Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Transparant met drie lagen tekst opslaan als PNG lukt me niet .......

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Transparant met drie lagen tekst opslaan als PNG lukt me niet .......

    Ik maak een nieuw transparant document aan in fotoshop met drie lijnen tekst.
    Om om te zetten naar PNG moet ik er één laag van maken, maar als ik dit doe is mijn transparant helemaal wit geworden.
    Wat doe ik hier verkeerd?
    Iemand die mij kan helpen?​


    Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

  • #2
    Lijkt me vreemd dat het met Photoshop niet zou kunnen. Ik heb het even snel met Affinity Photo 2 geprobeerd en een fluitje van een cent:
    1. Ik creëer een nieuw document met transparante background,
    2. Ik tik drie lijnen tekst, en check of die lijnen inderdaad op aparte lagen staan,
    3. Ik 'flatten' het document, de transparantie blijft behouden,
    4. Ik exporteer als een png en open daarna in Preview: transparantie is nog steeds behouden.

    Hoe het in PS moet, weet ik helaas niet (meer?)
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #3
      Niet 'flatten' gebruiken maar merge layers.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Moderator Note: Dubbele topic samengevoegd en overbodig geworden reacties verwijderd.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

        Comment


        • #5
          @ Les, klopt helemaal maar als ik er één laag van maakt krijg ik een witte achtergrond en kan die niet als PNG opslaan.
          Het is al heel lang geleden dat ik dergelijke bewerking heb gedaan.

          @ Lieven, inderdaad zo moet het.

          @ Beiden bedankt voor de tips.


          Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

          Comment


          • #6
            Wat dat betreft is er blijkbaar een verschil tussen PS en AP. Nu ga ik morgen wel eens proberen om exact hetzelfde te doen als in PS, namelijk 'merge layers' ipv 'flatten', gewoon om te zien of het bij AP een verschil maakt.

            EDIT: ik heb vanmorgen de proef herhaald, en AP maakt geen onderscheid tussen het 'Merge' en het 'Flatten' commando. De transparante achtergrond van elke laag blijft bij combineren altijd transparant. Exporteren als PNG is nodig om dit transparantie te bewaren.
            Last edited by LesC; 19 juli 2024, 10:28.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

            Comment


            • #7
              dit is hoe ik tewerk ga voor een transparante achtergrond met tekst te maken in ps

              ik open een nieuw document in PS met witte achtergrond
              ik maak de verschillende tekstlagen
              voeg deze tekstlagen samen
              vink de witte achtergrondlaag uit en sla op als png

              in de verkenner zie je een witte achtergrond, als je de tekst invoegt in een document is de weergave transparant
              D 7500 > 16/85 > 70/300>105
              https://www.behance.net/joscaeymae0afa
              Grt. Jos

              Comment


              • #8
                Je moet niet één laag maken. Gewoon met de lagen opslaan als PNG. Als je terugopen dit PNG met Photoshop, je krijg één laag totaal transparant.

                Comment


                • #9
                  Ik zal het nu eens proberen volledig uit te leggen wat mijn bedoelingen zijn:
                  Een transparante achtergrond maken.
                  Ik iel een handtekening hebben in het wit.
                  Daaronder een fijn wit lijntje.
                  Daaronder een witte balk met zwarte letters.
                  En dat is mij gelukt met een Nederlandstalige Photoshop CC.
                  Zoals Lieven in #3 uitlegt niet klikken op "Eén laag maken" anders kunt ge die NIET als PNG opslaan.
                  In plaats van "Eén laag maken" klikken op "verenigen; zichtbaar" klikken en je alles opslaan als PNG.

                  PS: Uitleg kan fouten bevatten.


                  Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                  Comment


                  • #10
                    Het probleem lijkt inderdaad opgelost.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Ik zal het nu eens proberen volledig uit te leggen wat mijn bedoelingen zijn:
                      Zoals Lieven in #3 uitlegt niet klikken op "Eén laag maken" anders kunt ge die NIET als PNG opslaan.
                      In plaats van "Eén laag maken" klikken op "verenigen; zichtbaar" klikken en je alles opslaan als PNG.
                      PS: Uitleg kan fouten bevatten.
                      Jawel. Je kan als PNG opslaan, maar "één laag maken" maakt de achtergrond wit. Het kan dus niet als transparant opslaan. Ik denk trouwens dat het probleem is.
                      Volgens mij, het best is niets doen. Gewoon met de lagen als PNG opslaan. De achtergrond blijft transparant.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                        Jawel. Je kan als PNG opslaan, maar "één laag maken" maakt de achtergrond wit. Het kan dus niet als transparant opslaan. Ik denk trouwens dat het probleem is.
                        Volgens mij, het best is niets doen. Gewoon met de lagen als PNG opslaan. De achtergrond blijft transparant.
                        Het probleem is al opgelost in #9.
                        Dank u om mee te denken.


                        Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                        Comment

                        Working...
                        X