Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Capture One vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Capture One vraag

    Ik ben dat abonnement gedoe van Adobe beu en zou liever een software programma éénmalig aankopen. Ik dacht aan Capture One maar ik ken dat programma eigenlijk niet. Is dit programma ook goed in ruisonderdrukking, kan je ook kleine storende elementen wegwerken enz?
    Uw gedeelde ervaring stel ik zeer op prijs.

  • #2
    Ik ben van Photoshop naar Affinity Photo overgestapt. Voor RAW-ontwikkeling en enige DAM-mogelijkheden, gebruik ik DxO PhotoLab. Je kunt jaarlijks upgraden zo je wil, maar dat hoeft niet. DxO is bij de beste ruisonderdrukking die ik ken.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #3
      Dank je wel LesC, ik ga die programma's ook eens bekijken.

      Comment


      • #4
        C1pro is een fijn programma, gebruik het zelf al jaren. Maar ruisonderdrukking is op het niveau van LR voor de AI-variant. Ik gebruik hiervoor DxO Pureraw.
        Daarnaast is de C1pro perpetual licence uitgekleed, na aankoop maar zeer korte tijd updates dus voor nieuwe functies of bij aankoop nieuwere camera moet je snel weer volgende versie aankopen(was vroeger 1 jaar maar nu enkele maanden). Zelf ben ik dan toch maar overgestapt op de abonnements versie.
        C1pro is ook niet goedkoop, in welke vorm dan ook.

        Comment


        • #5
          Dank je wel pcs voor je uitleg, de beperkte duur van updates doet mij toch sterk twijfelen. DxO ziet er blijkbaar wel interessant uit voor ruisonderdrukking, LesC had het er ook over.

          Comment


          • #6
            Als we het enkel over ruis hebben: ook ON1 Photo RAW heeft een uitstekende ruisonderdrukking ingebouwd. Een andere optie is Topaz Photo AI. Geen van beide heeft een abonnement. Je ON1 PR kun je upgraden per jaar of niet. Bij Topaz is het zo dat je één jaar lang upgrades en updates krijgt. Daarna kun je dat per jaar verlengen, tegen een bepaalde prijs. Ik zorg dat ik dat doe rond Black Friday.
            Last edited by LesC; 27 augustus 2024, 08:55.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

            Comment


            • #7
              Capture one is zeer goed maar ook zeer duur en loopt wat achter wat AI-functionaliteit betreft

              ON1 photo Raw 2024 is betaalbaar en heeft een uitgebreid pallet aan functies.
              Aantal functies zoals ruisonderdrukking zijn afzonderlijk verkrijgbaar denk ik.
              Elk jaar is er een nieuwe release waarvoor men dient te betalen indien je de upgrade wenst.
              Update van de actuele release (2024) is gratis, zelfs met toevoegingnieuwe functionaliteit, en dit tot de volgende release (2025).
              Deze mag men verwachten in het najaar met als bijkomende functionaliteit generatieve AI.

              Een gratis testversie is beschikbaar voor deze programma’s, zo kun je zelf wat uitproberen.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door pevece Bekijk bericht
                ...
                ON1 photo Raw 2024 is betaalbaar en heeft een uitgebreid pallet aan functies.
                Aantal functies zoals ruisonderdrukking zijn afzonderlijk verkrijgbaar denk ik.
                Elk jaar is er een nieuwe release waarvoor men dient te betalen indien je de upgrade wenst.
                Update van de actuele release (2024) is gratis, zelfs met toevoegingnieuwe functionaliteit, en dit tot de volgende release (2025).
                Deze mag men verwachten in het najaar met als bijkomende functionaliteit generatieve AI.

                Een gratis testversie is beschikbaar voor deze programma’s, zo kun je zelf wat uitproberen.

                Ruisonderdrukking (Nonoise) zit wel degelijk bij in het ON1 PR pakket. Het is wel zo dat je, bv voor Photoshop, plugins apart kunt kopen, en daar moet je uiteraard apart voor betalen. Ik sla wel eens een jaartje over met upgraden. Dit zijn de noise/sharpening opties van v.2024:


                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                Comment


                • #9
                  Dank jullie wel voor de bijkomende info, daar ben ik echt blij mee!! Aankopen tijdens black Friday is zeker ook een goed idee en dan heb ik nog rustig de tijd om er meer over te horen en lezen.
                  Voor mijn filmbewerking heb ik nu DaVinci Resolve aangekocht en daar ben ik ook heel tevreden over.

                  Comment


                  • #10
                    Gewoon de 30 dagen free trail even downloaden en daarna beslissen of de software voldoet aan uw eisen.
                    https://www.captureone.com/en/accoun...tent=trial-pro

                    Comment


                    • #11
                      Dat ga ik zeker doen LFR, dank je wel voor de link.

