Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe pc voor Lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe pc voor Lightroom

    Sinds de komst van mijn nieuwe systeemcamera heb ik ondervonden dat mijn huidige pc enorm mag werken als ik fotobewerking doe (Intel Xeon E3, 16GB DDR3, ...)
    Ik overweeg sterk om een nieuw systeem samen te stellen waarvan de zwaarste taken Photoshop en Lightroom zijn
    Mijn onderstaande keuze is helemaal geen high-end, maar ik hoop dat het wel de basis is tot wat beter. De grafische kaart zou ik later bijplaatsen.

    -





    Wat zijn jullie bedenkingen?
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

  • #2
    Kijk eens na of je moederbord het beste presteert met 2 ram sticks of met 4. Er staat in de manual iets dat het beter is als je de dual-channel mode gebruikt maar het is me van een korte kijk in die manual niet duidelijk of je dan 2 of 4 sticks moet steken. Voor mijn moederbord staat het er expliciet dat alle slots vullen beter is (maar het is geen Ryzen of Gigabyte).

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
      Sinds de komst van mijn nieuwe systeemcamera heb ik ondervonden dat mijn huidige pc enorm mag werken als ik fotobewerking doe (Intel Xeon E3, 16GB DDR3, ...)
      Ik overweeg sterk om een nieuw systeem samen te stellen waarvan de zwaarste taken Photoshop en Lightroom zijn
      Mijn onderstaande keuze is helemaal geen high-end, maar ik hoop dat het wel de basis is tot wat beter. De grafische kaart zou ik later bijplaatsen. Wat zijn jullie bedenkingen?
      In vergelijking met mijn 6 jaar oude build (i5 8600, 48GB DDR4 RAM, tweedehands GTX 1650 Super 4GB=geluidloos, Samsung NVMe M.2 TLC SSD 980 1TB, HD Barracuda PRO 8TB, Pure Power 10 400W =silver) die nog best meekan:

      De CPU is eens zo snel
      32 GB is genoeg op dit moment, neem 2 latjes zoals gepland dan kan je er nog 2 bijsteken (vooral PS vreet geheugen)
      Neem direct een (niet te dure, er zijn er veel tweedehands van gamers) grafische kaart, alle software gebruikt nu AI en dat draait voornamelijk op een GPU processor
      En een snelle SSD uiteraard

      Op dit moment een basic systeem (zoals het mijne toen) maar waarom zou je veel geld geven "op de groei" ?

      PS: en neem een zo groot mogelijke kast, die blijft frisser en je kan met minder luidruchtige ventilatoren koelen (besteed daar de nodige aandacht aan zodat alles binnen idealiter onder 30° blijft)
      Bij mij steken er in totaal 3 HD's en 2 SSD's in (plus 2 externe HD's voor backup).
      Last edited by palombian; 6 januari 2024, 11:17.

      Comment


      • #4
        Je moet geen zware GPU nemen, maar eentje van de middenklasse - daar kom je al vrij ver mee. 32GB is nodig/nuttig.
        Ikzelf gebruik 2 ssd's (nvme is aangewezen - en bezuinig daar niet op - beter met tlc dan qlc of plc, die laatste 2 zetten iets meer bits per cel en dat heeft impact op de levensduur) - zet koelvinnen op die nvme's.
        Zelf zou ik wel een iets betere voeding nemen, eentje met gold efficiëntie, je verdient dat terug (zelf slaag ik er nog altijd in om in normaal gebruik beneden de 100W te blijven - en bij het rekenwerk tot 160W te geraken, daar zit verbruik van netwerkswitch, KVM en 27" scherm mee in!).

        Comment


        • #5
          Koop gelijk welke moderne PC en die zal Lightroom en zwaarder wel draaien.
          Veel geld moet je daaraan niet besteden, tenzij.............................nog zwaardere programma's draait.
          Een Intel i5 CPU en 16/32 GB geheugen plus een beetje van een grafische kaart en dat zal lopen als en Zwitsers horlogeken.
          Deze bijvoorbeeld [KLIK]
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Koop gelijk welke moderne PC en die zal Lightroom en zwaarder wel draaien.
            Veel geld moet je daaraan niet besteden, tenzij.............................nog zwaardere programma's draait.
            Een Intel i5 CPU en 16/32 GB geheugen plus een beetje van een grafische kaart en dat zal lopen als en Zwitsers horlogeken.
            Deze bijvoorbeeld [KLIK]
            Nu we hier toch over bezig zijn, sinds Windows 11 is LR veel trager geworden in het opstarten. Dat ligt blijkbaar aan het verzamelen van alle gegevens over de locatie van de bestanden (links in beeld).
            Eens dat gebeurd is de snelheid als vroeger zeer goed (met dank aan de previews op een snelle SSD).
            Ik heb al wat gespeeld met al of niet indexeren van de schijven, maar ik heb geen idee waar het aan ligt.
            Misschien gewoon dat de 8TB schijf te vol is.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

              Nu we hier toch over bezig zijn, sinds Windows 11 is LR veel trager geworden in het opstarten. Dat ligt blijkbaar aan het verzamelen van alle gegevens over de locatie van de bestanden (links in beeld).
              Eens dat gebeurd is de snelheid als vroeger zeer goed (met dank aan de previews op een snelle SSD).
              Ik heb al wat gespeeld met al of niet indexeren van de schijven, maar ik heb geen idee waar het aan ligt.
              Misschien gewoon dat de 8TB schijf te vol is.
              Jan, ik heb hier een PC met een i9, 64 GB dual geheugen, en een SSD van 1TB op mijn moederbord en LR opent niet sneller dan een i5 hoor.
              Uiteraard werkt alles veel sneller.

