Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop mac book pro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop mac book pro

    ik wil een nieuwe mac book pro aanschaffen. ik fotografeer met een nikon Z9 (altijd raw, dus vrij grote bestanden) ik zie dat er verschillende types zijn: MacBook Pro met M3, M3 Pro en M3 Max

    welke zou geschikt zijn voor mij ivm minimum werkgeheugen en opslag enz...?

    bedankt voor info!


  • #2
    Ter vergelijking: heb vorig jaar mijn 27" iMac vervangen door een MacBook Air M1 met 8Gb intern geheugen en minimum opslag (voor op reis) en door een Macstudio met M1 Max processor, 32 Gb intern geheugen en 512 Gb opslag voor thuis. De MacBook Air doet over het ontruisen van een Z9 full frame raw foto met DXO Pure Raw 14 seconden terwijl mijn oude iMac met veel meer intern geheugen ed er 7 minuten over doet. De Macstudio doet er dan nog eens de helft af. Maar dat is maar 7 seconden. Dus niet de moeite zolang het over een paar foto's tegelijk gaat. In normaal werken met LR is er zo goed als geen verschil, zolang je er geen chronometer bij houdt. Mijn conclusie: een MacBook Pro met gewone M3 is al razendsnel voor fotobewerking.
    Wat betreft opslag: ik geef geen geld aan veel te duur interne opslag en neem het minimum en werk op een SSD in een NAS over 10 Gbit. Externe SSD aan USB werkt ook goed en neem ik mee op reis.

    Comment

    Working...
    X