                      Comment


                      • #12
                        Het nadeel van het aankopen van een software voor fotobewerking, is dat je na de aankoop geen updates meer 'krijgt', als je die wil, moet je ze dan ook weer kopen. Gratis bestaat ook hier niet. Ik vind die werkwijze van Adobe Photoshop prima: je betaalt een bedragje (!) per maand, en de updates (ook voor Lightroom) komen automatisch, je hebt altijd de meest recente versie. Dàt is pas comfort, je moet nooit meer zoeken naar iets anders. Bovendien véél goedkoper. Reken maar eens uit wat je betaalt voor een abonnement, in vergelijking met de versies die je kon kopen....CS3-4-5-6...hoeveel jaar kon je daarmee verder, voor de prijs van (toen) 1000 tot 1350 euro voor de laatste versie CS6.....Voor het prijsverschil kun je er gemakkelijk nog enkele bij kopen, zoals Topaz....Er waren toen natuurlijk ook 'gratis' versies te vinden op de markt, maar daar pas(te) ik voor. Geen piraten op mijn PC...

                        Comment


                        • #13
                          C1 is even ziek als Adobe wat hun abbo's betreft en bovendien nog een pak duurder (het is degelijke software, maar i.v.m. vroeger heel erg prijzig geworden). Je kan nog kopen, maar bij de volgende upgrade krijg je nog een % korting (max 30%). Dat betekent dat je bijna elk jaar opnieuw moet betalen. Voor een software van meer dan 350€ per jaar is dat een keer 350€ + 245€ per bijkomend jaar. Da's niet niks (die bedragen gaan er wat naast zitten - maar dan snapt u het principe). Vroeger kon je de prijs drukken omdat je één upgrade mocht skippen en dan had je ook af en toe promo's. Allemaal voorbij sedert dat C1 van een investeringsmaatschappij is in plaats van Phase One.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                            Het nadeel van het aankopen van een software voor fotobewerking, is dat je na de aankoop geen updates meer 'krijgt', als je die wil, moet je ze dan ook weer kopen. Gratis bestaat ook hier niet. Ik vind die werkwijze van Adobe Photoshop prima: je betaalt een bedragje (!) per maand, en de updates (ook voor Lightroom) komen automatisch, je hebt altijd de meest recente versie. Dàt is pas comfort, je moet nooit meer zoeken naar iets anders. Bovendien véél goedkoper. Reken maar eens uit wat je betaalt voor een abonnement, in vergelijking met de versies die je kon kopen....CS3-4-5-6...hoeveel jaar kon je daarmee verder, voor de prijs van (toen) 1000 tot 1350 euro voor de laatste versie CS6.....Voor het prijsverschil kun je er gemakkelijk nog enkele bij kopen, zoals Topaz....Er waren toen natuurlijk ook 'gratis' versies te vinden op de markt, maar daar pas(te) ik voor. Geen piraten op mijn PC...
                            Ook helemaal mijn mening.

                            Ik vraag me trouwens af wat 12€ per maand betekent voor al die lieden die voor 1000en euros aan materiaal hebben. Ocharme 4 pinten per maand voor je hobby!
                            In de pre-digitale tijd hoorde je trouwens niemand klagen over de maandelijkse prijs van filmrolletjes, ontwikkelen en afdrukken…

                            Comment


                            • #15
                              Het draait hem niet enkel om de prijs die je betaald voor software, maar ik stel mij vooral de vraag hoe gebruiksvriendelijk de software is en
                              hoeveel privacy je hebt over je beelden die je bewerkt met software.

                              Van Adobe weet je als die morgen in faling gaat of het www valt uit, dan is hun software waardeloos en ben je je investering in hun software kwijt.
                              Tevens weet je dat Adobe gebruik mag maken van alle beelden die je bewerkt met hun software.

                              Topaz software was ook even de verkeerde kant opgegaan. Bij hen kocht je een levenslange licentie, maar je computer moest verbonden zijn
                              met het www om het bewerkte beeld op te slaan (zie een andere topic op dit forum). Gelukkig kwam daar massaal protest op en kan je hun software
                              nu volledig offline gebruiken.

                              Gelukkig zijn er nog software fabrikanten die software verkopen met levenslange licentie en als gebruiker beslis je zelf als je gaat upgraden of niet.
                              Je kan dan makkelijk wachten tot een speciale actie waarbij je de upgrade goedkoop kan aanschaffen of je springt enkele versies over.

                              Terzijde, mijn boekhoudpakket die ik gebruik als zelfstandige is ruim 20j oud en nog nooit geupdate en dat werkt perfect.
                              Maar vanaf 2026 mag ik dat niet meer gebruiken van de overheid omdat alle boekhoudsoftware tegen dan online moet gecontroleerd
                              worden door de overheid 24op24u. 7op7. Ieder lettertje of cijfertje die je intikt in je boekhouding moeten zij kunnen zien en controleren.

                              Groetjes,
                              Dirk

                              Comment

                              Working...
                              X