Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verscherpen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• verscherpen

Hallo,

Wel ik zie hier vaak foto's die scherper gesteld worden.
    Hoe gebeurt dat juist? Is dat gewoon in photoshop - filters- verscherpen?
    Want bij mij geeft dat toch niet altijd een deftig resultaat... of mis ik de subtiele trukjes?

thx

Re: verscherpen

Wat doe je dan juist?
    En wat is er verkeerd aan het resultaat?
    Jo(han)
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Wel ik ga gewoon in photoshop naar filters en kies daar verscherpen...
      Maar ik krijg dan vaak ongewenste gekleurde puntjes op mijn foto's wss ligt dat ookwel voor een deel aan de lens... meestal met macro met hoya voorzetlenzen die mss niet van de beste kwaliteit zijn.
      Maar gewoon voor andere foto's zou ik graag weten hoe jullie dat doen en als het dan nog niet goed is ligt het aan mij of de lens of wat dan ook...

Is er nog een andere beter manier om te verscherpen ja dan nee eigenlijk...??

Comment

Een van de meest gebruikte manieren van verscherpen is door het Unsharp Mask tool. Daarmee heb je veel meer controle over het verscherpen.

Hier kan je alvast een goede uitleg vinden over wat USM eigenlijk doet.

Er zijn eigenlijk nog heel veel manieren die beter zijn om te verscherpen, het is best dat je eens op google zoekt daarvoor.

Comment

Denk dat de meesten niet verscherpen kiezen maar unsharp mask...

Een hele eenvoudige (en doeltreffende) manier van verscherpen vind ik via het laden van een script.
          Hier kun je een bestandje (script) laden van m'n website. Dit bestandje sla je op een gemakkelijke plek op op je harde schijf. Nu kies je in PS File --- Scripts --- Browse. en laad het script wat je opgeslagen hebt.
          Je kan een waarde van 1-10 kiezen. (vaak gebruik ik 4-6) en de rest gebeurt vanzelf. Het grote voordeel is dat er oa alleen verscherpt wordt waar nodig.
          Als laatste kun je evt. nog in je History-pallet de laatste actie verwijderen en in de 2 bovenste lagen de opacitysliders hoger of lager zetten.
          Hopelijk heb je er wat aan...
          groetjes Edwin
          Mijn Foto's

Comment

oke bedankt voor de reacties, ik zal het eens proberen

Comment

Indien je foto's in RAW kan trekken, maak je het jezelf gemakkelijk om foto's scherper te maken en aan te passen.
              Er bestaan tal van (gratis) programma's om foto's met het RAW-formaat te bewerken. Ikzelf gebruik Capture One. In drie stappen pas ik witbalans, exposure levels en focus aan. Echt zeer eenvoudig.
              300D

Comment

Working...
              X