Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geheugenvragen (zowel RAM als opslag, nieuwe M3 iMac)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Geheugenvragen (zowel RAM als opslag, nieuwe M3 iMac)

Ik ga mijn oude iMac vervangen door de iMac 24-inch M3. De meest gebruikte programma's zijn LR cc, PS 2024 met Topaz Labs en Nik Collection.

Als RAM geheugen wordt 16 GB aanbevolen, maar dit model is ook verkrijgbaar met 24 GB.
    Is het de overweging waard om naar 24 GB te gaan of is dit overbodig?

Wat is jullie aanbeveling i.v.m. de harde schijf? Mijn huidige HD is er een van 1TB en dit was steeds voldoende.
    Ik lees echter ook dat er mensen zijn die de SSD van hun computer beperken tot 512 GB en hun foto's bewerken vanuit een aangesloten SSD, biedt dit voordelen?
    Het is wel zo dat ik geen laptop heb, dus mijn fotobestanden hoeven niet beschikbaar te zijn voor een andere apparaat.

Alvast bedankt voor de reacties.
    http://www.paulvanrooy.be

Ik heb de iMac M1 16 gb met 1tb sdd...en dat is meer dan voldoende en snel genoeg voor de door U aangehaalde programma's...natuurlijk zal de M3 nog een pak sneller zijn...mijn fotos kopieer ik elke maand naar een externe had...
    nikon coolpix s9100

Comment

Zou ik toch zeker doen die 24GB Ram geheugen, en die 1TB is prima hoor.

Groeten,
      Raf
      Instagram

Comment

Ik kon (op Windows weliswaar) met 16GB Topaz niet openen vanuit LR zonder dat het regelmatig crashte.
        24GB is dus zeker niet overdreven.

Comment

Ik heb de M1 24in iMac (2021) zoals in m'n signature ('uitgemaxt'). Omdat je, geloof ik, achteraf geen RAM kunt bijsteken zoals bij de vroegere modellen, raad ik ook aan om 'uit te maxxen'. Mijn RAW-bestanden bewaar ik eveneens op een (oudere) externe HD, maar de verwerkingssnelheid van de M1, en de M3 zal nog stukken sneller zijn, compenseert dat vlotjes.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Niet alleen de RAM maar ook de SSD is niet vervangbaar (u kan wel beginnen met uitbreiden via USB3/Thunderbolt, maar goed wat is dan de zin van een toestel als je er dat toestel gaat degraderen tot een mislukte kerstboom... Alles geïntegreerd/vastgesoldeerd op het moederbord - dat vind ik heel spijtig.

Comment

Moderator Note: Omdat deze vraag toch specifiek over de nieuwe M3 iMacs gaat, heb ik de titel een beetje 'uitgebreid', om later makkelijker te kunnen terugvinden.

BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
              X