Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's worden door croppen aut. kleiner.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's worden door croppen aut. kleiner.

Als ik foto's bewerk ( zelfs 1 mm afsnij ) wordt automatisch de afbeeldingsgrootte van 3008x2000 pixels ( 17,2M ) verkleind naar 900x600 pixels ( 1,54M ).
    Het enige dat ik te horen krijg is dat dat in het programma zelf zit ( dus Adobe Photoshop ).
    Maar dat moet toch op de 'e'en of andere manier uit te schakelen zijn.?..
    Weet iemand hoe ik kan zorgen dat ik mijn 3008x2000 kan behouden.?..
    Mijn werkwijze voor bewerken van foto's:
    JPG foto wordt eerst opgeslagen als een Photoshop PSD ( wordt dan 17Mb ).
    Vervolgens wordt vanuit deze foto 'e'en of andere bewerking gedaan.
    Na de bewerking wil ik terug naar een JPG foto.

Is dit een goede werkwijze.?.. enne, wie kan op mijn eerste vraag uitleggen hoe ik het aut. verkleinen kan tegengaan.?..

Groetjes Daniell

Re: Foto's worden door croppen aut. kleiner.

Vermoedelijk werk je met de crop tool.
    Daar kun je op instellen op hoeveel px of cm je je crop wilt brengen.
    PS gaat dan pixels verwijderen of toevoegen naargelang de door jou gekozen instellingen.( je kunt achter de cijfers px zetten)

Ik werk meestal met het rechthoekig markeer tool.
    Maak hiermee Uw gewenste crop -> edit -> Crop.

Hierdoor gaan uiteraard pixels verloren. Hetgeen weggecropt is zijt ge kwijt.
    Maar dat is de naturlijke weg.
    Achteraf kunt ge nog altijd resizen.

Dirk
    Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

Comment

Als je de crop tool aanklikt ( in PS) heb je de croptool werkbalk boven aan.
      Je klikt even op "Frontimage".
      Dan staat je croptool automatisch ingesteld op de grootte van de te bewerken foto.
      Telkens als je een portrait en een landscape foto opent (om te croppen) klik je op "frontimage". Dan zal de croptool zich automatisch aanpassen aan de nieuwe foto.

De gecropte foto zal dan hetzelfde formaat hebben als de niet gecropte.
      Wil je dit niet : dan klik je op "clear". Dan zal de crop gelijk zijn aan het aantal pixels dat je uitsnijdt.

Nog een tip : Ga naar de menubalk bovenaan en klik op "View". Er gaat een gordijn open en vink "rulers" aan. Dat is een meetlatje dat boven en links van je foto is.
      Ga met de muis naar die meetlat (ruler) en klik met de rechtermuisknop.
      Dan kan je instellen in welke eenheden je de foto cropt. (pixels, cm, %, mm enz...)

Groetjes

Skitch
      Last edited by Skitch; 26 mei 2005, 23:29.
      "In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad." ~ George Orwell

Comment

Heel hartelijk bedankt.
        Ik ga het zeker even uitproberen.
        Dank.
        Groetjes Daniel,

Comment

Working...
        X