              Als TS een Pc wilt om er LR op te draaien dan is een moderne Pc, van pakweg € 500 meer dan voldoende.
              Maar als je bewegende belden werkt dat is die van mij veel beter maar kost dan ook meer dan € 3500, tja ik wilde die zo.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                voor de basis functie's zal een recente PC wel voldoen (i5 of hoger). Indien je gebruik wil maken van de AI functies, zoals bvb AI-ruisreductie, verandert het plaatje,
                en is vooral de video kaart de bepalende factor. In dit geval is het beter uitkijken naar een geschikte video kaart.

                Comment


                • #9
                  Uiteindelijk is een PC steeds te licht. Je koop vandaag een ultra, super en terzelfdertijde zijn ontwikkelaars bezig het onderste uit de kan te halen.
                  Dit gezegd zijnde. PS en LR lijken zwaar, maar indien je gaat opteren voor Topaz om met AI ruis weg te nemen of te verscherpen zal je merken dat die superbelastend zijn. En naar de toekomst toe zal ook PS en LR vlot gebruik willen maken van AI. En AI is niet meer en niet rekenwerk, gigantisch rekenwerk. Dit zegt voldoende van wat onze toestellen tussen hier een 6 maanden nog waard zijn qua rekensnelheid.

                  Je moet ook eens kijken waarvoor je LR gaat gebruiken. Bij mij zit ik nog op de oude LR en alle nieuwe snufjes zoals plaatsing op geografische kaart en het bijhouden vaan aanpassingen en plaatsen van tags en fotobeheer laat ik liever over aan een ander programma. Waarom ? eenvoudig, de dag dat ik LR niet meer kan gebruiken om welke reden dan ook, ik geen dataverlies heb voor wat collectiebeheer betreft. En indien ik foto's zoek om te tonen, ... heb ik helemaal LR en PS niet nodig. Dat zijn 2 instrumenten om je foto's te behandelen en in feite niet om beheer van foto's te doen. Dit laatste is gevaarlijk want onbewust wordt je voor alles afhankelijk van PS en/of LR

                  Misschien ook even kijken naar je fotografische verwachtingen. Ga je upgraden naar zwaardere camera's, waarmee ik bedoel naar camera's die grotere resolutie halen ? Want hoe groter je foto, hoe trager LR en/of PS. En dit is bepaald door cpu-kracht en vooral veel geheugen en snelle HD voor de tijdelijke bewerkingsbestanden.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    Uiteindelijk is een PC steeds te licht. Je koop vandaag een ultra, super en terzelfdertijde zijn ontwikkelaars bezig het onderste uit de kan te halen.
                    Dit gezegd zijnde. PS en LR lijken zwaar, maar indien je gaat opteren voor Topaz om met AI ruis weg te nemen of te verscherpen zal je merken dat die superbelastend zijn. En naar de toekomst toe zal ook PS en LR vlot gebruik willen maken van AI. En AI is niet meer en niet rekenwerk, gigantisch rekenwerk. Dit zegt voldoende van wat onze toestellen tussen hier een 6 maanden nog waard zijn qua rekensnelheid.

                    Je moet ook eens kijken waarvoor je LR gaat gebruiken. Bij mij zit ik nog op de oude LR en alle nieuwe snufjes zoals plaatsing op geografische kaart en het bijhouden vaan aanpassingen en plaatsen van tags en fotobeheer laat ik liever over aan een ander programma. Waarom ? eenvoudig, de dag dat ik LR niet meer kan gebruiken om welke reden dan ook, ik geen dataverlies heb voor wat collectiebeheer betreft. En indien ik foto's zoek om te tonen, ... heb ik helemaal LR en PS niet nodig. Dat zijn 2 instrumenten om je foto's te behandelen en in feite niet om beheer van foto's te doen. Dit laatste is gevaarlijk want onbewust wordt je voor alles afhankelijk van PS en/of LR

                    Misschien ook even kijken naar je fotografische verwachtingen. Ga je upgraden naar zwaardere camera's, waarmee ik bedoel naar camera's die grotere resolutie halen ? Want hoe groter je foto, hoe trager LR en/of PS. En dit is bepaald door cpu-kracht en vooral veel geheugen en snelle HD voor de tijdelijke bewerkingsbestanden.
                    Zoals hier al bevestigd heb je geen topklasse grafische kaart nodig voor AI beeldbewerking (hier Topaz en de laatste versie van PS). Tenzij je er elke dag honderden gaat doordraaien, voor mij is dat enkel afwerking.
                    En de CRAW's van mijn 45 mpx R5 nemen minder plaats dan RAW's van vroegere 24 mpx bodies.

                    Comment


                    • #11
                      LR/PS bevatten heel wat AI toepassingen en het is nu juist de video kaart welke gebruikt wordt ter ondersteuning van het rekenwerk. Voor generatieve AI maakt men gebruik van de Adobe servers.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door pevece Bekijk bericht
                        LR/PS bevatten heel wat AI toepassingen en het is nu juist de video kaart welke gebruikt wordt ter ondersteuning van het rekenwerk. Voor generatieve AI maakt men gebruik van de Adobe servers.
                        Ik dacht dat het verwerken van AI zowel de CPU als de graka (grafische kaart) het werk verdeelden.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Als je bijvoorbeeld in LR Ai-ruisonderdrukking start en je start ook taakbeheer in windows (ctr-alt-del ->taakbeheer: toont alle actieve processen en per process de belasting van de processor, disk, netwerk, GPU ...) Dan zal je zien dat de processor zo goed als niet belast wordt (minder dan 5%) terwijl de GPU (graphic processor unit op de video kaart) zeer zwaar belast wordt, 80 a 90% tot zelfs 100% tijdens uitvoering van ruisonderdrukking.

                          Comment

                          Working...
                          X