Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Workflow met nieuwe Nikon NX Pro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Workflow met nieuwe Nikon NX Pro

    Met vorige versies kon je vanuit NX Pro , naar photoshop , de afgewerkte foto kon je via "opslaan als" terug zetten, op de schijf en in een folder die bij de RAW map hoort van de originele foto.
    De nieuwe NX Pro zet de te bewerken foto eerst ergens op een "werkschijf " (map voor geconverteerd bestand) die je in de opties moet aanduiden, daarna een vervelende popup die vraagt in welke conversie de foto moet gezet worden voor photoschop.
    Na bewerking komt de foto terug naar de "werkschijf " en niet naar de folder waar je de raw foto hebt gehaald.
    Je bent dus verplicht om op de werkschijf ook een folder aan te maken waar de afgewerkte foto's in staan , nadien kan je het ganse pakket verplaatsen naar de folder waar de originelen ook staan.
    De Workflow was vroeger wel een stuk sneller naar mijn gevoel

    Iemand een idee hoe die vervelende popup uit te schakelen ,in welke conversie de foto moet gezet worden (staat toch altijd in de originele "RAw" formaat)
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Bedoel je studio NX ?
    Is NX pro nieuw?

    Johan

    Comment


    • #3
      Ik ben een 6 tal maanden uit circulatie geweest, de nieuwe NX studio van Nikon geïnstalleerd, er is inderdaad nogal wat veranderd aan de workflow
      Ik dacht dat de vorige versie NX Pro was , maar ben er niet zeker van, kan het niet meer terugvinden
      De Versie die ik nu heb is NX studio ver. 1.5.0 64bit
      Last edited by Beertje2; 29 december 2023, 21:20.
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

      Comment


      • #4
        De vorige versie was Capture NXD.

        Ik vind Studio NX wel goed en gratis.

        Je kan in de rechtse bovenhoek (app's) klikken om rechtstreeks naar een ander programma te gaan.

        Johan

        Comment


        • #5
          Ik vind de Nikon software ook wel goed , ik werk er al heel lang met voldoening mee.
          Vooral de mappenstructuur analoog met Windows vind ik handig. Die vervelende popup waarbij NX telkens vraagt in welke conversie de foto moet gezet worden zou ik wel graag onzichtbaar gemaakt krijgen (hoop dat het ergens uitschakelbaar is in de opties)
          En het feit dat de foto's eerst in een andere werkfolder terecht komen, ik denk dat we daar mee zullen moeten leren leven.
          Men probeert er telkens meer functionaliteit in te steken, daardoor complexer , terwijl ik NX enkel gebruik voor het catalogeren, bewerken doe ik volledig in photoshop.
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

          Comment


          • #6
            Ik probeer mijn NEF workflow in Studio NX te doen . Al de rest in PS.
            Ik vind dat , als uw camera goed is ingesteld , het resultaat van studio NX beter dan camera raw van adobe.
            Mijn gevoel hé !

            Johan

            Comment


            • #7
              Johan,
              Ja conversie van RAW naar Jpg met NX is zeker niet slecht, zelfs beter dan Photoshop, maar ik wil toch iets meer bewerken
              Krijg je ook die pop-up waarbij men vraagt welke conversie je in Photoshop wenst te bewerken als je vanuit NX de foto in Photoshop wilt bewerken?
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

              Comment


              • #8
                Ik weet niet wat je bedoeld , dus waarschijnlijk niet hé

                ik gebruik de conversie van NX en die kan ik instellen zoals ik wil. Naar welke map , in welke grootte of in welke extensie .
                Eenmaal dit ingesteld is blijft dit voor elke foto hetzelfde.

                Johan.

                Comment


                • #9
                  Ja, de conversie dat kan ik ook via een popup venster die verschijnt bij elke foto
                  De map kan je instellen in Opties, maar vorige versies werd de foto niet gekopieerd naar naar een andere map, rechtstreeks naar photoshop en na bewerking kon hij rechtstreeks terug naar de originele map
                  Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                  Comment


                  • #10
                    Dat zou kunnen , maar daar heb ik geen oplossing voor. Mijn workflow is anders. Telkens als ik een foto bewerkt heb komt hij in de map te staan van bewerkte foto's .
                    Vandaar ga ik naar PS.

                    Johan

                    Comment

                    Working...
                    X