Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verantwoord nuttig gebruik van Generative Fill In Photoshop (volgens mij)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verantwoord nuttig gebruik van Generative Fill In Photoshop (volgens mij)

    Ik heb dit bericht in de videohoek geplaatst omdat er een kort filmpje bij hoort.
    Frans maakte de terechte opmerking dat het eigenlijk hier thuishoort.
    Dus:
    Verantwoord nuttig gebruik van Generative Fill In Photoshop (volgens mij)

    23 september 2023, 17:05
    Er kan en wordt veel geschreven over AI.
    Iedereen mag daar zijn eigen opinie over hebben, maar het in elkaar knutselen van hele "foto's" vind in niet zo leuk.
    Fotografie is sterk geëvolueerd sinds het vervangen van een filmrolletje door een digitaal kaartje, maar foto's creëren uit het niets gaat voor mij toch te ver.
    De basis en start van mijn hobby is nog altijd mijn camera en ik wil dat zo houden.
    In het filmpje verwijder ik met Generative Fill enkele verslenste hibiscusrozen. De invulling gebeurt me artificiële intelligentie beter dan op andere manieren die ik toch (uit gewoonte ) eerst geprobeerd heb.


  • #2
    Fotomanipulatie is zo oud als de fotografie zelf. Een 5-tal jaar terug was er een tentoonstelling met foto's gemaakt tijdens WOI in het fotomuseum van Antwerpen. Een aantal van die foto's waren toen ook al ferm gemanipuleerd. Het verschil is dat het nu veel gemakkelijker is geworden en veel meer kan, het grenst aan het ongelooflijke. Bijvoorbeeld een propaganda film van de republikeinen (US) toont dat Chinese soldaten Taipei (Taiwan ) binnenvallen, volledig AI gemaakt. Onlangs in Spanje, jonge tieners ontdoen in foto's met, AI-app, meisjes van hun kleren om hen daarna af te persen. Je kunt nu foto's maken startend van een leegblad. Heb dit gedaan met DALL-E (Bing Image creator) en volgende Input " Foto van Afghaanse vrouw met kind in de stijl van Steve McCurry". En je krijgt zo maar 4 foto's en die zijn uniek en helemaal van u.
    Generatieve AI is op zich niet het probleem, de wijze hoe en waarvoor men het gebruikt kan dat wel zijn, een groot probleem zelfs.
    Deze door AI gegenereerde ‘foto’ won een grote wedstrijd - KIJK Magazine
    Last edited by pevece; 26 september 2023, 09:11.

    Comment


    • #3
      Ik zie gewoon met pijn in het hart hoe ai op zovele gebieden de werell overspoelt in een steeds maar sneller ritme !
      Voor wat fotografie betreft doodt het in grote mate het gevoel !
      Om maar een paar voorbeelden te noemen:
      - wat zou je bv nog dure lenzen kopen omwille van de boterzachte bokeh ? je laat de bokeh gewoon maken hé !
      - naar de Hoge Veluwe voor burlende herten ? burlende herten op de maan is toch veel straffer !
      Ik speel niet mee, ik fotografeer nog om eerst en vooral te genieten en niet om de wereld te verbazen ... !


      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

      Comment

      Working...
      X