Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Imac kalibreren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht

Oké, die spyder zegt dan misschien wel dat je iMac-monitor niet juist gecalibreerd staat, maar de vraag blijft vervolgens nog altijd: Hoe stuur je die dan bij zonder schuifregelaars?
    Dat heb je nog steeds niet verduidelijkt,toch?
    Stuurprogramma vd grafische kaart gebruikt een monitor profile (ICC) om de monitor aan te sturen. Spyder SW vervangt tijdens kalibratie het door de fabrikant meegeleverd profiel door een aangepaste versie. Origineel profiel blijft wel bestaan.

Spyder vraagt wel (voor Windows platform) tijdens kalibratie proces om intensiteit en contrast van de monitor aan te passen. Dit kan men doen via toetsen op de monitor of via windows instellingen.

Indien er geen toetsen staan op de monitor bij IMAC zal dit door SW moeten of is er misschien wel iets voorzien in de Spyder SW om dit op te vangen.

Ken niets MAC-OS maar klein zoek opdrachtje geeft dit

Kies op de Mac Apple-menu >'Systeeminstellingen' en klik op 'Beeldschermen' in de navigatiekolom. (Mogelijk moet je omlaag scrollen.)
    Sleep de schuifknop 'Helderheid' om de helderheid van je beeldscherm aan te passen.

Afhankelijk van het type beeldscherm dat op de Mac is aangesloten, zie je mogelijk ook een schuifknop voor het contrast. Hiermee kun je het contrast van het beeldscherm aanpassen.

Comment

Je kunt op de Mac de helderheid ook regelen via het toetsenbord. Op mijn AZERTY extended keyboard zijn dat toetsen F1 (lager) en F2 (hoger).
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht

Oké, die spyder zegt dan misschien wel dat je iMac-monitor niet juist gecalibreerd staat, maar de vraag blijft vervolgens nog altijd: Hoe stuur je die dan bij zonder schuifregelaars?
        Dat heb je nog steeds niet verduidelijkt,toch?
        Een kalibratietoestel zoals een Spyder werkt met een toepassing die na de meting het kleurprofiel van de monitor in het systeem zal aanpassen.
        Daarbij heb je ook de helderheid moeten kiezen (bij mij 120 cd/m2, sommigen raden zelfs maar 100 aan), die dan ook zou moeten vastliggen (de meeste monitors hebben een aantal keuzestanden, je kan bv een andere maken voor fotografie dan voor bureauwerk).
        Je hoeft dus helemaal niet meer achteraf met schuivertjes werken.
        Zo gaat het in Windows, bij een Mac zal dat misschien meer geďntegreerd zijn (om het gemakkelijk te maken zeker ?) maar het principe blijft hetzelfde.
        Als je scherm niet gekalibreerd is weet je niet of de kleuren (op het web of afdruk) zullen zijn zoals jij wou.

In elk geval ben je op deze manier niet afhankelijk van een bepaald merk van computer, printer of papier (in geval je zelf afdrukt en dan ook daarvoor profielen aanmaakt).
        Last edited by palombian; 11 januari 2025, 13:17.

Comment

met mijn iMac 27" van 2014 ging het alleszins wel. En met groot verschil tov fabrieksinstellingen. Die waren ingesteld met te hoog contrast en te lichtsterk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door archi Bekijk bericht

Die waren ingesteld met te hoog contrast en te lichtsterk.
            Zoals alle mac-schermen. Algemeen geweten.

Comment

Ik heb met een IMac met 27 inch retina gewerkt (2011) tot die de geest gaf. Nu heb ik een mac mini M1 met een monitor van AOC. Ik calibreer nu met een spider pro. De Imac met retina scherm had ik daar ook geen behoefte aan.
              Geyst

Comment

Working...
              X