Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van kleur naar zwart/wit , grayscale of desaturate

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • van kleur naar zwart/wit , grayscale of desaturate

    hoi,
    ik zou graag enkele van mijn kleurfoto's willen laten afdrukken in zwart/wit. Welke bewerkings is daar het best geschikt voor. Grayscale, desaturate of een ander?
    Alvast bedankt!
    groetjes,
    Kristien
    Olympus E500
    take the time it takes so it takes less time...
    www.pnh.be

  • #2
    Hallo Kristien,

    Zeker niet met desaturate (zie http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=2652&SearchTerms=verzadiging,zw art,wit waarom deze de slechtste optie is).

    Omzetten naar grayscale is in elk geval beter. Maar nog beter is het om een wat ingewikkelder procedure uit te voeren, waarbij je de foto in PS eerst omzet naar Lab-colors en vervolgens het zwartwit-kanaal gebruikt voor verdere bewerking of met behulp van de kanaalmixer een specifieke verhouding naar zwartwit converteert.

    Als je dit te ingewikkeld vindt, kun je ook de actions gebruiken die ik in dit forum enkele weken geleden heb gepost. Deze zijn rechtstreeks te gebruiken onder versie 6 (NL) en in het topic vind je tevens aanwijzigingen voor andere versies van PS.

    Maar gebruik liever grayscale ipv desaturate. Maar afhankelijk van de foto's zal één van de actions waarschijnlijk een beter resultaat moeten opleveren.

    Erik

    Comment


    • #3
      Originally posted by Erik Mansvelders
      Hallo Kristien,

      Zeker niet met desaturate (zie http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=2652&SearchTerms=verzadiging,zw art,wit waarom deze de slechtste optie is).

      Omzetten naar grayscale is in elk geval beter. Maar nog beter is het om een wat ingewikkelder procedure uit te voeren, waarbij je de foto in PS eerst omzet naar Lab-colors en vervolgens het zwartwit-kanaal gebruikt voor verdere bewerking of met behulp van de kanaalmixer een specifieke verhouding naar zwartwit converteert.

      Als je dit te ingewikkeld vindt, kun je ook de actions gebruiken die ik in dit forum enkele weken geleden heb gepost. Deze zijn rechtstreeks te gebruiken onder versie 6 (NL) en in het topic vind je tevens aanwijzigingen voor andere versies van PS.

      Maar gebruik liever grayscale ipv desaturate. Maar afhankelijk van de foto's zal één van de actions waarschijnlijk een beter resultaat moeten opleveren.

      Erik


      Bedankt Erik voor jouw wijze raad. Ik heb er dan ook maar jouw boek bijgenomen en het hoofdstuk gevonden... Nen mens heeft soms de oplossing voor zijn probleem recht voor z'n neus liggen ! Ik ben nog maar aan blz 194 aanbeland, vandaar...
      Ik ga het zodadelijk een uitproberen!
      Bedankt !
      Kristien
      Olympus E500
      take the time it takes so it takes less time...
      www.pnh.be

      Comment


      • #4
        Ah kijk, als je mijn boek hebt kan ik een heeeeel lang verhaal hier althans kort maken:

        pag 361 t/m 384

        ... en je kunt alle soorten zw-conversie aan

        Erik

        Comment


        • #5
          Originally posted by Erik Mansvelders
          Ah kijk, als je mijn boek hebt kan ik een heeeeel lang verhaal hier althans kort maken:

          pag 361 t/m 384

          ... en je kunt alle soorten zw-conversie aan

          Erik
          Bedankt erik, het gaat prima nu!!
          Reuze goed boek trouwens! Ook ik wacht nu al in spanning af voor het vervolg!
          groetjes,
          Kristien
          Olympus E500
          take the time it takes so it takes less time...
          www.pnh.be

          Comment


          • #6
            Boek???? Welk boek????
            Hoe kunnen we dat boek verkrijgen???

            Lijkt me 'interesting'

            Sam greetzzzzzzz U
            -------------------------------------------
            Never apologize for showing feeling.
            When you do so, you apologize for the truth.
            -------------------------------------------
            Canon Stuff

            Comment


            • #7
              Originally posted by Sammeke
              Boek???? Welk boek????
              Hoe kunnen we dat boek verkrijgen???

              Lijkt me 'interesting'


              Hoi Sammeke,
              dat is het zeker! Het is te koop in de Standaard boekhandel en de Carrefour en waarschijnlijk ook nog in een hele rits andere boekenwinkels, maar van deze ben in zeker...

              Het heet "Digitale fotografie", geschreven door Eric Mansvelders (ook op dit forum dus)en draagd het isbn nr 90 395 1983 8.
              Zowat iedereen hier heeft dit boek ondertussen! Geeft mooi de uitleg over je camera zelf met al zijn mogelijkheden, technische aspecten zoals 'sluitertijd, diafragma,...' En heeft nog een gedeelte over beeldbewerking.

              groetjes,
              Kristien
              Olympus E500
              take the time it takes so it takes less time...
              www.pnh.be

              Comment


              • #8
                Originally posted by k10
                Originally posted by Sammeke
                Boek???? Welk boek????
                Hoe kunnen we dat boek verkrijgen???

                Lijkt me 'interesting'


                Hoi Sammeke,
                dat is het zeker! Het is te koop in de Standaard boekhandel en de Carrefour en waarschijnlijk ook nog in een hele rits andere boekenwinkels, maar van deze ben in zeker...

                Het heet "Digitale fotografie", geschreven door Eric Mansvelders (ook op dit forum dus)en draagd het isbn nr 90 395 1983 8.
                Zowat iedereen hier heeft dit boek ondertussen! Geeft mooi de uitleg over je camera zelf met al zijn mogelijkheden, technische aspecten zoals 'sluitertijd, diafragma,...' En heeft nog een gedeelte over beeldbewerking.

                groetjes,
                Kristien

                Thanx!! Boekie ga ik ook aanschaffen sie; kan toch niet onderdoen hé
                Sam greetzzzzzzz U
                -------------------------------------------
                Never apologize for showing feeling.
                When you do so, you apologize for the truth.
                -------------------------------------------
                Canon Stuff

                Comment


                • #9

                  Thanx!! Boekie ga ik ook aanschaffen sie; kan toch niet onderdoen hé
                  Veel lees en doe-plezier.Wat je moet een hele rits oefeningen zelf doen... Al doende leert me!
                  groetjes,
                  Kristien
                  Olympus E500
                  take the time it takes so it takes less time...
                  www.pnh.be

                  Comment

                  Working...
                  X