Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LR 5 (op schijf) werkt niet op mijn nieuwe MacBook Pro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LR 5 (op schijf) werkt niet op mijn nieuwe MacBook Pro

    Hallo,

    Ik heb me een nieuwe MacBook Pro 14 inch aangeschaft met OS 14.3.1 Sonoma erop ter vervanging van mijn 11 jaar oude MacBook Pro 13 inch.
    Ik heb steeds gewerkt met Lightroom 5, een schijfversie die ik indertijd gekocht heb en geïnstalleerd op mijn oude MacBook. Alles werkte nog steeds prima.
    Na de aankoop van mijn nieuwe MacBook heb ik hetzelfde schijfje geïnstalleerd en na het invoeren van het licensienummer kreeg ik bericht dat de installatie geslaagd was.
    Op het eerste zicht leek alles prima. Ik sloot een externe HDD met foto's aan en koos een map om te importeren en ik kreeg onmiddellijk alle foto's op het scherm van LR. Maar wanneer ik op importeren druk crasht het programma telkens. Gelijk hoeveel foto's ik kies om te importeren, 10 of 500, telkens crash.
    Ik heb dan geprobeerd om via de SD schijf rechtstreeks foto's te importeren. In het programma foto's van de Mac geen probleem. Maar bij importeren naar LR 5 opnieuw hetzelfde: ik zie alle foto's in het klein maar bij importeren crasht LR telkens. Ik krijg een crash rapport maar daar versta ik niets van. Van computers ken ik niet al teveel. Er staat iets van "PC register does not match crashing frame"??? Termination reason: Namespace SIGNAL code 6 Abort trap: 6 ???
    Weet iemand raad hoe dit op te lossen?

    Vriendelijk bedankt op voorhand,
    Raf.

  • #2
    Sorry, hoor, maar LR 6 heb ik al moeten opgeven voordat OSX (X staat voor 10) in Mac OS (hoger dan 10) veranderde. Ook Lightroom kan nu alleen nog via abo (en, bij mij dus: d'eruit).
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Bedankt voor de info Les. Is er een goed alternatief voor LR (zonder abonnement)?

      Comment


      • #4
        Probeer maar i.p.v. importeren te synchroniseren. Je klikt rechts op de map of op een map van hoger niveau en dan Synchroniseren. Je heb weinig kansen, maar je weet nooit.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
          Bedankt voor de info Les. Is er een goed alternatief voor LR (zonder abonnement)?
          Het hangt er allemaal vanaf waarvoor je Lightroom gebruikt. Bij mij was het RAW-ontwikkeling, en ik heb LR wat dat betreft vervangen door DxO PhotoLab van https://www.dxo.com/ .
          Als je Lightroom tevens als DAM gebruikt, dan ligt het antwoord wat moeilijker. Verschillende programma's proberen wel, maar halen het niet tegen Lightroom, tenzij je een zuivere DAM wilt (zonder fotobewerking). Daarvoor gebruik ik al een aantal jaren PhotoSupreme van https://www.idimager.com/ . De developer is bij BD geregistreerd.

          Ik schiet in jpg+RAW. De jpg's gaan in Photos dat eigenlijk voor mijn bescheiden gebruik voldoende heeft aan DAM mogelijkheden o.a. gezichtsherkenning, locatie... Ik geef dan ook nog wat keywords mee.
          De RAWs gaan in een yyyy/mm/dd (subject) folder op een externe HD. Die worden gebruikt voor post-processing, de jpg's enkel voor snelle consumptie en selectie.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
            Probeer maar i.p.v. importeren te synchroniseren. Je klikt rechts op de map of op een map van hoger niveau en dan Synchroniseren. Je heb weinig kansen, maar je weet nooit.
            Bedankt voor de tip. Synchroniseren staat nergens tussen. Ik heb alles doorzocht en met de rechter muisknop ook. Ik vind geen functie synchroniseren. Misschien is dit niet voorzien in deze versie van LR5.
            grts,
            Raf.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht

              Het hangt er allemaal vanaf waarvoor je Lightroom gebruikt. Bij mij was het RAW-ontwikkeling, en ik heb LR wat dat betreft vervangen door DxO PhotoLab van https://www.dxo.com/ .
              Als je Lightroom tevens als DAM gebruikt, dan ligt het antwoord wat moeilijker. Verschillende programma's proberen wel, maar halen het niet tegen Lightroom, tenzij je een zuivere DAM wilt (zonder fotobewerking). Daarvoor gebruik ik al een aantal jaren PhotoSupreme van https://www.idimager.com/ . De developer is bij BD geregistreerd.

              Ik schiet in jpg+RAW. De jpg's gaan in Photos dat eigenlijk voor mijn bescheiden gebruik voldoende heeft aan DAM mogelijkheden o.a. gezichtsherkenning, locatie... Ik geef dan ook nog wat keywords mee.
              De RAWs gaan in een yyyy/mm/dd (subject) folder op een externe HD. Die worden gebruikt voor post-processing, de jpg's enkel voor snelle consumptie en selectie.
              Bedankt Les,
              Ik gebruikte LR voor verschillende zaken: RAW ontwikkeling, fotobewerkingen en correcties, exporteren (grootte, kwaliteit, watermerk enz.) en klasseren. Dus als ik het goed begrijp is DxO PhotoLab daarvoor een alternatief maar niet zo compleet als LR en PS. PhotoLab7 Elite kost 229 Euro heb ik gezien, dus ook niet zo goedkoop.
              Misschien is het alternatief mijn oude laptop als tweede computer zo lang mogelijk houden omdat daar mijn verouderde LR5 nog perfect op werkt? En dus op de nieuwe geen fotobewerking doen (tenzij minimale bewerkingen op jpeg die in het programma Photos van Apple voorzien zijn).

              grts,
              Raf.

              Comment

              Working...
              X