneer je de foto opent in Camera RAW, dan zie je dat dat profiel toegepast is. Je kan het echter nog vervangen door een ander profiel als je dat wilt. Dat is o.a. het voordeel van in RAW te werken. Ik neem aan dat dat bij Canon ook zo is. Maar ook als er geen profiel gekozen wordt in de camera, dan zal Camera RAW toch meteen een standaard Adobe-profliel toepassen. En dan pas kan je beginnen met het RAW-bestand te finetunen.

Op mijn Mac zie ik geen verschil tussen een RAW-beeld in de Finder en hetzelfde beeld in Camera RAW. Ik veronderstel dat de ingebakken film-simulatie reeds toegepast wordt in de Finder. Vandaar GEEN verschil.

Als ik nu in Camera RAW een andere film-simulatie toepas i.p.v. het oorspronkelijk ingebakken profiel, verder niets wijzig, en het beeld opsla. Dan zie ik wel verschil in de Finder en in Camera RAW.

Hopelijk helpt dit?

Straatfotograaf in Antwerpen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jolleke Bekijk bericht

Ik zie de voorvertoning van een .CR3-bestand... ik werk met Canon, maar schiet enkel in RAW (niet in jpeg omdat ik eigenlijk altijd mijn foto's (standaard een klein beetje, soms wat meer) bewerk) en het werd wat te omslachtig om eerst alle 'niet goede' beelden zowel in RAW als in Jpeg te verwijderen...
                Maar het is toch niet logisch dat een onbewerkt beeld er beter uitziet dan pakweg het moment dat ik deze open om te gaan bewerken?
                Het voorbeeld dat je te zien krijgt is een jpeg gegenereerd door de software in de camera, dus oppeppen van kleur, contrast en scherpte
                Je kan er zelf voor kiezen in welke mate dat beeld wordt aangepast want namelijk alle instellingen die je doet in je camera heeft enkel invloed op het jpeg beeld wat je op je scherm te zien krijgt.
                Het raw beeld blijft ongewijzigd als je deze gewoon invoert in camera raw
                Je kan er in camera raw ook voor kiezen om het profiel van de camera te gebruiken en dan krijg je al meer vergelijkbare resultaten te zien op je raw bestand

grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

in de laatste versie van camera RAW is het profiel Adobe Adaptive (beta) toegevoegd. Dit vervangt min of meer de Automate functie, beide mogen niet samen gebruikt worden.

Comment

Working...
                  X