Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canvasgrootte toepassen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canvasgrootte toepassen

    Mijn dochter heeft een prachtige foto gemaakt van een roofvogel maar hij vliegt bij manier van spreken tegen de uiterst rechtse kant van de foto . Ik zou nu canvasgrootte willen toepassen om een gedeelte aan de linkerkant van de foto weg te nemen en te plaatsen in de canvasgrootte die ik heb toegepast aan de rechterzijde om daar meer ruimte te maken zodat die vogel niet meer tegen de rand van de foto vliegt maar helaas ik weet niet meer juist hoe het werkt . Via canvasgrootte heb ik al ruimte vrij gemaakt maar voor de rest weet ik het niet meer .

  • #2
    De beste truuk (ik vermoed dat jij Photoshop gebruikt; ik doe dat in Affinity Photo) is de croptool te gebruiken. Zorg wel dat de tool op 'unconstrained' staat. Je creëert 'lege' ruimte die je daarna vakkundig probeert op te vullen (via sampling, of cloning).
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 17.6.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #3
      Zo juist de oplossing gevonden ; https://www.deeldenatuur.nl/canvas-u...n-in-photoshop

      Comment


      • #4
        Kan goed gaan of slecht.
        Het kan gebeuren dat bij vullen met inhoud,stukken van je foto gebruikt worden die zeer herkenbaar ,zijn bv een hek ,en niet passen of een deel van je onderwerp:bv de roofvogel.Om dit te voorkomen,maak je een tweede laag en met het gummetje verwijder je wat niet mag gebruikt worden.Moet niet op de pixel juist zijn zoals een selcie. Die delen worden dan transparant en worden niet gebruikt.
        Dan pas je vullen met inhoud toe op de tweede laag zoals beschreven.Als je dan de onderste laag activeert,komen deze delen terug.Dan één laag maken en het is gefixed.
        Ik gebruik wel een oudere versie van PS.Misschien dat in de nieuwere versies,met selecteren etc. het ook gaat.

        Beetje te snel in antwoorden.
        Geen juiste tip.
        Werkt goed bij correcties in een foto,maar niet bij canvasuitbreiding.
        Last edited by demuro; 5 april 2024, 10:40.

        Comment


        • #5
          Je zou de lege ruimte kunnen opvullen met de kloonstempel, willekeurig door elkaar stukjes invullen. Daarna in het filter Camera Raw ga je naar 'Vage Lens' > Toepassen, zodat enkel de vogel scherp blijft (je kan nog finetunen in dat gereedschap) en de achtergrond onscherp, zodat het klonen niet meer opvalt of zichtbaar is....

          Comment


          • #6
            Met de croptool uitvergroten en content aware inschakelen, gaat in 1 keer goed zijn vermoed ik

            Verstuurd vanaf mijn SM-S711B met Tapatalk

            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment

            Working...
            X