Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW-foto's met smartphone

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW-foto's met smartphone

    Ik heb mij een smartphone aangeschaft, ja, mijn eerste!! Welke toep (of app in het Engels) gebruik je best om foto's in RAW te maken? Het gaat om android, dus geen appledinges. Ik heb al wat geprobeerd, en soms kun je het formaat kiezen, maar daar zit geen RAW bij. Ik dacht dat dat met het toestel te maken heeft, hardware dus, maar dat lijkt niet zo te zijn... of toch? Dus ligt het aan de software die je gebruikt, of vergis ik me hier. Ik geef heel nederig toe dat ik wat smartphones betreft echt nog een leek ben, ook al fotografeer ik al zes jaar met een fullframe 5D mkIV. Het is dus ook niet de bedoeling om van die smartphone mijn belangrijkste camera te maken, maar als ik er toch foto's mee kan maken, dan graag in RAW.
    Bij voorbaat dank voor alle tips

  • #2
    Tja, hier alleen maar 'appledinges', en Apple heeft HEIC/HEIF. Geen idee wat 'de tegenpartij' te bieden heeft. Beter? Geloof ik niet. Goedkoper: zeer zeker.

    (ik ben wel van de oude stempel en gebruik een telefoon hoofdzakelijk... om te telefoneren)
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Ik kan geen tips geven voor TS.
      Wel een vraagje voor LesC: soms transfereer ik foto's van iPhone naar PC. Maar dat HEIC formaat krijg ik niet geopend op de pc. Welk is een goede converter?

      Comment


      • #4
        Bedankt voor je info LesC en sorry voor mijn ironiserende stijl met de appledinges; helemaal geen negatieve bedoeling hoor. Met je laatste opmerking kan ik het alleen maar eens zijn: telefoons zijn er om te telefoneren! Maar dat er daar nu ook een camera aan zit, prikkelt wel mijn fotografie-instinct, snap je.

        Comment


        • #5
          Een smartphone is toch wel een start-up naar fotografie. Mijn echtgenote fotografeert nooit met een fototoestel, maar met haar iphone doet ze dat wel en ze heeft net haar eerste fotoboek gemaakt. En heeft de smaak te pakken.
          Eerlijk gezegd, wat uit de iphone komt zonder bewerking is eigenlijk toch wel heel knap. (Spelen met scherptediepte is er wel niet echt bij)

          Peter

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
            Ik kan geen tips geven voor TS.
            Wel een vraagje voor LesC: soms transfereer ik foto's van iPhone naar PC. Maar dat HEIC formaat krijg ik niet geopend op de pc. Welk is een goede converter?
            Voor mijn is het HEIC formaat echt gemaakt voor  Photos (wat vroeger iPhoto heette). Ik zou eens moeten nagaan of er nog andere programma's op mijn Mac staan (en die een Windows tegenhanger hebben) die het HEIC formaat aankunnen. DxO PhotoLab, wat bij mij Lightroom vervangen heeft, kan nog steeds geen HEIC bestanden behandelen.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht

              DxO PhotoLab, wat bij mij Lightroom vervangen heeft, kan nog steeds geen HEIC bestanden behandelen.
              Lightroom wel, soms is kiezen verliezen. :-)


              ...leeg...

              Comment


              • #8
                Nog programma's die het HEIC formaat kunnen lezen:
                - Affinity Photo (mijn vervanger voor Photoshop)
                - Luminar Neo
                - Topaz Photo AI
                - ON1 Photo RAW
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Ik gun de apple-adepten hun info en bespreking, maar ik heb nu eenmaal een android gekocht. Ik blijf zitten met mijn uitgangsvraag: Hoe kan ik daarmee foto's in RAW nemen, wellicht DNG-formaat?

                  Comment


                  • #10
                    Ik lees dat je reeds een toestel hebt aangeschaft.
                    Welk merk/type is het?

                    Of zo een toestel in staat is om een raw-output te geven hangt van de camera-app af die door de constructeur wordt meegeleverd.
                    Wellicht zijn er externe app's die dat ook kunnen.

                    Mijn GSM(smartphone) is ook aan vervanging toe en ik ben aan het uitkijken naar een toestel dat ook raw-output kan geven.
                    De GSM heb ik altijd mee maar mijn fototoestel niet en soms is dat toch een gemis om geen foto te kunnen nemen van goede kwaliteit.

                    Momenteel zijn er twee(drie) die op cameragebied goed scoren en ook raw output hebben.
                    De Samsung s24/s23 series en de Google Pixel 8.
                    Die laatste scoort het beste.
                    Het zijn wel high-end toestellen.

                    Ben er nog niet uit of ik het ga doen.
                    Eerst nog wat lezen daarover.
                    Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                    M.v.g. Marc

                    Comment


                    • #11
                      Misschien helpt dit artikel https://www.androidcentral.com/how-s...-android-phone
                      ...leeg...

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb een motorola moto G54 5G gekocht. Dit is een eerder goedkoop, middelmatig toestel (180 euro mediamarkt). Ik heb het niet gekocht om te fotograferen, maar wel omdat ik te vaak in een situatie ben waarin een smartphone ongeveer een noodzaak is of toch heel handig. Op de eerste plaats is het voor mij een telefoon, die mijn nokiaatje (GSM) vervangt. Maar aangezien er een camera op zit, wil ik graag weten of die ook in RAW kan fotograferen. Ik vind het vreemd dat ik daar zo weinig over terugvind en dat niemand me blijkbaar met zekerheid kan zeggen of het hier een hardwarekwestie is of een softwarekwestie. De vraag is dus ofwel: Bepaalt de hardware, het toestel dus, of RAW mogelijk is of niet? Ofwel: hangt het gewoon van het soort app af en welke kun je dan wel gebruiken?

                        Comment


                        • #13
                          Oh bedankt, Lieven. Ik heb mijn vorig bericht in twee keer geschreven en je link niet gezien. Ziet er zeer goed artikel uit. Gaat dus blijkbaar toch om software. Ik ga dat nu eerst eens uitvlooien. Nog eens bedankt!

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                            Ik kan geen tips geven voor TS.
                            Wel een vraagje voor LesC: soms transfereer ik foto's van iPhone naar PC. Maar dat HEIC formaat krijg ik niet geopend op de pc. Welk is een goede converter?
                            Dat zal wel ergens aan je instellingen liggen want ik open al mijn foto's op de Windows pc met Photoshop of een van mijn andere programma's.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Als je met de G54 5G in RAW wil fotograferen selecteer je DNG. DNG is het standaard RAW formaat

                              HEIF wordt al een paar jaar gebruikt door een aantal camera fabrikanten, HEIC is de apple versie. Kort door de bocht kun je deze formaten beschouwen als een 10bit Jpeg.

                              Comment

                              Working...
                              X